Brandweer test nieuwe wagen en zit regelmatig klem

Auteur Topic: Brandweer test nieuwe wagen en zit regelmatig klem  (gelezen 11836 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2012, 16:28:53
Dus... Al die regio,s die een Econic aanschaffen als redvoertuig doen het allemaal verkeerd? ::)
Hier rijd er nu al 1 en binnenkort rijden er 2 Econics. Hoe kan het dat er hier geen problemen zijn in soms zeer krappe straatjes?
En de problemen die er zijn direct te wijeten zijn aan verkeerd geparkeerde auto,s.

nogmaals, een econic heeft door zijn grotere vooroverbouw een grotere draaicirkel.. en dus meer ruimte nodig  :P  ;)

Zou niet uit moeten maken, hier in het dorp vaak 2 econics(Veendam en Assen), verschil is dat de een een gestuurde nasleepas heeft, en dus meer wendbaar is. denk dat ze dat hier ook beter hadden kunnen doen


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2012, 17:46:30
Dus... Al die regio,s die een Econic aanschaffen als redvoertuig doen het allemaal verkeerd? ::)
Hier rijd er nu al 1 en binnenkort rijden er 2 Econics. Hoe kan het dat er hier geen problemen zijn in soms zeer krappe straatjes?
En de problemen die er zijn direct te wijeten zijn aan verkeerd geparkeerde auto,s.
ik zeg niet dat alle regio's iets verkeerds doen, jij komt aan met die vreemde opmerking  :|
 
''Brandweer test nieuwe wagen en zit regelmatig klem'' er is inderdaad geen probleem klopt  :(

de chauffeurs zullen wel moeten wennen aan de andere voertuig opbouw, onej een econic en een man vrachtwagen zijn hetzelfde  >:D waarop roepen ze er Connexxion eigenlijk bij, snap je toch niet, die econic lijkt toch alleen maar op een bus opbouw  0098


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2012, 08:53:58
nogmaals, een econic heeft door zijn grotere vooroverbouw een grotere draaicirkel.. en dus meer ruimte nodig  :P  ;)

Door de kortere wielbasis heeft een ECONIC, in principe, een kleinere draaicirkel als de MAN alleen zwaait de voorhangcabine meer uit en dat geeft niets als het een stoeprand is maar over een verkeerd geparkeerde auto kun je niet heen met je cabine.
Almere had, volgens mij, beter kunnen kiezen voor een ECONIC met een naloopas aangezien bij dat voertuig de starre as meer naar voren staat bij gelijke opbouwlengte waardoor de draaicirkel nog kleiner word.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2012, 11:59:58
Door de kortere wielbasis heeft een ECONIC, in principe, een kleinere draaicirkel als de MAN alleen zwaait de voorhangcabine meer uit en dat geeft niets als het een stoeprand is maar over een verkeerd geparkeerde auto kun je niet heen met je cabine.

Een uitspraak van mijn rijinstructeur (weliswaar Defensie):" Al heeft deze bus dezelfde wielbasis als de vrachtauto er naast, het stuurgedrag is totaal anders doordat de wieluitslag wordt beperkt omdat de wielen niet onder de cabine doordraaien maar het chassis op gegeven moment tegen komen". Dit probleem kenden wij bij defensie ook al met meerdere voertuigen die op zich korter waren dan de confessionele vrachtauto maar waarbij de wieluitslag gewoon kleiner is.
Bij de MAN heb je "normale" voorwielen bij de Econic dus niet. Dus is de draaicirkel groter, overigens wordt dit ook door Mercedes zelf (tijdens de RAI) gezegd.
De reden om te kiezen voor de Econic is het laag liggende zwaartte punt van dit voertuig.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2012, 22:32:19
Dat kan een BRWCH wel, alleen is een ladderwagen = AUTOLADDER !!!!! vaak langer dan de toegestane max. lengte van 12m. Dit door de voorhang van de bak en of de achteroversteek van de mast.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2012, 22:57:05
Door de kortere wielbasis heeft een ECONIC, in principe, een kleinere draaicirkel als de MAN alleen zwaait de voorhangcabine meer uit en dat geeft niets als het een stoeprand is maar over een verkeerd geparkeerde auto kun je niet heen met je cabine.
Almere had, volgens mij, beter kunnen kiezen voor een ECONIC met een naloopas aangezien bij dat voertuig de starre as meer naar voren staat bij gelijke opbouwlengte waardoor de draaicirkel nog kleiner word.
volgens mercedes benz hoort de vooroverbouw ook bij de draaicirkel, de draaicirkel van de econic word hierdoor groter dan die van de man  :) de draaicirkel word niet alleen bepaald door de afstand tussen de voor- en achter as.
de link is van een mercedes citaris, dit is een busopbouw, deze kun je vergelijken met een econic omdat beiden een vooroverbouw hebben. mercedes heeft geen foto van een econic draaicirkel op haar site staan ;)
http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/hq/hq_mpc_reference_site/bus_ng/new_busses/models/public_service/citaro/overview/technology/turning_circle_citaro.object-Single-MEDIA.tmp/Wendekreis_Citaro.pdf


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2012, 23:13:01
een foto bij de link van een bericht eerder

een mercedes citaro stadsbus, bijna gelijk aan de opbouw van een mercedes econic.
bron: mercedes-benz.nl

DE: wendekreis -> NL: draaicirkel
bron: mijnwoordenboek.nl
Afstand B geeft de draaicirkel weer.


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2012, 00:01:43
even snel Mercedes trucks door gebladerd, en:

Citaat
1824 LL en 1829 LL (luchtvering op voor- en achteras)
Wielbasis (mm)    3.450 - 5.100
Draaicirkel (m)    14,8 - 21,5

1833 LL (luchtvering op voor- en achteras)
Wielbasis (mm)    3.450 - 5.100
Draaicirkel (m)    14,8 - 21,5

Oftewel inderdaad bijna gelijk.

ter vergelijking: de gegevens van de 6x2/4 nasleep as

Citaat
http://www.mercedes-benz.nl/
2629 LL (luchtvering op voor- en achteras)
Wielbasis (mm)    3.450 - 4.800
Draaicirkel (m)    14,8 - 19,1

2633 LL (luchtvering op voor- en achteras)
Wielbasis (mm)    3.450 - 4.800
Draaicirkel (m)    14,8 - 19,1


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2012, 12:31:34
Wielbasis is gelijk, binnenste draaicircel is gelijk, maar de buitenste niet.... Tada! 098uo De overhangende cabine aan de voorkant.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2012, 13:54:24
Wielbasis is gelijk, binnenste draaicircel is gelijk, maar de buitenste niet.... Tada! 098uo De overhangende cabine aan de voorkant.
tsjah en leg dat maar eens uit zonder bijdehand over te komen  ::)  ;)