Wat is een fortklem ? (bestrijding tank lekkage)

Auteur Topic: Wat is een fortklem ? (bestrijding tank lekkage)  (gelezen 4511 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 12 oktober 2012, 16:36:19
Ik las in een draaiboek van een brandweeroefening dat een tank lekkage opgelost werd m.b.v. een fortklem (fortklemmen)
Nu heb ik daar nog nooit van gehoord (wat niets zegt) maar ook Google kan me niet verder helpen.
Iemand enig idee wat hier bedoeld wordt ?

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2012, 18:29:37

Oftewel klemmen voor noodafdichtingen. Fort is denk ik een merk/typenaam.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2012, 20:19:43
Nou is een fordklem niet geschikt voor het dichten van een tank, daar hebben we HD afdichtings kussens/hoezen en ander materiaal voor.
Deze fordklemmen worden alleen gebruikt om leidingen "tijdelijk" mee te dichten, deze kunnen gaan tot ongeveer 14 á 18 duims leidingen waarvoor zo'n klem gebruikt kan worden.
Alle lekkages in een leidingdiameter daarboven wordt meestal een andere afdichtingsmethode voor gebruikt.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2012, 21:21:44
Tja Ford of Fort daar zit voor Google natuurlijk wel een verschil in.
De methode met HD kussens ken ik inderdaad wel.
Nou ja we gaan het zien hoe ze het in de praktijk gaan oplossen .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2012, 15:09:17
Dit zijn bij leidingtraces heel gangbare noodmiddelen om lekkages tijdelijk te verhelpen. Passen veelal op een range pijpdiameters.
Zijn er ook in een behoorlijk aantal verschillende uitvoering wat betreft materiaal. Veelal uitgevoerd in rubber soms ook in een dun RVS uitvoering.

Heel enkele keer kom je ook "eigen fabrikaat" tegen door eenvoudig een dubbele halvekapbeugel met pakking materiaal te gebruiken.

Gangbare benaming is gewoon een leidingnoodverband.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend