Honderdduizenden meterkasten brandgevaarlijk

Auteur Topic: Honderdduizenden meterkasten brandgevaarlijk  (gelezen 11407 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 12 oktober 2012, 19:29:20
Honderdduizenden meterkasten brandgevaarlijk

De meterkasten in honderdduizenden woningen zijn bijzonder brandgevaarlijk. Een klein vlammetje kan zomaar escaleren tot een oncontroleerbare, levensgevaarlijke gasbrand doordat de kunststof gasleidingen in de meterkasten smelten.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijmond naar een brand afgelopen zomer in de wijk Het Balkon in het Zuid-Hollandse Maassluis. Daar ontstond in augustus een brand in meterkast in een woning. Binnen tien minuten escaleerde de brand tot een gevaarlijke en oncontroleerbare vlammenzee.

De brand kon zich zo snel uitbreiden doordat de kunststof gasleiding in de meterkast het snel begaf. Deze leiding was niet beschermd tegen de hitte die vrijkomt bij een (beginnende) brand. Kunststof leidingen in meterkasten hoeven echter niet brandwerend en warmte-isolerend beschermd te worden. In andere 'bereikbare ruimtes' is dat wel verplicht.

Leidingen extra beschermen
Als het aan de Veiligheidsregio ligt, komt daar verandering in. De organisatie pleit er voor de kunststof leidingen in de wijk extra te beschermen tegen de gevolgen van een beginnende brand in de meterkast.

De brand staat niet op zichzelf, stelt de Veiligheidsregio. Ook in andere delen van Nederland zijn hier gevallen van bekend. De kunststof aardgasleidingen worden sinds 2001 gebruikt en hebben de koperen leiding als standaard vervangen. Veel huizen die vanaf die tijd zijn gebouwd hebben ze dus, en bestaande huizen waarin de leidingen zijn vervangen ook.

'Had nooit mogen gebeuren'
Ben Ale, hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding aan de TU Delft, vindt dat de leidingen zo snel mogelijk moeten worden voorzien van een beschermende laag: ''Er had nooit mogen worden toegestaan dat de leidingen in de meterkast niet beschermd hoeven te worden.''

De NEN-gasnormcommissie, die de richtlijnen van aansluitingen van gas vaststelt, vergadert op dit moment over het onderwerp. Netbeheerder Stedin, actief in de regio Maassluis, heeft inmiddels aan de NEN-gascommissie gevraagd of het zinvol is om de kunststof leiding te blijven gebruiken of dat er alternatieven gebruikt moeten worden.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/12/binnenland/Honderduizenden_meterkasten_brandgevaarlijk.xml

Kunsstof gasleidingen in meterkasten. Hadden ze van te voren niet kunnen inschatten dat die leidingen makkelijk kunnen smelten bij brand?

GASMAN

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2012, 22:28:31
wat mij uit de rapportage niet duidelijk is : hebben we het nu over de kunstof aansluitleiding van de netbeheerder?  of over de binneninstallatie van de huiseigenaar?. Of over beiden?

Over de kunstof Aansluitleiding hadden we als monteurs 10jr geleden al onze bedenkingen maar "iedereen" verzekerde ons dat de verplichte mantelbuis tot aan de kraan voldoende bescherming gaf. Indien de regels aangepast worden en de aansluitleidingen extra beschermd moeten worden, is de netbeheerder de pineut maar dan kan het geregeld worden want zij zijn eigenaar.

Indien de binneninstallatie aangepast moet worden ligt de verplichting bij de eigenaar en zullen we nooit zeker weten of alle "gevaarlijke" situaties zijn aangepakt.

Toch eens kijken of ik het verhaal van prof Ale te pakken kan krijgen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2012, 09:02:55
wat mij uit de rapportage niet duidelijk is : hebben we het nu over de kunstof aansluitleiding van de netbeheerder?  of over de binneninstallatie van de huiseigenaar?. Of over beiden?

Over de kunstof Aansluitleiding hadden we als monteurs 10jr geleden al onze bedenkingen maar "iedereen" verzekerde ons dat de verplichte mantelbuis tot aan de kraan voldoende bescherming gaf. Indien de regels aangepast worden en de aansluitleidingen extra beschermd moeten worden, is de netbeheerder de pineut maar dan kan het geregeld worden want zij zijn eigenaar.

Indien de binneninstallatie aangepast moet worden ligt de verplichting bij de eigenaar en zullen we nooit zeker weten of alle "gevaarlijke" situaties zijn aangepakt.

Toch eens kijken of ik het verhaal van prof Ale te pakken kan krijgen.
Zoals ik het verhaal begreep gaat het om de aansluitingen van buiten naar de gasmeter. ;)

vision

• ar isoleerder brandpreventie harsco infra
  • Forum gebruiker
    • onze hobby
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2012, 09:51:47
ik zal voor de zekerheid bij mijn dochter die ook een kunststof gasleiding heeft brandvertragende coating aan brengen .
daar wij daar veel  mee werken in opdracht van bouw aannemers  die bv verzorgings huizen bouwen of renoveren.
wij werken met hilti producten en is naar aanbrengen minimaal 30 min brandvertragend
hierbij een link

http://www.hilti.nl/holnl/page/module/product/prca_catnavigation.jsf?nodeId=-440551

GASMAN

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2012, 12:35:20
Zie dat mijn reactie een beetje kort door de bocht was: Zo is mijn verhaal wat duidelijker ( ik wordt gek van die verschillende fora op mijn telefoon  ::) )
Mag ik mijn vraag tekens zetten bij de div teksten die er verschijnen en de "paniek " die er door de media over gemaakte wordt?

Kunststof gas (aansluitleiding en binnenleiding) in de woning heeft bij mij echt niet de voorkeur.
10jaar geleden hebben wij als gasmonteurs hier onze vraagtekens al bij gezet.

