Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 39126 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Probleem ligt niet alleen in Friesland. Wat gaan we doen met de mobiele noodoproepen die bij de 112 centrale in Driebergen binnen komen? Zou de Fries die met zijn auto onderweg is bij een melding aan de KLPD zich ook alleen maar in het Fries kunnen uiten, of kan hij dan moeiteloos omschakelen naar ABN, als hij met spoed een ambulance nodig heeft.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Cursus Fries voor niet-friestalige OM-ers Noord Nederland

http://www.om.nl/actueel-0/nieuws-persberichten/@159622/cursus-fries/

19 oktober 2012 - Arrondissementsparket Leeuwarden

Deze week start in Groningen een cursus Fries voor officieren van justitie en andere medewerkers van het Openbaar Ministerie in Noord-Nederland. Door de intensieve samenwerking van de parketten Leeuwarden, Groningen en Assen is het goed mogelijk dat bijvoorbeeld een Groningse officier in Leeuwarden een zaak op zitting behandelt waarin de verdachte Fries spreekt. Het recht om Fries in het rechtsverkeer te gebruiken is rechtens toegestaan en kortgeleden opnieuw bij wet geregeld.

Op verzoek van het OM ontwerpt de Friese onderwijsorganisatie Afûk uit Leeuwarden een cursus Fries verstaan en lezen. De cursus wordt verzorgd door Taalburo Popkema uit Groningen. In totaal gaan 28 OM-ers zich bekwamen in de Friese taal.

Nogmaals dat is inderdaad bij wet geregeld, echter niet dat ik het moet verstaan of een ander in dat opzicht. Ook heeft de wetgever zelf nagelaten om dat recht mogelijk te maken. En wanneer de wetgever zou zeggen dat men alleen nog maar wordt toegelaten als men Fries spreekt dan is de wetgever zelf in overtreding met de wet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
as maandag rondleiding op MKNN.... zal eens vragen hoe ze dat nu gaan doen :)


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
as maandag rondleiding op MKNN.... zal eens vragen hoe ze dat nu gaan doen :)

Ga je die vraag in het Nederlands of in het Fries stellen? 098uo
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
ik kom Uut Grunn...... geen fries.. lol


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Het verschil met België , is dat er in België ook les wordt gegeven in alle rijkstalen. Als ik van jongs af aan Fries leer, dan weet ik niet beter. Nu is het wel erkent als rijkstaal maar ik ken er geen woord van, en voel me ook niet echt genoodzaakt om dit te moeten kennen. Zoals Dielange al aangeeft, ik spreek het nu niet en zal het nooit spreken.

Wat je zegt over België klopt niet. Zo is het Duits, naast het Nederlands en het Frans, een officiële taal in afgebakende delen van België maar ik kan je verzekeren dat heel wat Frans-, Nederlands- en Duitstalige Belgen elkaars taal niet spreken, hoor  ;)

Als het Fries een erkende taal is (wat bij mijn weten ook zo is) lijkt het mij logisch dat in de regio waar het officieel wordt gesproken er ook permanent Friessprekende centralisten aanwezig zijn (idealiter is elke centralist in zo een 'gemengd taalgebied' dan zelfs officieel tweetalig zoals bij ons op de 100-centrale van Brussel het geval is).

Wanneer op een 112-centrale de oproepen van twee individuele taalgebieden samen komen (vb. 100-centrale Luik --> ééntalig Duitstalig gebied en ééntalig Franstalig gebied) zitten er gewoon altijd Duitstalige én Franstalige centralisten op dienst. Als zelfs dàt geen soelaas biedt - omdat bijvoorbeeld een Nederlander uit Eijsden bij 100 Luik uitkomt - wordt hij doorverbonden met een Vlaamse 100-centrale. Echt, waar jullie van wakker liggen....  8)

En wat als een Fries, die op vakantie is in Limburg, een melding moet doen? Als je het wilt verplichten omdat Fries een rijkstaal is, dan zal dat dus voor alle meldkamers moeten.

Is men dan niet zo slim geweest om in de Nederlandse Constitutie op te nemen welke taalgebieden NL kent? Waar dus welke taal wordt gesproken?

Om het even door te voeren: Wat als ik als Amsterdammer bijstand verleen in Friesland om wat voor reden dan ook, moet ik dan ook Fries gaan leren? Of een vertaler mee nemen?

Zo een zaken kennen wij in België allemaal in het kwadraat en de ervaring leert mij dat hulpverleners (die vaak van zeer goede inborst zijn) dit steevast pragmatisch oplossen. Het zijn vooral politici die hier graag garen uit spinnen en hiermee de media willen halen.

En dat het allemaal niet zo makkelijk is, bleek ooit bij een treinongeval in Belgie. De een sprak Waals, de ander Vlaams en daardoor begrepen ze niet van elkaar dat ze op hetzelfde spoor zaten...

De ene sprak Frans, niet Waals. Waals is een dialect van het Frans. Het probleem bleek in dat geval helemaal niet het taalverschil te zijn (ze spraken weldegelijk vaak elkaars taal) maar het feit dat de Franstalige zo in paniek was dat hij zelfs in zijn eigen taal amper verstaanbaar was terwijl de Vlaming niet doorhad dat het om een groot probleem ging en dus als schertsend niet overschakelde naar het Frans.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Even wat van andere orde. Omroep Fryslan is een rampenzender. Waarom zend men uit in het Fries?

Er zijn zat mensen in Friesland die het Fries niet machtig zijn of het heel erg moeilijk kunnen verstaan.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Kolkkie link=msg=1211577 date=1382206497
Even wat van andere orde. Omroep Fryslan is een rampenzender. Waarom zend men uit in het Fries?

Er zijn zat mensen in Friesland die het Fries niet machtig zijn of het heel erg moeilijk kunnen verstaan.

Denk dat je er dan eerst achter moet komen of omroep friesland daadwerkelijk als rampenzender verslag doet. Indien dat niet het geval is dan is er m.i. geen man overboord. Is het wel officieel als rampenzender dan neem ik aan dat de informatie vertrekking direct in het nederlands zal plaats vinden of in beide talen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: Kolkkie link=msg=1211577 date=1382206497
Even wat van andere orde. Omroep Fryslan is een rampenzender. Waarom zend men uit in het Fries?

Er zijn zat mensen in Friesland die het Fries niet machtig zijn of het heel erg moeilijk kunnen verstaan.

dat is ook de reden dat de hulpverleners in het Nederlands antwoorden denk ik


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Kolkkie link=msg=1211577 date=1382206497
Even wat van andere orde. Omroep Fryslan is een rampenzender. Waarom zend men uit in het Fries?

Er zijn zat mensen in Friesland die het Fries niet machtig zijn of het heel erg moeilijk kunnen verstaan.

Fries is een (wettelijk erkende) taal. Daarnaast is er geen sprake van een ramp, dus zullen ze die status als rampenzender niet hebben. Dit is gewoon journalistieke verslaglegging van een regionale omroep in hun eigen taal.