Meer blusmogelijkheden spoor Kijfhoek - MoerdijkRondom het spoor bij Dordrecht en Zwijndrecht zijn extra veiligheidsmaatregelen in gebruik genomen. Zo zijn donderdagochtend voorzieningen voor de brandweer, zoals nieuwe waterputten geopend.
Nergens in ons land gaan zoveel gevaarlijke stoffen door dichtbevolkt gebied over het spoor als op het stukje tussen rangeerterrein Kijfhoek en de nieuwe Dordtse wijk Wilgenwende. Dat is lange tijd bekend, maar krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. Zo trok het kabinet 15 miljoen euro uit om de brandweer beter uit te rusten voor calamiteiten in de Spoorzone.
Het geld is onder meer gebruikt voor de aanschaf van schuimblusvoertuigen en het slaan van brandputten langs de spoorlijn. Per put kan minimaal vier uur lang 3000 liter grondwater per minuut worden opgepompt. "We hebben nu eenmaal water nodig, als we moeten blussen", zegt Huub van der Weide van de brandweer Zuid-Holland Zuid.
Blusleiding
Ook kan de brandweer voortaan sneller op een plek des onheils zijn, vertelt hij: "Je moet daarbij denken aan trappen op taluds en deuren in geluidsschermen." In 2014 zijn alle nieuwe voorzieningen klaar. "Zo komt er nog een blusleiding te liggen op de spoorbrug tussen Dordt en Zwijndrecht. Zoiets is nog nergens ter wereld gebeurd", zegt Van der Weide.
Burgemeester Antoin Scholten, van Zwijndrecht, temperde de vreugde enigszins: "Fijn, dat de brandweer nu optimaal is uitgerust, maar een definitieve oplossing is het niet. Het wordt alsmaar drukker op het spoor en daarom blijven we pleiten voor een nieuwe spoortunnel, zodat de wagons met gevaarlijke stoffen hier onder de grond verdwijnen".
Spoortunnel
Op dit moment gaan er net zo veel gevaarlijke stoffen over de Betuwelijn als over het spoor tussen Kijfhoek en Moerdijk. "Gezien de voorspelde groei van het goederenvervoer, zeker als de Tweede Maasvlakte in gebruik wordt genomen, lopen we tegen capaciteitsproblemen aan", zegt regiodirecteur Janneke Boutkam van spoorbeheerder ProRail.
Scholten denkt ook daarom dat een nieuwe spoortunnel onontkoombaar is: "Het loopt hier gewoon vast." De kosten, beraamd op 1,1 miljard euro, vallen volgens de Dordtse wethouder Jasper Mos best mee: "Je moet het wel zien in het perspectief dat die tunnel nodig is voor de Rotterdamse haven, waar we drie tot vier procent van ons nationaal product verdienen."
Wat doe je als...
Vooralsnog blijft de Spoorzone een gevaarlijk gebied en daarom wordt door brandweer en gemeentes ook gewezen op de website
www.watdoeje.nl. Daarop kunnen inwoners van Dordt en Zwijndrecht door het intikken van hun postcode zien, wat ze in het geval van een groot spoorongeluk wel en niet moeten doen.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/18-10-2012/meer-blusmogelijkheden-spoor-kijfhoek-moerdijk