De kunstof (pe)aansluitleiding van de netbeheerder (van buiten tot aan de gasmeter) mag alleen in een PVC mantelbuis gemonteerd worden dit om de eerste mechanische kracht op te vangen en een evt lekkage van buiten niet de kruiruimte in te leiden. Niet tegen brand bestand maar deze constructie was er in maassluis toe gepast.
In het verleden (en dus oudere aansluitleidingen en renovaties) werd gebruik gemaakt van staal, koper of een zgn PeKo. Een PeKo is een gele pe (kunststof) buis met een binnen-buis van koper. Op het eerste, ongeoefende oog lijkt het of er een kunstof gasleiding binnen komt maar hier in zit dus een koperen gasvoerende buis.

Uit de rapportage van RTL nieuws begreep ik nou niet of men het over de Binneninstallatie , de Aansluitleiding of beide had. De bewoner wees op de gele binneninstallatie en de brandweer naar de aansluitleiding met mantel.

Wat ik in het hele verhaal een beetje mis is wat we gaan doen aan het over-verhitten van de groepenkast (de bron van de brand) .
Dat de kunstof gasleiding een brand versneller is als deze lek raakt is natuurlijk iets waar wat aangedaan moet worden maar volgens mij moeten we de bron eerst/ook aanpakken.

De groepenkasten en kunstof binnenleidingen zijn eigendom van de woningeigenaar en hun staat het allemaal vrij om deze te verbeteren, en evt van kwalitatief beter materialen te voorzien..

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2012, 13:56:48
Wat ik in het hele verhaal een beetje mis is wat we gaan doen aan het over-verhitten van de groepenkast (de bron van de brand) .
Dat de kunstof gasleiding een brand versneller is als deze lek raakt is natuurlijk iets waar wat aangedaan moet worden maar volgens mij moeten we de bron eerst/ook aanpakken.

De groepenkasten en kunstof binnenleidingen zijn eigendom van de woningeigenaar en hun staat het allemaal vrij om deze te verbeteren, en evt van kwalitatief beter materialen te voorzien..
Met het alleen aanpassen van de gasbuis zijn we er inderdaad nog niet. Ook de bron moet zeer zeker aangepakt worden. En kan het geen kwaad om eens in de zoveel tijd een groepenkast eens grondig na te laten zien of deze nog wel geschikt is voor het huidige stroomverbruik. ;)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2012, 22:24:19
Dat blijkt uit een onderzoek van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijmond naar een brand afgelopen zomer in de wijk Het Balkon in het Zuid-Hollandse Maassluis. Daar ontstond in augustus een brand in meterkast in een woning. Binnen tien minuten escaleerde de brand tot een gevaarlijke en oncontroleerbare vlammenzee.

zie: Topic: Middelbrand (woning) Het Hoge Licht - Maassluis 11-08-2012
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2012, 22:27:01
Onderzoeksrapport brand Het Hoge Licht

http://www.maassluis.nl/over-maassluis/nieuwsberichten_42951/item/onderzoeksrapport-brand-het-hoge-licht_53323.html

Bewoners van Het Balkon hebben donderdagavond 11 oktober in het stadhuis een toelichting gekregen op het onderzoeksrapport Brand Het Hoge Licht.

Dit onderzoek, uitgevoerd door het Team Brandonderzoek van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, heeft zich gericht op twee brandincidenten in Het Hoge Licht waarbij de meterkast betrokken was.

Oorzaak van de twee branden
Het Team Brandonderzoek meldt in dit rapport dat: "kan worden geconcludeerd dat een slecht contact ten gevolge van een niet goed aangedraaide schroefverbinding van één van de aansluitklemmen in de aardlekschakelaars de meest voor de hand liggende hypothese is als het gaat om de oorzaak van de twee branden op respectievelijk 11 en 15 augustus 2012."

Panel van deskundigen
Na de toelichting konden de bewoners vragen stellen aan een panel van deskundigen van onder meer BAM, Evides, Stedin, brandweer en de gemeente Maassluis. Burgemeester Karssen leidde de avond.

Download het onderzoeksrapport:

Onderzoeksrapport brand Het Hoge Licht 103.pdf(3,99 MB)
Samen sterk in de hulpverlening!

Walker

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2012, 08:17:47
ik zal voor de zekerheid bij mijn dochter die ook een kunststof gasleiding heeft brandvertragende coating aan brengen .
daar wij daar veel  mee werken in opdracht van bouw aannemers  die bv verzorgings huizen bouwen of renoveren.
wij werken met hilti producten en is naar aanbrengen minimaal 30 min brandvertragend
hierbij een link

http://www.hilti.nl/holnl/page/module/product/prca_catnavigation.jsf?nodeId=-440551

Smeer nooit zomaar allerlei middetjes op kunststof leidingen en koppelingen! Hierdoor kunnen de leidingen aangetast worden, en is het middel erger dan de kwaal.

Ik werk bij een bekende producent van kunststof leidingsystemen, en als je ziet wat voor reclamaties er bij ons lab binnenkomen die eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden...
Mister Livingstone, I presume?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2012, 09:09:32
Smeer nooit zomaar allerlei middetjes op kunststof leidingen en koppelingen! Hierdoor kunnen de leidingen aangetast worden, en is het middel erger dan de kwaal.

Ik werk bij een bekende producent van kunststof leidingsystemen, en als je ziet wat voor reclamaties er bij ons lab binnenkomen die eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden...
Maar heeft het aanbrengen van een brandvertragende coating ook het gewenste effect? Ik kan me voorstellen dat door de hitte van een eventuele brand het kunststof alsnog zacht wordt met alle gevolgen van dien.