Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 39124 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Maar ik voel mij ook gediscrimineerd. Onze eigen streektaal wordt geeneens erkend door de overheid. Ik wil ook door de meldkamer in mijn taal kunnen spreken. Dat geld denk ik ook voor Twentenaren, Achterhoekers, volk uit de Liemers, Sallanders, Amsterdammers, Rotterdammers, Heerdenaren, De diverse streektaalgebieden in Limburg met de Franse en duitse streektaal versies, West Friezen, Utrechtenaren, Noord Drenthenaren uit het Fries Gronings taalgebied, Drenthenaren, Walchernaren, Bevelanders Hageneeschen, ... ... ... ... ...  

Die friezen moeten eens stoppen met dat gediscrimineer, ze worden juist voorgetrokken.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Ik spreek ook geen vloeiend Turks, Marrokaans, Duits, Frans, Pools, Spaans en noem maar op. Levert dit tijdens m'n verschillende werkzaamheden wel eens problemen op? Ja, maar toch ben ik er nog altijd uitgekomen. Het zal met die sporadische Fries ook wel loslopen schat ik zo... ;)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Citaat van: JJ75 link=msg=1242963 date=1391795839
Maar ik voel mij ook gediscrimineerd. Onze eigen streektaal wordt geeneens erkend door de overheid. Ik wil ook door de meldkamer in mijn taal kunnen spreken. Dat geld denk ik ook voor Twentenaren, Achterhoekers, volk uit de Liemers, Sallanders, Amsterdammers, Rotterdammers, Heerdenaren, De diverse streektaalgebieden in Limburg met de Franse en duitse streektaal versies, West Friezen, Utrechtenaren, Noord Drenthenaren uit het Fries Gronings taalgebied, Drenthenaren, Walchernaren, Bevelanders Hageneeschen, ... ... ... ... ...  

Die friezen moeten eens stoppen met dat gediscrimineer, ze worden juist voorgetrokken.

Officieel is Fries een taal, en worden twents, limburgs, brabants etc als dialecten of streektalen bestempeld.  Dat geeft andere rechten (en plichten) dan een "landstaal".

Overigens ben ik van mening dat fries geen taal is, aangezien mensen die dialecten spreken meestal fries ook kunnen verstaan, maar dat is mijn persoonlijke mening :)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat van: Golly link=msg=1242967 date=1391797771
Overigens ben ik van mening dat fries geen taal is, aangezien mensen die dialecten spreken meestal fries ook kunnen verstaan, maar dat is mijn persoonlijke mening :)

Wat voor definitie van taal hanteer jij dan om tot zulke meningen te komen?
Een Fries verstaat geen Limburger en een Limburger geen Zeeuw en een Zeeuw geen Riessenaar.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Golly link=msg=1242967 date=1391797771
Officieel is Fries een taal, en worden twents, limburgs, brabants etc als dialecten of streektalen bestempeld.  Dat geeft andere rechten (en plichten) dan een "landstaal".

Overigens ben ik van mening dat fries geen taal is, aangezien mensen die dialecten spreken meestal fries ook kunnen verstaan, maar dat is mijn persoonlijke mening :)
Dat fries dus 'officieel' een taal is en de andere talen niet is dus de discriminatie.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: JJ75 link=msg=1242972 date=1391799357
Dat fries dus 'officieel' een taal is en de andere talen niet is dus de discriminatie.

Haal die aanhalingstekens maar weg hoor: het is gewoon officieel. Plasterk heeft laatst een document ondertekend waarin staat aangegeven dat we het ook overal in Nederland mogen gebruiken. Echter, wij beginnen niet in het Frysk tegen mensen in Holland. Dan passen wij ons gewoon aan uit respect.

Nog een toevoeging op het bericht op de meldkamer: de LC schrijft dat er sowieso één iemand aanwezig moet zijn die Fries spreekt, mocht een beller niet kunnen of willen omschakelen naar het Nederlands.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: JJ75 link=msg=1242972 date=1391799357
Dat fries dus 'officieel' een taal is en de andere talen niet is dus de discriminatie.

