Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 40009 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Laat me niet lachen. Daar gaat Red met zijn rugtas naar Fryslân. Gaat wonen in een dorpje van nog geen 1000 inwoners veel plz met het vinden van je plek.

Ps lees waar Red staat elk ander persoon die van buiten de provincie Fryslân komt  en aldaar geboren is.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Toch mooi, zo'n storm in een glaasje water....

Citaat
"Meldkamer verstaat ook Fries"
Friezen die de regionale 112-meldkamer bellen, kunnen daar altijd terecht in het Fries. Dat zegt burgemeester Crone van Leeuwarden, die voorzitter is van de veiligheidsregio Fryslân.

Crone reageert op de ophef in de media die was ontstaan na de brand in Bozum. Volgens diverse media en de provinvcie Friesland verstond de meldkamer de melding niet, omdat die in het Fries werd gedaan.

"Ik heb de melder gesproken en er was geen taalprobleem. De man wilde niet persé Fries spreken. De meldkamer verstond de plaatsnaam niet goed en dacht dat de brand in Bolsward was in plaats van in Bozum. Dat kan ook in andere meldkamers voorkomen", aldus Crone.

De centralist heeft direct na de melding de plaatsnaam geverifieerd bij een collega en de brandweer naar de juiste plek gestuurd. Dat blijkt uit onderzoek van de Veiligheidsregio. Crone zegt dat de melding binnen 1 minuut 20 is afgehandeld. Daarmee is volgens de burgemeester aan alle eisen voldaan.

Crone vindt dat de provincie voor zijn beurt gesproken heeft door te zeggen dat er een taalprobleem is in de meldkamer.

Een half jaar geleden zou er ook een probleem geweest zijn met een melding in het Fries. Crone heeft nu "nog duidelijker dan al het geval was" laten vastleggen dat er altijd iemand in de meldkamer aanwezig moet zijn die Fries verstaat en spreekt.

"We gaan daar bij het aannemen van mensen rekening mee houden en ook gaan we taalcursussen aanbieden aan personeel dat daar behoefte aan heeft".
http://nos.nl/artikel/430420-meldkamer-verstaat-ook-fries.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Meldkamer Noord spreekt ook altijd Fries

LEEUWARDEN -  In de Meldkamer Noord-Nederland moet altijd één Fries sprekende medewerker bij de alarmcentrale werken. Dat heeft Ferd Crone, burgemeester van Leeuwarden en voorzitter van de Veiligheidsregio Friesland, woensdag gezegd. Op die manier kunnen Friezen altijd Fries spreken als zich een noodgeval voordoet.

Tijdens en na de brand in Bozum vorige week en de daaropvolgende ontruiming van tientallen woningen vanwege de verspreiding van asbest, zouden Fries sprekende mensen zijn gedwongen om Nederlands te praten tegen de meldkamer. Volgens Crone is dat niet waar, maar vanwege een soortgelijke incident eerder dit jaar geeft hij nu toch de garantie dat er altijd een Fries sprekende centralist aanwezig is.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/13088183/__Altijd_n_Fries_op_meldkamer__.html


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Misschien een beetje off topic, maar een behoorlijk verschil in toon.

NOS.nl
Crone heeft nu "nog duidelijker dan al het geval was" laten vastleggen dat er altijd iemand in de meldkamer aanwezig moet zijn die Fries verstaat en spreekt.

Telegraaf
maar vanwege een soortgelijke incident eerder dit jaar geeft hij nu toch de garantie dat er altijd een Fries sprekende centralist aanwezig is.



kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Mijn slotconclusie is dus dat je als alleen Fries sprekende Nederlander alleen in Friesland 112 via een vaste lijn kunt bellen en dan in je moerstaal een melding kunt doen.

In alle overige gevallen moet je handelen alsof je in het "buitenland" bent.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Man bijt hond ging aanleiding van deze discussie naar Ysbrechtum voor een spoedcursus Fries bij noodgevallen:

http://www.manbijthond.nl/fragmenten/cursus-fries-voor-noodgevallen


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Ik blijf het belachelijk vinden. Als we nu Fries moeten gaan "leren" wat volgt dan straks?
Turks, Marokaans, Pools? Omdat we hun ook meteen goed moeten kunnen verstaan en snel kunnen helpen?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Ik blijf het belachelijk vinden. Als we nu Fries moeten gaan "leren" wat volgt dan straks?
Turks, Marokaans, Pools? Omdat we hun ook meteen goed moeten kunnen verstaan en snel kunnen helpen?

Die AWB is er pas een paar jaar hoor, niets nieuws onder de zon. Fries is gewoon een rijkstaal, alle andere talen die je noemt niet en dus hoef je die niet te spreken. Als je voor de overheid werkt IN FRIESLAND moet je of de taal verstaan/spreken of direct toegang hebben tot een collega die dat wel kan. Hier zijn wettelijke uitzonderingen voor mogelijk (zie ABW) maar ik heb nog niemand met een voorbeeld hiervan zien komen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Mag ik de rollen een keer omdraaien....
Ik vind het namelijk OOK een verplichting van functionarissen met een openbaretaak om iemand bij een staandehouding in Friesland in het nederlands aan te spreken.

Jaren geleden eens in Leeuwarden aan de kant gehaald vanwege een defecte koplamp. Diender sprak mij in het fries aan en aangezien ik dit niet (wens) te verstaan heb ik de man zijn hele verhaal laten doen, geen rijbewijs gegeven en ook geen kentekenbewijs van de auto. Toen de goede man klaar was et zijn hele verhaal en boos in het Nederlands naar deze papieren vroeg heb ik ze uiteraard wel gegeven met daarbij de (bijdehandte) opmerking of hij ook even naar de kentekenplaten op de auto wilde kijken omdat die toch echt nederlands waren, ik geen landsgrens gepasseerd was en bovendien graag een vertaling van zijn relaas wilde.

Als blikken konden doden had ik dit niet kunnen tikken, resultaat de zwaar beledigde diender schreef in elkgeval een geeltje voor de koplamp (tja had ook beter niet zo bijdehand kunnen doen) maar ik ben hierdoor alleen maar meer van mening dat een friese(diender) niet ongevraagd in het friese iemand kan en mag aanspreken. Als de friesen verlangen dat men in hun eigentaal (die als 2e is erkend en daarmee m.i. ondergeschikt is aan het ABN) een melding moeten kunnen doen dan is men daar ook verplicht iemand in de eerste rijkstaal in het openbaar aan te spreken.
Zolang als men domweg denkt dat elke persoon die zich in hun friesland bevind ook de friesetaal machtig dient te zijn ben ik vrij snel klaar met een fries. (Ja ook als ik er voor mijn werk ben, dan moeten ze maar een friese stoomketelboer bestellen)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Ik blijf het belachelijk vinden. Als we nu Fries moeten gaan "leren" wat volgt dan straks?
Turks, Marokaans, Pools? Omdat we hun ook meteen goed moeten kunnen verstaan en snel kunnen helpen?
Nou, hou het maar bij Nederlands en Fries. Turks Marokkaans en Pools zijn niet opgenomen in de wet en hoef je dus niet te leren.  O0