Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 39180 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ach ja, gewoon bij het inroosteren rekening houden met het feit dat er altijd minimaal 1 fries sprekende collega aanwezig is..... En dan is het probleem opgelost.  e050
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Een nog veel mooiere oplossing misschien om gewoon die hele provincie aan die Friezen te geven en laat ze het maar uitzoeken.  98uiye
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Een nog veel mooiere oplossing misschien om gewoon die hele provincie aan die Friezen te geven en laat ze het maar uitzoeken.  98uiye

Hier zouden we zeggen: afsteken en af laten zinken...  >:D

Maar ik ben van mening dat in MKNN de werknemers in ieder geval fries moeten verstaan, maar gewoon Nederlands mogen antwoorden. Je werkt nou eenmaal ook voor de provincie Friesland. En als je het niet helemaal begrijpt mag je toch vragen of iemand even rustiger wil praten en het wil herhalen? Of kan dat tegenwoordig niet meer met de huidige verwerkingstijden?
Alles komt goed!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Hier zouden we zeggen: afsteken en af laten zinken...  >:D

Maar ik ben van mening dat in MKNN de werknemers in ieder geval fries moeten verstaan, maar gewoon Nederlands mogen antwoorden. Je werkt nou eenmaal ook voor de provincie Friesland. En als je het niet helemaal begrijpt mag je toch vragen of iemand even rustiger wil praten en het wil herhalen? Of kan dat tegenwoordig niet meer met de huidige verwerkingstijden?

De verwerkingstijden zijn nu al te lang dus denk dat het antwoord nee is.

tjonge... wat een onzin is dit..


Taal of geen taal (boeit mij niet)  het is een Meld Kamer NOORD Nederland. Dat zegt genoeg.
Het is geen meldkamer Friesland en de rest van Noord Nederland.

Als je iemand tegen je Nederlands praat wat slaat het op om dan Fries terug te praten.

My 2 cents
Zo'n onzin is het niet.
Jij snapt het niet helemaal, het gaat er om als een melder zoals een Fries van 70-75 die z'n hele leven alleen maar Fries heeft gepraat.
Deze persoon zal dat ook in een noodsituatie spreken, en probeer daar maar eens, in zo'n stress situatie ABN of aanverwante taal uit te krijgen.
Vaak verstaan ze ABN wel redelijk maar spreken is moeilijker omdat ze een beperkte Nederlandse woordenschat hebben ontwikkeld, het gaat er om dat er één of twee centralisten van één van de drie hulpdiensten in MNN per dienst aanwezig is die deze melder kan verstaan en het liefst ook Fries spreekt op het moment dat zo'n melder zich meld.
En volgens mij is dat de afspraak van de provincie Fryslân met MNN heeft of nu wil maken.
Het is niet de bedoeling dat als een melder ABN of een daar op gelijkende taal spreekt dat de melder in het Fries wordt beantwoord.


Jasper K

  • evenementen hulpverlener met geneeskunde ambitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • willekeurige opvulling van de ruimte
Volgens mij is dit gewoon een ego probleem van de friezen.
Ik vind het een goed idee om ze te laten afscheiden(en limburg dan ook maar als we toch bezig zijn >:D) en dan komen ze er nog wel achter waarom de rest van het land zich verenigd heeft in destijdse republiek der nederlanden. Ik spreek het liefst brabants maar wel altijd zo dat een amsterdammer mij nog kan verstaan. Al verrek day volk ut t norde um ons schöne taalske te leren,moar da leye wij ok nie wakker van.
All of science is nothing more than the refinement of everyday thinking.  - Albert Einstein  Wissenschaft und Kunst gehören der Welt an, und vor ihnen


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Vriendelijk verzoek om het hier niet te hebben over het afscheiden van Fryslan van Nederland; het gaat hier over de taal, niet over landjepik of iets dergelijks.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Tsja ... Wij werken landelijk. Tijdens de dienst spreek ik landgenoten uit 't Haagse, Rotjeknor, Utreg, Enschede, Vlissingen, Grun en nog veel meer. Ook mensen uit Leeuwarden en (wijde) omgeving. En het is wel eens voorgekomen dat ze de 2e rijkstaal tegen mij spraken. Nu scheelt het natuurlijk dat ik niet de doorsnee burger aan de telefoon krijg want het werdt redelijk snel ontcijferbaar toen er naar het Nederlands werdt geschakeld. Dan heb ik het nog niet eens over duitse militairen die netjes in het engels antwoord krijgen (als ik het specifieke duitse woord niet weet)

