Gebruik twee-takt buitenboord motoren toegestaan?

Auteur Topic: Gebruik twee-takt buitenboord motoren toegestaan?  (gelezen 18681 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2012, 01:07:50
Met de Etec motoren zijn heel veel problemen, staan bepaald niet bekend als onderhouds- en storingsvrij.

Wij varen met de Optimax 200 FX.

De emissie is niet te vergelijken met de uitstoot van de motoren die bij het starten de haven blauw kleuren. De olie zit nu in een tankjes, en wordt via een pompje en een tunnelstelsel computergestuurd op de draaiende delen aangebracht. Een tankje van een liter of zes varen wij maanden mee. Le lucht en de bezine worden direct ingespoten onder druk (80 bar) met een compressor door injectoren, de uitlaatgassen worden gemeten door censoren en het mengsel wordt aan de hand van de uitkomsten door het motormanagementsysteem aangepast.

De viertakt motoren hebben als nadeel dat de kracht maar over een klein toerenbereik te gebruiken is, of je kiets voor kracht onderin en kom je hoge toerentallen tegen als je snelheid wil, of je gebruikt je kracht bovenin en dan kom je onderin te kort. De Optimax die wij hebben mag 6700 toeren maken, en dus is door het grote bereik ook bij een lage snelheid het toerental nog voldoende om kracht te hebben om te slepen, of in planee te komen met 15 volwassen mensen aan boord en toch een hoge snelheid te halen.

Stationair varen we zes kilometer en gebruiken we tussen de 0.9 en de 1,2 l/ph. OK, bij volle snelheid (tegen de 90 km/ph) loopt dat op naar 72 liter,
Onze collega's bij de waterhulpdienst zweren bij Yamaha, maar de uitstoot is groter en als we (uit de tijd dat Redned dat nog niet "op zich genomen had") een begeleiding hadden van bv de canalparade of het prinsengracht concert, hielden de mercury motoren zich beter, ze kunnen uren lang probleemloos stationair draaien zonder te roeten. Wij hebben uitstekende ervaring met Mercury, net als de KLPD zweren wij er bij.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:15:04
welke problemen doen zich dan voor bij de e-tec motoren?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:29:22
Ik kan me iets voorstellen bij de niet auto trim motoren met het mechaniek om de motor te blokkeren en om hoog te houden.

9910001
9910001


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:37:09
Met de Etec motoren zijn heel veel problemen, staan bepaald niet bekend als onderhouds- en storingsvrij.
Ik denk dat jouw opmerking wel wat genuanceerder kan...... Wij hebben nu 5 jaar een E-tec achter onze R3 hangen. De motor gaat één keer per jaar voor onderhoud/inspectie naar IJmuiden. In die 5 jaar hebben wij tussentijds nog nooit problemen gehad. Ook geen problemen met het stationair lopen (zoals bijvoorbeeld tijdens de laatste Canal Parade).

Maar ja, wij zullen wel de enige brigade zijn die geen problemen hebben met de E-tec.  ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:40:35
welke problemen doen zich dan voor bij de e-tec motoren?

Wil je het echt weten? :-X

Van gefrituurde boordcomputers, gebroken schakelstangen, niet werkende startmotoren, het uitvallen tijdens een actie in hoge branding, tot een compleet in 2-en gescheurde ophanging bij een motor die net nieuw is... Die motoren hebben al voor behoorlijk wat benauwde situaties gezorgd.

En deze motoren worden gewoon goed onderhouden en bij het begin van iedere dienst gecontroleerd. Ik schat dat er gemiddeld iedere week wel een boot naar IJmuiden gaat gedurende de zomer...

En probeer er vooral niet een dag lang mee stationair te varen, dan zit de boel dusdanig onder het roet dat de motor ermee stopt...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:42:45
Ik denk dat jouw opmerking wel wat genuanceerder kan...... Wij hebben nu 5 jaar een E-tec achter onze R3 hangen. De motor gaat één keer per jaar voor onderhoud/inspectie naar IJmuiden. In die 5 jaar hebben wij tussentijds nog nooit problemen gehad. Ook geen problemen met het stationair lopen (zoals bijvoorbeeld tijdens de laatste Canal Parade).

Maar ja, wij zullen wel de enige brigade zijn die geen problemen hebben met de E-tec.  ;)

Dan ben ik erg benieuwd hoe jullie dat voor elkaar krijgen ;) Mijn ervaringen zijn zowel op binnenwater als zee behoorlijk triest...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2012, 17:26:13
Ga ook maar eens met KNRM Blaricum praten en waarom ze overgestapt zijn op yamaha (waar ook wel wat gezeur mee is geweest, staartstukken enzo, maar de laatste tijd gaat het goed zei hij met gekruisde vingertjes) ...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2012, 10:12:45
Ik moet zeggen dat de eTecs ook bij ons niet altijd naar behoren hebben gewerkt, maar dat het de laatste tijd echt goed gaat. Dat is dan weer het mooie van 'gecomputeriseerde' motoren: de kuren uit het begin zijn na een aantal software-updates verdwenen  O0

Ook wij hadden veel problemen met het langdurig stationair draaien, maar heel eerlijk gezegd hadden we dat ook met de oude 2-takters zonder electronica: die moesten midden in het seizoen vaak ook wel een keer open voor reiniging. Meestal niet van het roeten, maar vettigheid: de olie droop dan van de bougie als je hem eruit trok. En we smeerden al veel armer dan voorgeschreven.

Bij de nieuwe eTec van een paar jaar terug hadden we datzelfde, met cylinders die helemaal vet waren van de olie. Maar dat is dus opgelost met software!

Nu gaan ze 1x per jaar naar IJmuiden en verder helemaal prima!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #18 Gepost op: 25 oktober 2012, 17:49:09
ik heb zelf ervaring met diverse e-tec motoren en ze hebben naar mijn mening niet vaker storing dan andere motoren. je heb altijd wel eens motoren die op een ongewesnt moment storing krijgen, dit zelfde is natuurlijk ook zo met je auto of fiets. maar natuurlijk alle storingen komen ten aller tijde ongelegen. maar het probleem ligt natuurlijk niet alleen aan de motor maar kan ook komen door verkeerd gebruik en onderhoud. maar joost achter wat voor boot hebben jullie een e-tec hangen?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #19 Gepost op: 25 oktober 2012, 18:26:55
ik heb zelf ervaring met diverse e-tec motoren en ze hebben naar mijn mening niet vaker storing dan andere motoren. je heb altijd wel eens motoren die op een ongewesnt moment storing krijgen, dit zelfde is natuurlijk ook zo met je auto of fiets. maar natuurlijk alle storingen komen ten aller tijde ongelegen. maar het probleem ligt natuurlijk niet alleen aan de motor maar kan ook komen door verkeerd gebruik en onderhoud. maar joost achter wat voor boot hebben jullie een e-tec hangen?

Dat heb ik het over o.a. RNR430's, een AVON 4.8, een Ribcraft en een Marsea van 5,7m, van verschillende brigades. Deze boten varen dan wel bijna dagelijks onder behoorlijk pittige omstandigheden. Uiteraard zijn er met andere motoren ook problemen, dat is nooit uit te sluiten. Ik heb dan weer wel het idee dat het aantal (complexe) storingen hoger ligt als bij andere type/merken motoren, ze staan er blijkbaar ook om bekend...

Ik heb het dan natuurlijk niet over staartstukken die van motoren worden gevaren en dergelijke, dat zijn gewoon gebruikersfouten...