Solliciteren als verpleegkundige op vacature ambulancechauffeur

Auteur Topic: Solliciteren als verpleegkundige op vacature ambulancechauffeur  (gelezen 6866 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Roan

• Nieuwe gebruiker
  • *
Goedendag,

Ik heb in het verleden gewerkt als ambulancechauffeur via uitzendbureau`s (heb dus geen SOSA), en later ben ik de verpleegkundige opleiding gaan doen en heb deze ook afgerond. Alleen nu heb ik ong. 2 jaar ervaring in het ziekenhuis en wil toch weer de overstap naar de ambulancedienst gaan maken.

Nu zag ik in een vacature en nu vind ik het lastig hoe ik moet uitleggen dat ik als verpleegkundige toch de stap zet om ambulancechauffeur te willen worden en waarom niet de stap richting ambulanceverpleegkundige.

Hebben jullie hier suggesties in of zijn er mensen die deze stap ook hebben gezet.

Ik merk zelf dat ik het werken in het ziekenhuis niet echt mijn ding is en dat het werken in de prehospitale sector toch echt mijn ding is. Ik mis het werken op de ambulance ook ontzettend

Gr Roan

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2012, 16:53:10
Ik kan niet in jouw hoofd kijken, dus ik kan ook niet vertellen wat jij bij je sollicitatie moet zeggen. Wel kan ik (of de andere mensen op het forum) je helpen om jouw motivatie op een goede manier te verwoorden. Dan moeten we wel eerst weten wat er in jouw hoofd zit.
Kun je aan mij, als geïnteresseerde in jouw verhaal, uitleggen:
1. Wat er zo leuk is aan het werk op de ambulance.
2. Wat er zo leuk is aan het werk als ambulancechauffeur.
3. Waarom je gevoel toch meer naar chauffeur dan naar verpleegkundige trekt.

Waarvan krijg jij lichtjes in je ogen? Wat maakt ambulancechauffeur het mooiste beroep van de wereld?

Alles in je eigen woorden; dat gevoel is namelijk waarom jij als uniek persoon de meest geschikte kandidaat zult zijn. Bijschaven tot een goede argumentatie in een sollicitatie komt daarna wel.

Roan

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2012, 17:12:56
Dag Kanarie,

Bedankt voor je reactie.

1. Het werken op de ambulance vind ik heel boeiend door de diversiteit van het werk, de onvoorspelbaarheid, de intensiteit van de zorg. het als team samenwerken, de verantwoordelijkheid

2. Ik vind het werk van ambulancechauffeur erg boeiend omdat ik het heel leuk vindt om auto te rijden, en dan is dit een van de meest uitdagende chauffeursbanen die er zijn. De verantwoordelijkheid en uitdaging die je hebt als chauffeur in het rijtechnisch deel van je werk spreekt me enorm aan.

3.Het trekt het me enorm aan om in de ambulancezorg te werken, maar niet de eindverantwoordelijkheid te hoeven dragen. Ik denk niet dat ik daar het type voor ben ieg nu nog niet.

De combinatie van de (acute) zorg en de hoge mate van verantwoordelijkheid en uitdaging in een chauffeursfunctie, zonder de eindverantwoordelijkheid te hoeven dragen. Maakt het in mijn ogen een ontzettend boeiend vak.

gr Roan

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2012, 17:25:10
Dat klinkt goed! Het enthousiasme komt bij mij wel over.

Als ik je goed begrijp, zie je de combinatie van autorijvaardigheden en patiëntenzorg als interessegebieden van jou, samenkomen in het beroep ambulancechauffeur. Je durft op rijtechnisch gebied de eindverantwoordelijkheid voor een veilig en snel vervoer aan, je bent graag medisch inhoudelijk intensief in een team met de patiënt bezig, maar je vindt dat je met jouw werkervaring en karaktereigenschappen (nog) niet de eindverantwoordelijkheid van de medisch inhoudelijke beslissingen op je kunt nemen.
Ik kan je redenatie wel volgen.

Zijn er mensen uit de ambulancewereld zelf die hier iets over willen zeggen?

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2012, 19:51:00
Alhoewel ik de redenatie zeker wel kan volgen is er wel één punt wat je vantevoren goed moet uitzoeken. Namelijk hoe ga je je punten halen om je BIG-registratie geldig te houden? Mocht je op den duur toch over willen stappen heb je immers wel een geldig papiertje nodig.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2012, 22:53:40
Dat klinkt goed! Het enthousiasme komt bij mij wel over.

Als ik je goed begrijp, zie je de combinatie van autorijvaardigheden en patiëntenzorg als interessegebieden van jou, samenkomen in het beroep ambulancechauffeur. Je durft op rijtechnisch gebied de eindverantwoordelijkheid voor een veilig en snel vervoer aan, je bent graag medisch inhoudelijk intensief in een team met de patiënt bezig, maar je vindt dat je met jouw werkervaring en karaktereigenschappen (nog) niet de eindverantwoordelijkheid van de medisch inhoudelijke beslissingen op je kunt nemen.
Ik kan je redenatie wel volgen.

Zijn er mensen uit de ambulancewereld zelf die hier iets over willen zeggen?

Ik heb al contact met Roan via andere wegen. Niet dat het geheim is maar een persoonlijk benadering vond ik wat geschikter.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2012, 00:37:25
De sollicitatie cie zal je zeker vragen of je:
1. Nu of later toch geen AVP wil worden, ze raken je dan mogelijk weer kwijt na een tijd.
2 Of je met je verpleegkundige opleiding geen probleem gaat ervaren in hierarchie/besluitvorming etc tijdens de ambulancezorg
3 Of je geen ''buitenbeentje'' gaat worden binnen de groep van ambulancechauffeurs die immers meestal een andere vooropleiding hebben.

Dit soort vragen wordt gesteld omdat de problematiek die erachter kan zitten in de praktijk wel een rol speelt en kan gaan spelen. Als je er goed op kunt antwoorden is er meestal geen probleem.

Veel succes met solliciteren! maar overweeg toch nog even of je echt geen verdere opleiding tot AVP zou willen gaan doen.
Joffry
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Roan

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2012, 21:41:46
Bedankt voor jullie reacties, ik zal alle adviezen en tips goed tot me nemen.

Mocht ik aan worden genomen, dan wil ik het minimale aantal uur als verpleegkundige blijven werken zodat ik wel mijn BIG registratie blijf behouden

gr roan

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2012, 23:04:52
Succes!

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2012, 21:28:15
Wat ook een goede is in een sollicitatiegesprek is aangeven dat je nu de zorg van een andere kant wilt meemaken, zowel de andere kant: niet als verpleegkundige, maar ook de andere kant: pre-hospitaal. Wanneer nog geen diagnose is gesteld, wanneer nog geen oplossing voor het probleem is gevonden

En zeg niet dat je geen eindverantwoordelijkheid wilt dragen. Als ACH ben je eindverantwoordelijkheid voor alles wat met het vervoer te maken heeft! De verpleegkundige is eindverantwoordelijk voor de verleende zorg.

Succes!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.