Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 39155 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Zelfs dan blijft Nederlands de eerste taal en is dat een taal welke IEDEREEN moet kennen in ons landje, ook de Friezen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Zelfs dan blijft Nederlands de eerste taal en is dat een taal welke IEDEREEN moet kennen in ons landje, ook de Friezen.

En daar ga je dus de mist in. Niemand is verplicht om het Nederlands te beheersen in dit land. Het is alleen wel verdomd handig omdat de overheid en het overgrote merendeel van de bewoners van dit land het gebruikt als communicatiemiddel. Laat de overheid nou precies specifiek voor de Friese taal een uitzondering gemaakt hebben..dat geeft toch wel aan dat het Fries een bijzondere status heeft naast het Nederlands.

Nogmaals, daar kan en mag je vanalles van vinden maar als uitvoerende overheid moet je je gewoon aan de wet houden en daarmee basta.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Zelfs dan blijft Nederlands de eerste taal en is dat een taal welke IEDEREEN moet kennen in ons landje, ook de Friezen.

Welke wet en regelgeving zegt dat IEDEREEN NEDERLANDS MOET KENNEN ik kan je vertellen dat staat HELEMAAL NERGENS.
Want dat zou betekenen dat een groot deel van de (rand)stedelijke bevolking niet aan de eisen van het mogen wonen in Nederland voldoet, denk hierbij aan allochtonen en expats.
In de wet en regelgeving staat wel dat de overheid in Friesland, bij contact van Friestalige burgers met de overheid, dat de overheid dit Friestalig MOET faciliteren, het gevolg van het feit dat Fries en Nederlands gelijkwaardig zijn aan elkaar als taal.
Dus dielangemotormuis zou indien hij naar MNN overgeplaatst zou worden, de verplichting kunnen krijgen om de Friese taal te leren verstaan en spreken, of anders zou het bij MNN een reden kunnen zijn om niet aangenomen te worden.
Maarja, het valt mij, in deze discussie op dat met name Hollandse Nederlanders zich een beetje übermenschen voelen ten opzichte van de Friestalige Nederlander.
En daarom de discussie verdraaien als of heel Holland Fries zou moeten praten.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Een persoon welke op de Meldkamer , waar dan ook in Nederland wil werken, zal Nederlands moeten spreken, daar zijn we het over eens toch?
Als je woont in Nederland en recht van spreken wilt hebben zul je het Nederlands machtig moeten zijn. Ik vind het belachelijk dat er wel een verplichting is om Fries te kennen als je in Friesland als ambtenaar aan de slag wilt, en er geen wettelijke verplichting is om dan Nederlands te kennen, dat is de wereld op zijn kop, Fries blijft de 2e taal in Fryslan, dus je zult ze allebei moeten kennen als je er woont, en dan is Nederlands de 1e taal en daar zul je naar mijn mening altijd op terug moeten vallen. Dat een Fries het daar niet mee eens is is hun goed recht , maar als ik voor bijstand naar Friesland moet hebben ze me maar aan te spreken in het Nederlands.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Bron: http://www.mercator-research.eu/nl/minderheidstalen/feiten-en-getallen/

Definitie minderheidstaal
Minderheidstalen of regionale talen zijn in het Europees Handvest voor Regionale Talen of Minderheidstalen gedefinieerd als: Talen die traditioneel gebruikt worden binnen een bepaald gebied van een staat door autochtone inwoners van deze staat die tezamen een groep vormen die kleiner is dan de rest van de staatspopulatie; minderheidstalen en regionale talen zijn talen die verschillen van de officiële staatstaal met uitzondering van dialecten van de officiële staatstaal en migrantentalen.

