GRIP 1 Middelbrand (Brand in oude vleesfabriek) Purmerweg - Purmerend 19-10-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand (Brand in oude vleesfabriek) Purmerweg - Purmerend 19-10-2012  (gelezen 6259 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweermanjef

  • Hoofdbrandwacht / Beveiliging
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 823
  • De brandweer blust niet alleen branden !
Via Twitter :

RT @_LilTomX: RT @HEYiiLOVEYOUU_: Slachthuis staat in de vik :o x http://yfrog.com/h6u72cfj
♡ 2397b435 ‏@xAngelique_


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
MIDDELBRAND Grip 1 Slooppand Purmerweg Purmerend
Published on Oct 19, 2012 by 112ZaWa
Video: Rodger vd Puttelaar

-Ambulance 13-198
-Hoofd officier van dienst 11-0296
-VerbindigsCommandowagen 11-0492
-Haakarmvoertuig 11-0682 + Commandohaakarmbak 11-0493
-Officier van dienst geneeskundig 13-813
-Regionaal officier gevaarlijke stoffen 54594 (Kennemerland)
Samen sterk in de hulpverlening!




klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Na aanleiding van het filmpje heb ik toch wel een aantal vragen, gewetensvragen eigenlijk.
Ik ken de situatie in Purmerend daar redelijk goed, mijn werkgever is tenslote ook in P'end gevestigd.

Wat mij vooral opvalt is dat er een aantal voertuigen, en dan voornamelijk DA's over het rijwielpad (en de VC zelfs deels over het voetpad) ziet rijden terwijl men al zeer dicht bij de brandlokatie is. In het filmpje zie je zelfs een fietser schrikken van de DA de haar achterop rijd. Nemen de heren chauffeurs hier niet onnodige risico's. Ik snap best dat het verkeer op de rijbaan een redelijk remmende factor is maar ik denk ook dat de mensen op het rijwielpad zich inprincipe veilig wanen en niet verwachten dat er een auto (met gebruik van OGS) over het rijwielpad komt rijden. De tijd winst in die laatste 100 meter lijkt mij ook naderend nul.
Naar mijn mening wordt de veiligheid van de fietsers onnodig in gevaar gebracht, hoewel er geen enkele DA echt doordrukt, wat de tijdwinst nog minder maakt.
Graag uitleg van waarom jullie dit eventueel toch ook zouden doen....
Niet om mensen af te branden maar leer mij eens wat ten aanzien van jullie afweging om toch het rijwielpad te benutten.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Niet om mensen af te branden maar leer mij eens wat ten aanzien van jullie afweging om toch het rijwielpad te benutten.

Vanuit de brandweerchauffeur-rijopleiding (klein voertuig) is mij geleerd de ruimte te zoeken die er is. Daarbij is mij geleerd ook vooral de ruimte aan de rechterzijde van de rijbaan in overweging te nemen, zoals een fietspad of voetpad. Automatisch ben je namelijk geneigd in te halen via de linker rijbaan met het gevaar voor tegenliggers.
Auto's die je wilt inhalen en de tegenliggers zullen plaats willen maken zodat je middendoor kunt. Dat doen ze door rechts aan de kant te gaan en hun auto op het fietspad of voetpad te sturen. Ook zie je vaak schrikreacties van automobilisten, die een ruk aan het stuur naar rechts geven. E.e.a. is ook te zien op de filmpjes. Deze acties zijn vaak onvoorspelbaarder en onveiliger voor fietsers en voetgangers dan een dienstauto die je van ver al hoort aankomen.

Uiteraard zijn beide situaties niet ideaal en is het kiezen uit twee kwaden. Feit blijft dat de nut en noodzaak van het rijden met optische en geluidssignalen altijd goed in overweging moet worden genomen.

p.s. bovenstaande geldt niet voor grote voertuigen


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Het nut en noodzaak van prio 1 rijden is al vaker een discussie geweest.
Zeker welke voertuigen wel en welke voertuigen niet.