Die regel zou je best door kunnen trekken. Zolang je als centralist de taal verstaat kan het helemaal geen kwaad om in het nederlands antwoord te geven.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
'Meldkamer moet Fries verstaan'
 
maandag 15 okt 2012, 17:52

De 112-alarmcentrale in Friesland moet zo snel mogelijk telefoontjes in het Fries kunnen aannemen. Dat schrijft de provincie in een brief aan de Veiligheidsregio Fryslân.

Aanleiding is de brand in Bozum van afgelopen donderdag. Een bewoner die 112 belde, werd niet begrepen door de agent die de telefoon opnam, zegt een woordvoerder van de provincie. Volgens Friesland is dat tegen de gemaakte afspraken.

De provincie vindt dat er een taalprotocol moet komen. "Het Fries is de tweede rijkstaal, in geval van nood zou iedere Fries zich in zijn taal moeten kunnen uiten", aldus de woordvoerder
Bron: www.nos.nl


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
En in Friesland heb je te maken met de wettelijk erkende taal Fries en heb je te maken met Nederlanders die deze taal spreken. Onze wetgevende macht heeft die status van rijkstaal verleend dus zul je je daar als uitvoerende macht naar moeten voegen.

Nogmaals, je mag vinden wat je wilt over de toekenning van de status van rijkstaal aan het Fries maar dat doet niets af aan de geldende situatie en die schrijft gewoon voor dat de overheid in de provincie Friesland in het Fries benaderd mag worden.

Dat neem niet weg, dat je het niet als harde eis bij een vacature mag vermelden. Dat is en blijft een vorm van discriminatie.

Nu is het feit dat wij ons baseren op berichtgevingen uit de media. Ik ben nergens in de media tegengekomen of de man contact heeft gehad met de LMK te Driebergen. Daarnaast is het inmiddels bekend dat de man onduidelijk gesproken zou hebben door zijn emotie's. Want de centralist heeft wel begrepen wat er aan de hand was en in welke straat, maar niet in welke plaats. Vervolgens hebben andere bewoners ook de 112 gebeld en deze hebben zich wel verstaanbaar kunnen maken.

Uiteindelijk is de brandweer binnen 11 minuten terplaatse gekomen. Dit heeft dus niet allemaal extreem veel langer geduurd dan normaal.

Ik denk dat we misschien eerst de banden moeten uitluisteren van de meldkamer om te kijken waar het aan heeft gelegen. Misschien heeft de melder wel heel onduidelijk gesproken en was het een centralist uit Groningen die bezig is om Fries te leren.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Dat neem niet weg, dat je het niet als harde eis bij een vacature mag vermelden. Dat is en blijft een vorm van discriminatie.

Nu is het feit dat wij ons baseren op berichtgevingen uit de media. Ik ben nergens in de media tegengekomen of de man contact heeft gehad met de LMK te Driebergen. Daarnaast is het inmiddels bekend dat de man onduidelijk gesproken zou hebben door zijn emotie's. Want de centralist heeft wel begrepen wat er aan de hand was en in welke straat, maar niet in welke plaats. Vervolgens hebben andere bewoners ook de 112 gebeld en deze hebben zich wel verstaanbaar kunnen maken.

Uiteindelijk is de brandweer binnen 11 minuten terplaatse gekomen. Dit heeft dus niet allemaal extreem veel langer geduurd dan normaal.

Ik denk dat we misschien eerst de banden moeten uitluisteren van de meldkamer om te kijken waar het aan heeft gelegen. Misschien heeft de melder wel heel onduidelijk gesproken en was het een centralist uit Groningen die bezig is om Fries te leren.
Met alle respect Pully, maar het niet worden aangenomen vanwege het al dan niet spreken van een taal is geen discriminatie. Ik word bijvoorbeeld als leek zijnde niet aangenomen als chirurg omdat ik niet over de juiste medische kennis en competenties beschik. Dit is dan geen discriminatie op basis van kennis en competenties.