vraag mbt tot Staande houding

Auteur Topic: vraag mbt tot Staande houding  (gelezen 7468 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Gepost op: 16 oktober 2012, 12:56:30
Even een vraag mbt tot het staande houden van een voertuig en/of persoon.

Ooit in een grijs verleden heb ik geleerd dat eer een artikel is dat voorschrijft hoe een "stopteken" gegeven dient worden van uit een voertuig en hoe door een persoon. Kan iemand mij vertellen of dit artikel nog bestaat en zo ja waar ik het kan vinden?

Dit gaat met name om personen in burger die een stopteken geven zonder herkenbaar van een "dienst" te zijn.

Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Canonfreak

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2012, 16:42:38
Even een vraag mbt tot het staande houden van een voertuig en/of persoon.

Ooit in een grijs verleden heb ik geleerd dat eer een artikel is dat voorschrijft hoe een "stopteken" gegeven dient worden van uit een voertuig en hoe door een persoon. Kan iemand mij vertellen of dit artikel nog bestaat en zo ja waar ik het kan vinden?

Dit gaat met name om personen in burger die een stopteken geven zonder herkenbaar van een "dienst" te zijn.

Mensen in burger die een stopteken gaven?

Als je het hebt over een staande houding, dan bestaat dit nog. Art. 27a. De verdachte wordt ten behoeve van het vaststellen van zijn identiteit gevraagd naar zijn naam, voornamen, geboorteplaats en geboortedatum, het adres waarop hij in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is ingeschreven en het adres van zijn feitelijke verblijfplaats.

O0

HIT

• Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2012, 06:35:57
Die bedoelde ik niet Canonfreak, dit art. komt namelijk voor op het eerst kenbaar gemaakt hebbende van de eisende partij.

Ik zoek het artikel dat zegt dat men een stopteken dient op te volgen gegeven door een erkende dienst met daartoe uitgeruste middelen zoals een  transparant of duidelijk uiterlijk alszijnde.

Zoals ik het artikel destijds uitgelegd kreeg liet het transparant geen reden tot discussie over, echter de kleding van een iemand die handmatig een stopteken gaf wel. Het artikel sprak namelijk over een duidelijk herkenbaar (dus geüniformeerd) persoon.

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2012, 09:45:44
RVV 1990
Artikel 82
Artikel 82a
Artikel 83
Artikel 84

Is éen van deze artikelen wat je zoekt, misschien?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

Canonfreak

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2012, 11:13:20
Die bedoelde ik niet Canonfreak, dit art. komt namelijk voor op het eerst kenbaar gemaakt hebbende van de eisende partij.

Ik zoek het artikel dat zegt dat men een stopteken dient op te volgen gegeven door een erkende dienst met daartoe uitgeruste middelen zoals een  transparant of duidelijk uiterlijk alszijnde.

Zoals ik het artikel destijds uitgelegd kreeg liet het transparant geen reden tot discussie over, echter de kleding van een iemand die handmatig een stopteken gaf wel. Het artikel sprak namelijk over een duidelijk herkenbaar (dus geüniformeerd) persoon.

Ik zal vandaag eens vragen hoe het zit, je hoort nog van me. O0

HIT

• Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2012, 15:25:29
RVV 1990
Artikel 82
Is éen van deze artikelen wat je zoekt, misschien?

We hebben een winnaar, art. 82 inderdaad. Ik heb legio zoektermen ingevoerd om dat te vinden  :-X

Canonfreak

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2012, 15:58:45
We hebben een winnaar, art. 82 inderdaad. Ik heb legio zoektermen ingevoerd om dat te vinden  :-X

Dat was hem inderdaad.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2012, 16:22:42
Stoptekens in burger zie ik in art 82 niet staan. Wel heb ik zo voorhande wanneer het door de douane/belastingdienst er een stopteken in burger mag worden gegeven:

Art 2 lid 2 Regeling vordering tot stilhouden Belastingdienst/Douane Wet
Citaat
Een inspecteur kan de vordering, bedoeld in het eerste lid, aanhef, bij dag eveneens doen door het opsteken van de rechterhand. Bij nacht dient de inspecteur die de vordering doet in uniform te zijn of vergezeld te zijn van een inspecteur in uniform of een politieambtenaar in uniform
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

HIT

• Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #8 Gepost op: 21 november 2012, 15:39:53
Vandaag wordt ik geconfronteerd met de tekst:

KMar voertuigen mogen volgens art. 82 geen transparant voeren, zo ook niet de voertuigen van Douane en ILT.

Omdat ik geen art. paraat had dat het wel toestond vraag ik mij nu ook zelf af waar het wel staat voor deze voertuigen.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 21 november 2012, 15:47:15
Vandaag wordt ik geconfronteerd met de tekst:

KMar voertuigen mogen volgens art. 82 geen transparant voeren, zo ook niet de voertuigen van Douane en ILT.

Omdat ik geen art. paraat had dat het wel toestond vraag ik mij nu ook zelf af waar het wel staat voor deze voertuigen.

Artikel 82 van welke wet? Ik neem aan deze:

RVV 1990 artikel 82:

Citaat
Artikel 82

1.Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:

a. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,

b. de militairen van de Koninklijke Marechaussee voor zover niet behorend tot de in onderdeel a bedoelde ambtenaren,

c. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars, en

d. de personen die optreden tijdens de praktijklessen of het praktijkexamen in het kader van een opleiding tot verkeersregelaar of een cursus voor verkeersregelaars, voor de duur van deze praktijklessen of dit praktijkexamen en voor zover gebruik wordt gemaakt van de bij ministeriële regeling voor verkeersregelaars voorgeschreven kleding.