Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 39158 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Met alle respect Pully, maar het niet worden aangenomen vanwege het al dan niet spreken van een taal is geen discriminatie. Ik word bijvoorbeeld als leek zijnde niet aangenomen als chirurg omdat ik niet over de juiste medische kennis en competenties beschik. Dit is dan geen discriminatie op basis van kennis en competenties.

Discriminatie is het onterecht onderscheid maken.

Het maken van onderscheid hoeft niet altijd discriminatie te zijn. Bij discriminatie gaat het erom dat er verschil wordt gemaakt op basis van kenmerken die er niet toe doen. Als iemand zonder rijbewijs solliciteert naar een baan als vrachtwagenchauffeur en wordt afgewezen, dan is dat geen discriminatie. Dat is het wel als deze persoon niet wordt aangenomen omdat hij of zij bijvoorbeeld moslim of vrouw is.

bron:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/vraag-en-antwoord/wat-is-discriminatie.html

Dat je de Friese taal niet machtig bent is een kenmerk die er niet toe doet. Dit vanwege het feit dat het gaat om een functie bij een meldkamer voor Noord Nederland. En daarbij zou je dan ook de harde eis moeten hebben dat de centralist Gronings en Drenths spreekt en verstaat. Verder kan je niet per regio onderscheid maken. Waarom zou je als agent in de regio Noord Nederland Fries moeten kunnen spreken? Dan kunnen we voor Limburg ook de eis maken dat men daar Limburgs spreekt en in Amsterdam Marokkaans en Sranan omdat dit veel voorkomende talen zijn in die regio's.

Verder is het natuurlijk onzin om zo'n vergelijking te maken die jij doet. Dat is appels met peren vergelijken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Discriminatie is het onterecht onderscheid maken.

Het maken van onderscheid hoeft niet altijd discriminatie te zijn. Bij discriminatie gaat het erom dat er verschil wordt gemaakt op basis van kenmerken die er niet toe doen. Als iemand zonder rijbewijs solliciteert naar een baan als vrachtwagenchauffeur en wordt afgewezen, dan is dat geen discriminatie. Dat is het wel als deze persoon niet wordt aangenomen omdat hij of zij bijvoorbeeld moslim of vrouw is.

bron:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/vraag-en-antwoord/wat-is-discriminatie.html

Dat je de Friese taal niet machtig bent is een kenmerk die er niet toe doet. Dit vanwege het feit dat het gaat om een functie bij een meldkamer voor Noord Nederland. En daarbij zou je dan ook de harde eis moeten hebben dat de centralist Gronings en Drenths spreekt en verstaat. Verder kan je niet per regio onderscheid maken. Waarom zou je als agent in de regio Noord Nederland Fries moeten kunnen spreken? Dan kunnen we voor Limburg ook de eis maken dat men daar Limburgs spreekt en in Amsterdam Marokkaans en Sranan omdat dit veel voorkomende talen zijn in die regio's.

Verder is het natuurlijk onzin om zo'n vergelijking te maken die jij doet. Dat is appels met peren vergelijken.

Mijn vergelijking maakte ik om precies hetzelfde duidelijk te maken als jij met jouw voorbeeld van die vrachtwagenchauffeur.

Wat mij betreft doet die eigenschap, het Fries machtig zijn, er namelijk wél toe. (sommige) Centralisten van de meldkamer Noord Nederland zullen de Friese taal machtig moeten zijn. Als er momenteel onvoldoende centralisten deze eigenschap beschikken dan kan dat wel degelijk een selectiecriterium zijn voor nieuwe centralisten. Net zoals het hebben van een vrachtwagenrijbewijs een criterium kan zijn voor vrachtwagenchauffeurs. Of deze Fries sprekende personen nou man, vrouw, allochtoon, homoseksueel of wat dan ook zijn, dat is niet relevant. En onderscheid maken op deze kenmerken is m.i. wel discriminatie.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Of het nou mag of niet.
Je vangt het heel simpel af;

"Het beheersen van de Friese taal in woord en geschrift is een pré"

Klaar, dan mag je een Fries sprekende kandidaat wel voortrekken.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Nu wordt er wel elke keer gesproken over de meldkamer. Maar hoe zit dat met de politieagenten op straat? Zijn die ook verplicht om Fries te kunnen verstaan en spreken? Want zij zijn ook medewerkers van de overheid en zoals hier al meerdere malen is aangegeven is het in Friesland zo dat men in het Fries contact moet kunnen hebben met de overheid.

Nu staat er op www.kombijdepolitie.nl een vacature voor politie vrijwillger voor het korps Friesland.
De eisen voor deze functie zijn:

Om een goede politievrijwilliger te zijn, is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat en goed met mensen om kan gaan. Want ook in stressvolle situaties moet je rustig blijven en de mensen om je heen kunnen kalmeren. Naast deze eigenschappen is er een aantal basiseisen waaraan je moet voldoen:

•Minimaal een diploma vmbo-bb leerweg of vbo-b met minstens 2 vakken op c-niveau
•Enkele jaren werkervaring op mbo-niveau  
•Minimaal 18 jaar
•Nederlandse nationaliteit
•Beheersing van de Nederlandse taal
•Onbesproken gedrag
•Goede conditie
•Goed zichtvermogen
•In bezit van rijbewijs B
De voorkeur gaat uit naar kandidaten die in de regio woonachtig zijn.
Van politievrijwilligers wordt verwacht dat ze minstens 240 uur per jaar beschikbaar zijn


Ik zie daar toch echt niet tussen staan dat men Fries moet kunnen verstaan of spreken. Maar men verwacht dit wel van deze medewerker... wel apart.