Op zich vind ik persoonlijk een vc geen meerwaarde meer hebben bij een incident sinds de komst van c2000. Er zullen redenen genoeg zijn waarom men er voor kiest die nog wel te gebruiken, echter als men die dan laat rijden is dat wat mij betreft een prio 2 voertuig.
Zelfde geld voor de haakarm met coh erop, Redden we levens met dit voertuig? wordt de brand er minder om? volgens mij is het antwoordt nee en hoeven die voertuigen dan ook niet met prio 1 te rijden.
Wat niet duidelijk is of deze voertuigen de gehele rit prio1 hebben gereden, kan zo zijn dat men dit alleen het laatste stuk heeft gedaan ivm de verkeersdrukte en daar veilig door heen te komen.

Overigens zijn er meer voertuigen in heel nederland waarvan ik me afvraag als ik filmpjes zie of het nodig is dat deze met prio1 rijden. Maar goed ik ben er niet bij en kan niet op het filmpje zien welke reden men heeft voor prio1.

Blijft inderdaad zo dat een prio1 een risico is en je dus altijd zult moeten opletten, weggebruikers zijn met toeters en bellen in de buurt soms redelijk onvoorspelbaar.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Vandaar ook mijn vraag om jullie beweeg redenen om het e.e.a. juist wel te doen of juist niet, ik zie opzich (helaas) geen meerwaarde in de acties juist omdat het dienstvoertuigen betreft en men nagenoeg terplaatste is. Misschien hebben er vaklieden juist een heel gemotiveerde reden voor om e.e.a. juist wel te doen en met mijn vraag probeer ik dan ook wat wijzer te worden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747

Op zich vind ik persoonlijk een vc geen meerwaarde meer hebben bij een incident sinds de komst van c2000. Er zullen redenen genoeg zijn waarom men er voor kiest die nog wel te gebruiken, echter als men die dan laat rijden is dat wat mij betreft een prio 2 voertuig.
Zelfde geld voor de haakarm met coh erop, Redden we levens met dit voertuig? wordt de brand er minder om? volgens mij is het antwoordt nee en hoeven die voertuigen dan ook niet met prio 1 te rijden.

De COH en de VC hebben volgens het Besluit Veiligheidsregio's en de Visie Grootschalig Brandweeroptreden een opkomsttijd van 30 minuten. De meeste regio's hebben slechts 1 COH en 1 VC, zodat aanrijdtijden relatief lang zijn. De opkomsttijden worden gemonitord door de Inspectie, zodat er voldoende reden is Prio 1 te rijden. Of er dan levens gered worden met het voertuig of de brand er minder groot door wordt, doet niet ter zake.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
De COH en de VC hebben volgens het Besluit Veiligheidsregio's en de Visie Grootschalig Brandweeroptreden een opkomsttijd van 30 minuten. De meeste regio's hebben slechts 1 COH en 1 VC, zodat aanrijdtijden relatief lang zijn. De opkomsttijden worden gemonitord door de Inspectie, zodat er voldoende reden is Prio 1 te rijden. Of er dan levens gered worden met het voertuig of de brand er minder groot door wordt, doet niet ter zake.

De vc hoeft sinds lange tijd al niet meer in stand gehouden te worden door diezelfde inspectie besloten daarom zie je er ook genoeg omgebouwd worden door reddingsbrigades of voor informatievoorziening .

En ik denk dat een visie lichter weegt dan een wetgeving/branche richtlijn mocht er een ongeval gebeuren.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
In het filmpje zie je zelfs een fietser schrikken van de DA de haar achterop rijd.

Ehm, bedoel je dat Aziatische meisje? Die kijkt even om om te zien wat er in hemelsnaam boven haar MP3-speler uitkomt om vervolgens zonder blikken of blozen gewoon door te blijven fietsen. Dat kan ik niet bepaald een schrikreactie noemen :)