Regels van een wetgever grijpen bijna nooit in op een specifiek type apparaat, maar stelt alleen eisen daaraan. De EU heeft niet de gloeilamp verboden, zoals je steeds in de krant leest. De EU heeft gloeilampen verboden die teveel energie verbruiken in verhouding tot de hoeveelheid licht die ze geven. Maar omdat de werking van een gloeilamp nu eenmaal zo is dat het grootste deel van de energie 'verloren' gaat in de vorm van warmte in plaats van licht, kan geen enkele gloeilamp meer aan de regels voldoen. Als iemand morgen bedenkt dat hij een materiaal kent om gloeidraad van te maken dat bijna alleen maar licht oplevert en nauwelijks warmte, kan hij per direct weer gloeilampen verkopen.
Zo is het ook voor 2-taktmotoren: die zijn niet verboden, maar in de loop der jaren zijn de eisen aan de emissie (uitlaatgassen) steeds een beetje scherper geworden. Technisch gezien kan een gewone 2-takt motor nooit voldoen aan de huidige eisen. Dus mogen ze niet meer verkocht worden en dus zijn fabrikanten gestopt met productie, voor Europa dan.
Zal niet teveel in details treden, maar het heeft te maken met de spoelpoorten in het 2-taktprincipe: die zorgen voor een heel ongunstig rendement omdat een flink deel van het verse mengsel wordt gebruikt om de uitlaatgassen weg te spoelen. En dat valt niet meer te verbeteren met finetuning, maar alleen met echt technologische vernieuwing.
Een aantal fabrikanten hebben die handschoen opgepakt, Etec is daar een voorbeeld van. De meeste leveranciers zijn echter geswitcht naar 4-takt: dat is zo ver doorontwikkeld in andere sectoren (auto) dat ze de eisen met 2 vingers in de neus kunnen halen met bestaande techniek. En daarmee blijven buitenboordmotoren betaalbaar.....
Heel simpel gezegd: de 2-taktmotoren zoals we die kenden gaan we nooit meer zien. Technisch gezien is het gewoon onmogelijk om deze aan de eisen te laten voldoen en fabrikanten investeren daar op dit moment ook niet in. Je moet echt kiezen tussen óf een andere motorsoort (4-takt, elektrisch) óf de 'nieuwe' 2-taktmotoren zoals Etec.
Overigens zit er ook een enorm voordeel aan zowel 4-takt als Etec: het brandstofverbruik!!
En niet een beetje, maar gewoon enorme besparingen!
Wij hebben 2 90 PK Etec motoren en die verbruiken samen per vaaruur minder dan 1 oude 40 PK 2-takt die we nog hebben. Dus 180 pk 'nieuw' kost minder brandstof per vaaruur dan 40 pk 'oud'. Dat is een besparing van 450%!
We zien het ook echt terug in onze kas: de afgelopen jaren is het aantal bewakingen meer dan verdubbeld, de brandstofprijzen zijn enorm gestegen, maar de kosten op de jaarafrekening van de vereniging voor brandstof zijn gewoon gedaald!
zoals 9910001 zegt: 2-takt mag als je aan de eisen voldoet, maar is op dit moment geen 2-takt te koop die aan die eisen kan voldoen en die gaat er ook niet komen (behalve Etec).
Dus het mag wel, maar het kan niet