De volledige vacature is te vinden op: http://www.kombijdepolitie.nl/Vacatures/Pages/Politievrijwilliger-PoltieFriesland.aspx
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Vriendelijk verzoek om het hier niet te hebben over het afscheiden van Fryslan van Nederland; het gaat hier over de taal, niet over landjepik of iets dergelijks.

Ik denk dat ik wel een recht van spreken heb op dat gebied, daar mijn wortels in Fryslân liggen. Dit gaat allemaal nergens over, moet er dan straks ook Zeeuws, Limburgs, Gronings, achterhoeks of weet ik wat voor taal/ dialect worden gesproken op de MK.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Een paar jaar geleden meerdere diensten gedraaid in Zeeland vanwege de grote inzet rond Koninginnedag, hierdoor waren collega's uit diverse provincies werkzaam in Zeeland. Naar mijn weten heeft dit tot geen enkele probleem geleidt vanwege de diverse dialecten (o.a. Gronings, Amsterdams en Limburgs) die te horen waren over de gespreksgroep.

Ik sluit mij aan bij R1200GS, dit gaat helemaal nergens over...!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik sluit me volledig aan bij r1200gs en Blauwe-motormuis.

Ik probeerde dit alleen duidelijk te maken door middel van voorbeelden/argumenten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
en nog een voorbeeldje dat het, ook bij de officiële calamiteitenzender Omroep Friesland, ook wel eens mis gaat...  98uiye
  
Citaat van: Live op 21 mei 2010, 13:38:31
en voor straf mag je 13 minuten langer buiten in de rook staan, had je maar Fries moet spreken!  

12:37  'Ramen dicht in Haulerwijk'  
12:24  'Haulerwyk: ruten tichthâlde'

Dit is helemaal een mooi voorbeeld, Haulerwijk ligt in één van de twee gemeenten binnen Friesland waar bijna geen Fries wordt gesproken. Hier wordt vaak een mix van Fries, Drents en Nederlands gesproken, dus heeft de berichtgeving van Omrop Fryslan als rampenzender in het Fries bijna geen nut.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Nu wordt er wel elke keer gesproken over de meldkamer. Maar hoe zit dat met de politieagenten op straat? Zijn die ook verplicht om Fries te kunnen verstaan en spreken? Want zij zijn ook medewerkers van de overheid en zoals hier al meerdere malen is aangegeven is het in Friesland zo dat men in het Fries contact moet kunnen hebben met de overheid.

Nee, de wet zegt dat men zich in de provincie Friesland, in het Fries tot de overheid moet kunnen wenden, en de overheid in het Fries antwoord. Dat wil dus niet zeggen dat alle overheids functionarissen Fries moeten kunnen verstaan en praten. Wel dat elke overheids instantie (dus ook de politie en andere hulpdiensten) de mogelijkheid moet bieden. Dat kan dus door (ten alle tijden) genoeg agenten in dienst te hebben die wel Fries verstaan en spreken. Burgers kunnen dan door verwezen worden, of Friestalige collega's kunnen dan ter plaatse gaan.

Zo'n onzin is het niet.
Jij snapt het niet helemaal, het gaat er om als een melder zoals een Fries van 70-75 die z'n hele leven alleen maar Fries heeft gepraat.
Deze persoon zal dat ook in een noodsituatie spreken, en probeer daar maar eens, in zo'n stress situatie ABN of aanverwante taal uit te krijgen.

Eigenlijk gaat het hier juist niet over. :)  Zie Highfield's bericht: het gaat gewoon om het uitvoeren van de wet bestuursrecht.

Dit gaat allemaal nergens over, moet er dan straks ook Zeeuws, Limburgs, Gronings, achterhoeks of weet ik wat voor taal/ dialect worden gesproken op de MK.
Dit gaat wel ergens over. Zoals Highfield al aangeeft, gaat dit over het uitvoeren van bestuurlijke wetgeving. Er is geen wetgeving die vergelijkbare regels heeft voor Zeeuws, Limburgs, Gronings, Dordts, Sliedrechts, enz..

Discriminatie is het onterecht onderscheid maken.

Als dat onderscheid het gevolg is van het moeten voldoen aan wetgeving, dan is er geen onterecht onderscheid meer.
Praktisch gezien: Als er genoeg Friestaligen bij een overheidsorganisatie werken dan is het niet nodig om onderscheid op taal te maken en als harde eis te stellen. Als er mensen worden gezocht om zo aan de wettelijke eisen te kunnen voldoen, dan mag men Friestalig (of het willen leren daarvan) als harde eis stellen. Zeker als het om functies gaat waarbij men direct contact heeft met burgers. Blijft wel een grijs gebied, en daarom zal je deze eis niet snel aantreffen in personeel advertenties.

Zonder te willen "trollen: het valt me wel op dat veel mensen die op gebied van strafrecht- en verkeerswet vaak dingen roepen over het "handhaven van de wet", dat dus blijkbaar niet vinden als het gaat over het handhaven van de wet bestuursrecht .
En laat die wet nu net regelen hoe de overheid (en andere bestuursinstanties) zich dienen te gedragen ten op zichtte van ons allemaal.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
De voorkeur gaat uit naar kandidaten die in de regio woonachtig zijn.
Ik zie daar toch echt niet tussen staan dat men Fries moet kunnen verstaan of spreken. Maar men verwacht dit wel van deze medewerker... wel apart.
Als je in de regio woont is de kans in ieder geval groot dat je de taal verstaat, en is dat nog niet het geval dan leer je het gauw genoeg doordat je er woont.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.