Soorten minderheidstalen onderscheiden door de drie Mercator centra:

Unieke taal binnen één staat, bijvoorbeeld Welsh in het Verenigd Koninkrijk, Galicisch in Spanje en Fries in Nederland.
_______


Ik ben nu al een paar dagen aan het zoeken waar staat dat Fries een "staatstaal"is van Meerderheidsbelang.
Enige dat ik kan vinden is dat het een staatstaal van minderheidsbelang is, en de wetteksten die ik lees staat nergens dat overheidsmedewerkers in een minderheidstaal geschoold moeten zijn. Ook niet dat men hier in dient te kunnen communiceren.
Ook nergens lees ik dat een logisch gevolg is dat door de benoeming van het Fries ook gelijke rechten aan de taal word gegeven, wel dat het een taal in minderheidsbelang is.

Wel zijn er rechtelijke uitspraken van mensen die niet zijn aangenomen omdat zij de Friese taal niet machtig waren, deze zijn allemaal met uitzondering van leraren basisschool beslist in het voordeel van de klager. Iemand afwijzen omdat men de Friese taal niet machtig is is discriminatie volgens MP Discriminatie. Waarom het wel mag voor de leraren basisschool is dat de wet wel zegt dat basisscholen de op die plaats geldende talen moeten geven. Een leraar die daar dus les wil geven zal het zelf ook moeten beheersen.

Ik heb van de week denk ik wel zo'n 20 wetsartikelen gelezen en geen van allen spreekt over de plicht tot he spreken van het Fries. Wel in de teksten vanuit de prov. Friesland, echter gaat bij mijn weten het burgerlijkwetboek en de grondwet nog steeds boven provinciale aanvullingen/wetten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Maar beste Firefighter, waarom zou een Nederlander welke niet in Friesland komt wel Fries leren, maar een Fries die zich buiten Friesland beweegt , geen Nederlands ?
Lange is een agent in het Amsterdamse, waarom zou hij voor die 5 friezen die hij op jaarbasis langs de kant zet Fries moeten leren?
Tja, het lijkt hier wel of we heuse Belgische toestanden krijgen.....communotaire kwesties in Nederland. Goedzo ga zo door... ;D 98uiye


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Bron: http://www.mercator-research.eu/nl/minderheidstalen/feiten-en-getallen/

Definitie minderheidstaal
Minderheidstalen of regionale talen zijn in het Europees Handvest voor Regionale Talen of Minderheidstalen gedefinieerd als: Talen die traditioneel gebruikt worden binnen een bepaald gebied van een staat door autochtone inwoners van deze staat die tezamen een groep vormen die kleiner is dan de rest van de staatspopulatie; minderheidstalen en regionale talen zijn talen die verschillen van de officiële staatstaal met uitzondering van dialecten van de officiële staatstaal en migrantentalen.

Soorten minderheidstalen onderscheiden door de drie Mercator centra:

Unieke taal binnen één staat, bijvoorbeeld Welsh in het Verenigd Koninkrijk, Galicisch in Spanje en Fries in Nederland.
_______


Ik ben nu al een paar dagen aan het zoeken waar staat dat Fries een "staatstaal"is van Meerderheidsbelang.
Enige dat ik kan vinden is dat het een staatstaal van minderheidsbelang is, en de wetteksten die ik lees staat nergens dat overheidsmedewerkers in een minderheidstaal geschoold moeten zijn. Ook niet dat men hier in dient te kunnen communiceren.
Ook nergens lees ik dat een logisch gevolg is dat door de benoeming van het Fries ook gelijke rechten aan de taal word gegeven, wel dat het een taal in minderheidsbelang is.

Wel zijn er rechtelijke uitspraken van mensen die niet zijn aangenomen omdat zij de Friese taal niet machtig waren, deze zijn allemaal met uitzondering van leraren basisschool beslist in het voordeel van de klager. Iemand afwijzen omdat men de Friese taal niet machtig is is discriminatie volgens MP Discriminatie. Waarom het wel mag voor de leraren basisschool is dat de wet wel zegt dat basisscholen de op die plaats geldende talen moeten geven. Een leraar die daar dus les wil geven zal het zelf ook moeten beheersen.

