Even een heel klein zijstapje, je komt op mij namelijk redelijk fanatiek over in je standpunten. Voor Nederland gelden de volgende talen als minderheidstalen:
Fries, Jiddisch, Limburgs, Nedersaksisch, Romani
Ben je dus ook van mening dat de (relevante) meldkamers de andere streektalen moeten beheersen?
Alleen voor het Fries is het volgens mij formeel vast gelegd.
Voor bijvoorbeeld Limburgs zou het waarschijnlijk ook erg handig zijn als die capaciteit aanwezig is op de meldkamer(s) voor Limburg.
Nedersaksisch lijkt mijn inziens, ik kom zelf regelmatig, in mijn omgeving, in aanraking met mensen welke die taal in meer of meer spreken, voldoende op het Nederlands om erg grote spraakverwarringen te voorkomen.
Jiddisch en Romani zijn talen welke door de betreffende bevolkingsgroepen, repectievelijk Joden en Roma, alleen onderling gesproken wordt, naast de Nederlandse taal, welke de meeste redelijk spreken en beheersen, in communicatie met Nederlanders.
Ook hebben de laatste 2 genoemde talen het probleem dat over geheel Nederland allemaal zeer kleine gemeenschappen zijn welke deze taal beheersen en onderling gebruiken.
Of zoals het op Wikipedia onder de kop Jiddisch in Nederland mooi staat omschreven:
"Op grond van het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden worden binnen Nederland twee zgn. "niet-territoriale minderheidstalen" erkend: het Jiddisch en het Romani. Nederland erkent daarmee formeel dat het Jiddisch een taal is die verschilt van de taal gebruikt door de overige bevolking maar die, hoewel zij van oudsher binnen Nederland wordt gesproken, niet met een bepaald gebied kan worden vereenzelvigd. Kortom, een taal die niet aan een regio is gebonden zoals Fries of Limburgs, maar die door een geografisch verspreide groep wordt gebruikt."
Zeker als je kijkt hoe groot de verspreiding van Jiddisch in woord en geschrift is in Nederland volgens hetzelfde artikel:
"Het aantal Jiddisch-sprekenden in Nederland is klein: het wordt alleen gesproken en geschreven op de Cheiderschool in Amsterdam en in het literaire tijdschrift Grine Medine"
bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jiddisch