Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 39154 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Een persoon welke op de Meldkamer , waar dan ook in Nederland wil werken, zal Nederlands moeten spreken, daar zijn we het over eens toch?
Als je woont in Nederland en recht van spreken wilt hebben zul je het Nederlands machtig moeten zijn. Ik vind het belachelijk dat er wel een verplichting is om Fries te kennen als je in Friesland als ambtenaar aan de slag wilt, en er geen wettelijke verplichting is om dan Nederlands te kennen, dat is de wereld op zijn kop, Fries blijft de 2e taal in Fryslan, dus je zult ze allebei moeten kennen als je er woont, en dan is Nederlands de 1e taal en daar zul je naar mijn mening altijd op terug moeten vallen. Dat een Fries het daar niet mee eens is is hun goed recht , maar als ik voor bijstand naar Friesland moet hebben ze me maar aan te spreken in het Nederlands.

Hier ga je weer de fout in een ambtenaar moet in pricipe 2 talig zijn dus én Nederland én Fries verstaan en liefst spreken of op korte termijn iemand er bij kunnen roepen die deze taal spreekt.
Want in Friesland heb je geen hoofdtaal en een 2e taal maar er zijn 2 hoofdtalen Fries en Nederlands en de burger bepaald in welke taal hij of zij communiceerd.
Als jij voor bijstand naar Friesland moet de veiligheidsregio jou in het Nederlands kunnen aanspreken want zo staat het in de wet.

P.S. de Friese burger hoeft dat dan weer niet, maar jij moet dan, formeel gezien, er een hulpverlener bij roepen welke de Friese taal wel machtig is en de Friese veiligheidsregio moet jou daarin faciliteren.  ;)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Hier ga je weer de fout in een ambtenaar moet in pricipe 2 talig zijn dus én Nederland én Fries verstaan en liefst spreken of op korte termijn iemand er bij kunnen roepen die deze taal spreekt.
Want in Friesland heb je geen hoofdtaal en een 2e taal maar er zijn 2 hoofdtalen Fries en Nederlands en de burger bepaald in welke taal hij of zij communiceerd.
Als jij voor bijstand naar Friesland moet de veiligheidsregio jou in het Nederlands kunnen aanspreken want zo staat het in de wet.

P.S. de Friese burger hoeft dat dan weer niet, maar jij moet dan, formeel gezien, er een hulpverlener bij roepen welke de Friese taal wel machtig is en de Friese veiligheidsregio moet jou daarin faciliteren.  ;)

Waar staat dat? Ik heb hier geen wetsartikel voor kunnen vinden die dit eist. Niet mbt. Fries expleciet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Hit, bedankt voor je uitvoerige onderzoek in deze.
Ik ben het geheel met je eens. Uit jou betoog blijkt duidelijk dat het niet verplicht is om de Friese taal machtig te zijn. Daarnaast is de landelijke wetgeving een hogere wetgeving als de plaatselijke/provinciale wet-/ regelgeving. Dus als de landelijke wet-/ regelgeving niet spreekt dat een medewerker van de overheid in het Fries hoeft te spreken, dan hoeft het niet. Ook al zouden ze dat in Friesland heel graag willen.

Het beleid van het Friestalig aan kunnen spreken van de overheid is geen provinciale Friese wetgeving, maar Europese wetgeving en deze staat weer boven de Nederlandse wetgeving.
De overheid in Friesland dient ten allertijde aanspeekbaar te zijn in zowel het Nederlands als in het Fries maar de individuele ambtenaar hoeft dat niet te zijn maar moet indien noodzakelijk binnen redelijke termijn iemand er bij roepen welke deze taal wel spreekt.
Wel zal het voor de meeste ambtelijke processen het makkelijker zijn om dit te faciliteren als voor een meldkamer voor hulpverleningsdiensten omdat hier meer tijdsdruk op staat.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Waar staat dat? Ik heb hier geen wetsartikel voor kunnen vinden die dit eist. Niet mbt. Fries expleciet.

De ambtenaar hoeft zelf niet en Nederlands en Fries te kennen, maar de dienst waar de ambtenaar voor werkt, moet wel binnen redelijke termijn een aanspreekpunt in de taal, welke de burger wenst te gebruiken, beschikbaar te stellen.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Dus als Brandweer Nederland 1 persoon heeft elke als aanspreekpunt functioneert is dat voldoende, en deze moet dan al het verkeer tussen mijn Nederlandstalige collega's en de Fries sprekende collega's gaan regelen als ik voor bijstand naar het Friese land moet? Dat zal lekker werken  098uo
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Het beleid van het Friestalig aan kunnen spreken van de overheid is geen provinciale Friese wetgeving, maar Europese wetgeving en deze staat weer boven de Nederlandse wetgeving.

Bron: http://www.mercator-research.eu/nl/minderheidstalen/feiten-en-getallen/

Europees Handvest voor Regionale Talen of Minderheidstalen
Het Europees Handvest voor Regionale Talen of Minderheidstalen is een internationaal verdrag ontwikkeld om enerzijds regionale talen en minderheidstalen als zijnde een bedreigd aspect van Europa’s cultureel erfgoed te beschermen en promoten, anderzijds om sprekers van een regionale taal of minderheidstaal in staat te stellen deze taal privé en in het openbaar te gebruiken. Het verdrag valt onder de supervisie van de Europese Commissie en is in gebruik genomen door vele Europese lidstaten.

Dus geen wetgeving, maar verdrag. Op Europese verdragen is uitzondering mogelijk door Landswetten. Er is geen wet die het spreken van een streekgebonden taal verplicht. Wel dat het gebruik ervan mogelijk moet zijn indien beide partijen het spreken, dit was in de oude wetgeving niet mogelijk. Alle officiële gesprekken moesten toen in Nederlands, nu mag dat ook in het Fries en/of welke andere taal die beide partijen spreken.

Overigens, nergens wordt gesproken dat je het niet mag spreken, echter ook niet dat iedereen de taal die jij spreekt ook moet begrijpen. Dat was destijds al 1 onderdeel waar meneer Weigel een opmerking over maakte.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Het is Nederlandse wetgeving, onderstaand wat citaten uit de algemene wet bestuursrecht:

Citaat
Artikel 2:7

1. Een ieder kan de Friese  taal gebruiken in het verkeer met bestuursorganen, voor zover deze in de provincie Fryslân zijn gevestigd.
2. Het eerste lid geldt niet, indien het bestuursorgaan heeft verzocht de Nederlandse taal te gebruiken op de grond, dat het gebruik van de Friese  taal tot een onevenredige belasting van het bestuurlijk verkeer zou leiden.

Artikel 2:8

1. Bestuursorganen kunnen in het mondeling verkeer binnen de provincie Fryslân de Friese  taal gebruiken.
2. Het eerste lid geldt niet, indien de wederpartij heeft verzocht de Nederlandse taal te gebruiken op de grond, dat het gebruik van de Friese  taal tot een onbevredigend verloop van het mondeling verkeer zou leiden.

En

Citaat
Artikel 2:9

2. Onze Minister wie het aangaat kan voor onderdelen van de centrale overheid waarvan het werkterrein zich uitstrekt tot de provincie Fryslân of een deel daarvan, regels stellen over het gebruik van de Friese  taal in schriftelijke stukken.

Artikel 2:7 tweede lid geldt mijns inziens niet aangezien het vrij simpel is om op de meldkamer minstens één Fries sprekende medewerker te hebben.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Dat is leuk om van achter je bureau te zeggen maar ik denk dat de praktijk anders is. Wat als je een boer uit de polder aan de lijn krijgt die je duidelijk wil maken dat hij alleen in een weiland ligt en hulp nodig heeft, maar jij verstaat hem niet omdat hij alleen maar fries of een zwaar dialect praat? Die man maar laten liggen met alle gevolgen van dien omdat hij geen Nederlands spreekt?

Daarom pleit ik er voor om te zorgen dat er in meldkamers minimaal 1 persoon aanwezig moet zijn die het plaatselijke dialect/taal spreekt, of in ieder geval verstaat.

Mocht dit een probleem zijn vanwege discriminatie enzo dan moet je deze persoon misschien een dubbel functie geven: centralist en tolk. Ik neem aan dat je voor een tolk best taaleisen mag hebben.

Als die boer uit de polder belt in het fries??  Hoe doen we dat dan als die Chinese meneer belt of die Vlaming of Hagenees.

Streektalen/dialecten kunnen spreken zal wat mij betreft nooit een verplichting kunnen en mogen worden waar ligt de grens welke dialecten moeten wel en welke niet.

en als die boer belt en hij is alleen in het weiland en er komt niks uit zijn er genoeg andere mogelijkheden om de locatie duidelijk te krijgen zodat er een hulpverlener naar toe kan.

Het zou handiger zijn zoals ik al eerder aangaf dat men tweetalig is/wordt en dan Nederlands en engels of frans (deze twee laatste worden wereldwijd veel gesproken) hiermee kun je iedereen vaak wel helpen immers zijn er meer nationaliteiten binnen de grenzen dan fries.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Mijns inziens geld het dus wel sinds dat het meldkamer NN is en niet Frl. Dat het vrij simpel is 1 Fries te hebben in de meldkamer, nee dus anders was dit wel het geval. Lid 2 zegt ook dat wanneer door de centralist om Nederlands wordt gevraagd dit ook de te voeren taal is. Net als art. 2.8.2.

En wat betreft art. 2.9, daar is de wetgever zelf in gebreke gebleken door deze regels niet te maken.

Deze twee artikelen had ik ook gevonden en juist door artikel 2.7 wordt artikel 2.9 onderuit gehaald.

Simpel gezegd zijn alle artikelen die Fries een officiële taalfunctie geven door andere artikelen weer onderuit te halen.
Hans Wiegel heeft niet voor niets ooit gezegd: "het is een goede stap vooruit, maar niet de hele weg".
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jasper K

  • evenementen hulpverlener met geneeskunde ambitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • willekeurige opvulling van de ruimte
Ik vind dat HIT gelijk heeft, het zou een ander verhaal zijn geweest het nog meldkamer fryslân was geweest maar aangezien het nu meldkamer NN is zou je kunnen zeggen dat het personeel geen fries.hoeft te spreken omdat de meldkamer niet in fryslân staat
All of science is nothing more than the refinement of everyday thinking.  - Albert Einstein  Wissenschaft und Kunst gehören der Welt an, und vor ihnen