Ik heb van de week denk ik wel zo'n 20 wetsartikelen gelezen en geen van allen spreekt over de plicht tot he spreken van het Fries. Wel in de teksten vanuit de prov. Friesland, echter gaat bij mijn weten het burgerlijkwetboek en de grondwet nog steeds boven provinciale aanvullingen/wetten.

Hit, bedankt voor je uitvoerige onderzoek in deze.
Ik ben het geheel met je eens. Uit jou betoog blijkt duidelijk dat het niet verplicht is om de Friese taal machtig te zijn. Daarnaast is de landelijke wetgeving een hogere wetgeving als de plaatselijke/provinciale wet-/ regelgeving. Dus als de landelijke wet-/ regelgeving niet spreekt dat een medewerker van de overheid in het Fries hoeft te spreken, dan hoeft het niet. Ook al zouden ze dat in Friesland heel graag willen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Hit, bedankt voor je uitvoerige onderzoek in deze.
Ik ben het geheel met je eens. Uit jou betoog blijkt duidelijk dat het niet verplicht is om de Friese taal machtig te zijn. Daarnaast is de landelijke wetgeving een hogere wetgeving als de plaatselijke/provinciale wet-/ regelgeving. Dus als de landelijke wet-/ regelgeving niet spreekt dat een medewerker van de overheid in het Fries hoeft te spreken, dan hoeft het niet. Ook al zouden ze dat in Friesland heel graag willen.

Betekend overigens niet dat ik niet van mening ben dat een meldkamer ook de streektalen zou moeten beheersen. Inderdaad vanwege het feit dat  mening oudere ook niets anders meer spreekt. Logisch gevolg van vereenzaming en weinig contact met andere dialecten en talen.
Ga maar eens na bij ouderen in uw omgeving. Weinig zullen het ABN nog machtig zijn omdat het in de nabije omgeving bijna niet meer wordt gesproken. Maar ook kinderen die leren spreken leren eerst dialect en daarna pas ABN.
De groep waar je het best aan kunt zien dat ouderdom terug laat grijpen op de originele taal zijn onze buitenlandse medemensen. Maakt niet uit welk land van herkomst maar door het taalgebruik binnenshuis spreken er weinig nog Nederlands terwijl men dit ooit wel heeft geleerd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Ga hier niet een hele lange discussie voeren.

Volgens mij hoort de voertaal nederlands te zijn.
Fries is een streektaal en iedere fries heeft ook nederlands geleerd op school.

Wat mij betreft volledig onzin dat men fries moet kunnen spreken op een meldkamer.

Zou er voorstander van zijn dat men Nederlands spreekt en ook Engels enigzins beheerst op een meldkamer. Maar fries net zoals achterhoeks, zwols, amsterdams, limburgs enzvoorts compleet onzin.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Ga hier niet een hele lange discussie voeren.

Volgens mij hoort de voertaal nederlands te zijn.
Fries is een streektaal en iedere fries heeft ook nederlands geleerd op school.

Wat mij betreft volledig onzin dat men fries moet kunnen spreken op een meldkamer.

Zou er voorstander van zijn dat men Nederlands spreekt en ook Engels enigzins beheerst op een meldkamer. Maar fries net zoals achterhoeks, zwols, amsterdams, limburgs enzvoorts compleet onzin.

Dat is leuk om van achter je bureau te zeggen maar ik denk dat de praktijk anders is. Wat als je een boer uit de polder aan de lijn krijgt die je duidelijk wil maken dat hij alleen in een weiland ligt en hulp nodig heeft, maar jij verstaat hem niet omdat hij alleen maar fries of een zwaar dialect praat? Die man maar laten liggen met alle gevolgen van dien omdat hij geen Nederlands spreekt?

Daarom pleit ik er voor om te zorgen dat er in meldkamers minimaal 1 persoon aanwezig moet zijn die het plaatselijke dialect/taal spreekt, of in ieder geval verstaat.

Mocht dit een probleem zijn vanwege discriminatie enzo dan moet je deze persoon misschien een dubbel functie geven: centralist en tolk. Ik neem aan dat je voor een tolk best taaleisen mag hebben.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid