Tsja, ben wel benieuwd. Valt de KMar hier onder politie, of lid 8? Niet alle mensen bij de KMar zijn namelijk opsporingsambtenaar, ik volg de opleiding met mensen van de KMar waarvan ongeveer de helft wachtmeester is, de andere helft niet. Die laatste groep is geen opsporingsambtenaar, maar hebben weer bepaalde bevoegdheden en zijn wapendragend. Dit komt omdat ze door CKMar zijn aangewezen, dit geeft ze dezelfde bevoegdheden als een OA zolang ze in dienst zijn en het noodzakelijk is ter uitvoering van de politietaak.
Zo rijden ze regelmatig met een opvallend KMar voertuig naar de academie, maar kunnen ze eigenlijk niets onderweg.
Hoewel bevoegd tot de opsporing van alle strafbare feiten, onthoudt de militair van de Koninklijke marechaussee die is aangewezen krachtens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering, zich van optreden anders dan in het kader van de uitoefening van zijn politietaken, bedoeld in het eerste lid.
Ze zijn dan namelijk niet bezig met uitoefening van de politietaken.
Maar stel, hun geven een stopteken. Volgens art 82 zijn mensen verplicht aanwijzingen op te volgen gegeven door militairen van de KMar (mondeling en gebaar), daar wordt niet gesproken over OA's. Maar wanneer het over de stopmatrix gaat kom je op 82a en dan 41a. Dan wordt er weer gesproken over Ambtenaren van politie (daar kunnen de OA's van de KMar onder vallen, maar de niet OA's weer niet).
Ik wist dat defensievoertuigen geen verzekering hadden, dat ze niet hoeven te voldoen aan het voertuigen regelement wist ik weer niet.