Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 39127 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Live link=msg=1242536 date=1391678233
(Helaas onverstaanbaar en geen ondertiteling... 98uiye )

Slopers fine amper guod
Omrop Fryslân
Gepubliceerd op 6 feb 2014

Ik vind het geluid goed verstaanbaar alleen begrijp ik niet helemaal wat ze zeggen, maar ja dat heb ik ook als mensen in het Frans of een andere voor mij vreemde taal wat zeggen.
En dan zeg je waarschijnlijk er niks over, toch ?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1242544 date=1391679461
maar ja dat heb ik ook als mensen in het Frans of een andere voor mij vreemde taal wat zeggen.
En dan zeg je waarschijnlijk er niks over, toch ?
Klopt; Echter, dit betreft een incident in Nederland ,en heeft ook buiten de grenzen van de provincie Friesland nieuwswaarde.
Dat men in Friesland zijn eigen dialect taal in stand wil houden is uiteraard een goed recht, maar het blijft een beetje simpel gedacht voor een (gesubsidieerde) regionale calamiteiten-zender binnen Nederland om er altijd maar vanuit te gaan dat iedereen in Friesland en daarbuiten ook Fries moet verstaan en begrijpen.

Citaat van: HJ94 link=msg=1242547 date=1391680154
vertaling
O0 dank!
Samen sterk in de hulpverlening!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Live link=msg=1242653 date=1391701351
Klopt; Echter, dit betreft een incident in Nederland ,en heeft ook buiten de grenzen van de provincie Friesland nieuwswaarde.
Dat men in Friesland zijn eigen dialect taal in stand wil houden is uiteraard een goed recht, maar het blijft een beetje simpel gedacht voor een (gesubsidieerde) regionale calamiteiten-zender binnen Nederland om er altijd maar vanuit te gaan dat iedereen in Friesland en daarbuiten ook Fries moet verstaan en begrijpen.


Echt weer zo'n reactie van een Hollander.
Zo'n regionale zender is bedoelt om de streekeigen taal en cultuur in stand te houden, dit gebeurd o.a. door nieuws in eigen taal te brengen.
Ook word met de aanwijzing als calamiteitenzender primair de radiozender van omrop Fryslân bedoelt
Het is natuurlijk wel erg simplistisch gedacht van jou als Hollander, dat op het moment dat de regionale radiozender als calamiteitenzender functioneert dat er dan ook alleen in de Friese taal word gesproken, want als je wel eens naar de radiozender van omrop Fryslân had geluisterd dan had je geweten dat een deel van de uitzendingen, waaronder een deel van het nieuws, gewoon in het Nederlands word gedaan.
Maar ja, als Hollander heb je natuurlijk al je vooroordeel over mensen die zich in het dagelijks leven van de Fryske taal bedienen al klaar.

Want het blijft een beetje simpel gedacht voor een (gesubsidieerde) regionale calamiteiten-zender binnen Nederland om er altijd maar vanuit te gaan dat iedereen in Holland maar Nederlands  verstaat en begrijpen.
Want juist in dat Holland van jou zijn er vele mensen die het Nederlands niet machtig zijn, maar die zich in het normale leven bedienen van het Engels of een ander buitenlandse taal en zich daar normaliter prima mee redden.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Los van de emotie, Fries is binnen Friesland gewoon een wettelijk erkende officiële taal met gelijke status als het Nederlands. Niets aan de hand dus.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkende-talen/talen-in-nederland
Bijdragen op persoonlijke titel.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Fries spreken in meldkamer niet verplicht

Centralisten in de meldkamer van de Veiligheidsregio Noord Nederland wordt niet verplicht Fries te kunnen spreken. Dat heeft het bestuur van de Veiligheidsregio besloten.  

