Met de Etec motoren zijn heel veel problemen, staan bepaald niet bekend als onderhouds- en storingsvrij.
Wij varen met de
Optimax 200 FX.
De emissie is niet te vergelijken met de
uitstoot van de motoren die bij het starten de haven blauw kleuren. De olie zit nu in een tankjes, en wordt via een pompje en een tunnelstelsel computergestuurd op de draaiende delen aangebracht. Een tankje van een liter of zes varen wij maanden mee. Le lucht en de bezine worden direct ingespoten onder druk (80 bar) met een compressor door injectoren, de uitlaatgassen worden gemeten door censoren en het mengsel wordt aan de hand van de uitkomsten door het motormanagementsysteem aangepast.
De viertakt motoren hebben als nadeel dat de kracht maar over een klein toerenbereik te gebruiken is, of je kiets voor kracht onderin en kom je hoge toerentallen tegen als je snelheid wil, of je gebruikt je kracht bovenin en dan kom je onderin te kort. De Optimax die wij hebben mag 6700 toeren maken, en dus is door het grote bereik ook bij een lage snelheid het toerental nog voldoende om kracht te hebben om te slepen, of in planee te komen met 15 volwassen mensen aan boord en toch een hoge snelheid te halen.
Stationair varen we zes kilometer en gebruiken we tussen de 0.9 en de 1,2 l/ph. OK, bij volle snelheid (tegen de 90 km/ph) loopt dat op naar 72 liter,
Onze collega's bij de waterhulpdienst zweren bij Yamaha, maar de uitstoot is groter en als we (uit de tijd dat Redned dat nog niet "op zich genomen had") een begeleiding hadden van bv de canalparade of het prinsengracht concert, hielden de mercury motoren zich beter, ze kunnen uren lang probleemloos stationair draaien zonder te roeten. Wij hebben uitstekende ervaring met Mercury, net als de KLPD zweren wij er bij.