Niet om mensen af te branden maar leer mij eens wat ten aanzien van jullie afweging om toch het rijwielpad te benutten.
Vanuit de brandweerchauffeur-rijopleiding (klein voertuig) is mij geleerd de ruimte te zoeken die er is. Daarbij is mij geleerd ook vooral de ruimte aan de rechterzijde van de rijbaan
in overweging te nemen, zoals een fietspad of voetpad. Automatisch ben je namelijk geneigd in te halen via de linker rijbaan met het gevaar voor tegenliggers.
Auto's die je wilt inhalen en de tegenliggers zullen plaats willen maken zodat je middendoor kunt. Dat doen ze door rechts aan de kant te gaan en hun auto op het fietspad of voetpad te sturen. Ook zie je vaak schrikreacties van automobilisten, die een ruk aan het stuur naar rechts geven. E.e.a. is ook te zien op de filmpjes. Deze acties zijn vaak onvoorspelbaarder en onveiliger voor fietsers en voetgangers dan een dienstauto die je van ver al hoort aankomen.
Uiteraard zijn beide situaties niet ideaal en is het kiezen uit twee kwaden. Feit blijft dat de nut en noodzaak van het rijden met optische en geluidssignalen altijd goed in overweging moet worden genomen.
p.s. bovenstaande geldt niet voor grote voertuigen