Bron; www.nu.nl/binnenland/3695530/fries-spreken-in-meldkamer-niet-verplicht.html


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Het kan aan mij liggen maar ik ben nog nooit een fries tegengekomen die niet ook gewoon (noord)nederlands kan spreken. Daarbij heeft het fries ook nog verschillende streektalen in zich:
 Noordhoeks (het gebied ten noorden van Dokkum - de Noordhoek).
 Kleifries (in de Kleistreek).
 Woudfries (in de Friese Wouden).
 Zuidwesthoeks (in de Zuidwesthoek).
 Hindeloopers (in Hindeloopen).
 Aasters en Westers (op respectievelijk Oost- en West-Terschelling).
 Schiermonnikoogs of Eilanders (op Schiermonnikoog).
De verschillen zijn soms best groot tussen deze streektalen in het fries.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: JJ75 link=msg=1242839 date=1391762724
Het kan aan mij liggen maar ik ben nog nooit een fries tegengekomen die niet ook gewoon (noord)nederlands kan spreken.

Ben ik helemaal met je eens; de problemen, als die er al zijn, worden dan ook vaak veroorzaakt door mensen die het wel kunnen, maar niet willen.

Hier op het forum zijn bijvoorbeeld meerdere video's te vinden van woordvoerders van politie, brandweer of veiligheidsregio, die geïnterviewd worden door een verslaggever van Omroep Friesland.
Standaard geven ze hun informatie in het Nederlands, zodat ook niet-Friezen deze overheidsinformatie kunnen volgen, maar soms ook omdat de voorlichter zelf (oorspronkelijk) niet uit Friesland afkomstig is.

Opvallend (en soms bijna lachwekkend) is dat de verslaggever(s) van Omroep Friesland dan vaak iedere keer stoïcijns hun vragen in het Fries blijven stellen, ondanks dat ze antwoord krijgen in het Nederlands en dat ook gewoon verstaan en spreken. Ik blijf mij daar iedere keer over verbazen, wat is de moeite voor die verslaggever om in die gevallen ook even over te schakelen naar het Nederlands?

Volgens mij hoeft er voor de meldkamer geen probleem te zijn aangezien 99% van de mensen in Friesland zich (ook in noodgevallen) echt wel in het Nederlands verstaanbaar kan maken; ze kijken ook allemaal gewoon naar het NOS Journaal, Goede Tijden Slechte Tijden en Sesamstraat.
Ikzelf heb in Friesland ook nooit problemen, de meeste Friezen zijn wel te volgen en als je ze even niet begrijpt schakelen ze zonder problemen over in het Nederlands.

Het is juist die kleine minderheid van puristen die vaak voor de problemen zorgen en er een issue en prestigestrijd van maken.
Samen sterk in de hulpverlening!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Live link=msg=1242848 date=1391765973
Opvallend (en soms bijna lachwekkend) is dat de verslaggever(s) van Omroep Friesland dan vaak iedere keer stoïcijns hun vragen in het Fries blijven stellen, ondanks dat ze antwoord krijgen in het Nederlands en dat ook gewoon verstaan en spreken. Ik blijf mij daar iedere keer over verbazen, wat is de moeite voor die verslaggever om in die gevallen ook even over te schakelen naar het Nederlands?

Er wordt ook wel vaak een trucje uitgehaald, de vragen worden irl in het Nederlands gesteld en later op tv wordt er ineens in het Fries de vragen gesteld! Zelf meegemaakt bij een ongeval op de A7 bij Zurich in 2005.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1242661 date=1391704355
Zo'n regionale zender is bedoelt om de streekeigen taal en cultuur in stand te houden, dit gebeurd o.a. door nieuws in eigen taal te brengen.

Tige tank foar dizze moaie arguminten oer 'ús' Frysk! Het gaat steeds beter met Omrop Fryslân. Voorheen vonden ze het lastig om af te wijken van de Friese taal tijdens een grote calamiteit, maar de laatste tijd zit er een verbetering in en gebruikt men ook Nederlands.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Wat jammer dat iedereen alleen maar in problemen wil denken. Een aantal Friezen voelen zich gediscrimineerd, dus dienen een klacht in, de meldkamers zeggen er de mensen niet voor te hebben en wij hier geven onder andere weer de schuld aan de schaalvergroting van de meldkamers. Als iedereen nou even met elkaar meedenkt dan zijn er (oa door de klagers) vast wel een aantal Fries sprekende mensen te vinden die opgeleid kunnen worden, hebben de meldkamers wat ze missen en is er weer een negatief puntje van schaalvergroting verdwenen. Of denk ik nu te simpel....  O0