Nee, dat is het niet want Fries is de oorspronkelijke landstaal van Friesland dus het Nederlands is eigenlijk, een in Friesland, door Hollandse overheersers opgedrongen vreemde taal.
En in de rest van Nederland eigenlijk idem dito alleen lijkt bijvoorbeeld Nedersaksisch kwa taal meer op het Nederlands als het Fries en is Nedersaksisch een overkoepelend naam voor een grote diversiteit van dialecten in Noordoost Nederland en Noord Duitsland.
Overigens staan o.a. Nedersaksisch en Limburgs maar 1 trede lager in de taalhiërarchie en zijn het ook erkende regionale talen.
Het verschil is dat er voor het Fries bijvoorbeeld officiële spellingregels zijn en voor het Nedersaksisch niet mede door de grote verscheidenheid streektalen zoals Veluws, Twents, Gronings en de Noord Duitse dialecten die er onder vallen.

En weet je waar je deze verschillen in gradaties aan te danken hebt, aan onze democratisch gekozen Nederlandse en Europese politici.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkende-talen/talen-in-nederland


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Tja een van de "nadelen" van het samenvoegen van de meldkamers... Ik snap niet waar we moeilijk over doen. Als je gewoon Nederlands kan en je wilt geholpen worden dan pas je toch even aan. En mocht je er echt niet uitkomen is er altijd nog wel iemand aanwezig denk ik die Fries spreekt. Daarbij vind ik dat een calamiteitenzender gewoon in het normaal Nederlands moet uitzenden in tijden van crisis. Als ik in m'n caravan aan de Friese meren sta dan wil ik ook graag op de hoogte blijven waar die gifwolk naar toe drijft.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1242979 date=1391800839
Nee, dat is het niet want Fries is de oorspronkelijke landstaal van Friesland dus het Nederlands is eigenlijk, een in Friesland, door Hollandse overheersers opgedrongen vreemde taal.
En in de rest van Nederland eigenlijk idem dito alleen lijkt bijvoorbeeld Nedersaksisch kwa taal meer op het Nederlands als het Fries en is Nedersaksisch een overkoepelend naam voor een grote diversiteit van dialecten in Noordoost Nederland en Noord Duitsland.
Overigens staan o.a. Nedersaksisch en Limburgs maar 1 trede lager in de taalhiërarchie en zijn het ook erkende regionale talen.
Het verschil is dat er voor het Fries bijvoorbeeld officiële spellingregels zijn en voor het Nedersaksisch niet mede door de grote verscheidenheid streektalen zoals Veluws, Twents, Gronings en de Noord Duitse dialecten die er onder vallen.

En weet je waar je deze verschillen in gradaties aan te danken hebt, aan onze democratisch gekozen Nederlandse en Europese politici.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkende-talen/talen-in-nederland
Nu is het Fries dus ook niet 1 taal maar een verzameling Friese dialecten. En ook daarvoor geld dat niet voor alle dialecten spellingsregels zijn. Dat wij geloven dat er 1 Friese taal is komt alleen maar door de Friese taal propaganda. Het Fries bestaat uit 7 verschillende streektalen. Daar is dus niet veel verschil in met de andere streektalen in Nederland. Doordat nu ABF wordt opgedrongen door puristen raken de werkelijke Friese talen in de verdrukking.  ;)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Citaat van: RAdeR link=msg=1242970 date=1391799138
Wat voor definitie van taal hanteer jij dan om tot zulke meningen te komen?
Een Fries verstaat geen Limburger en een Limburger geen Zeeuw en een Zeeuw geen Riessenaar.

Ik ben/was een Limburger die Limburgs spreekt (streektaal volgens de EU), en ik kan vele andere streektalen en Fries redelijk goed volgen.
Ik vind het geen taal omdat het voor een persoon die Nederlands en/of een streektaal uit het Nederlands Grondgebied spreekt het Fries kan volgen.
Nogmaals, officieël is het een taal, dat ontken ik niet, ik houd er alleen persoonlijk een andere mening op na.

Of mensen in hun moerstaal (zij het nu fries, limburgs, brabants, twents, etc) geholpen moeten kunnen worden, als het mogelijk is wel, anders in Nederlands de 1e taal van Nederland en moeten we het daar mee doen.

Overigens worden Limburgers ook vaak ondertiteld op de Nederlandse zenders 0098
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis