Dat heb ik het over o.a. RNR430's, een AVON 4.8, een Ribcraft en een Marsea van 5,7m, van verschillende brigades. Deze boten varen dan wel bijna dagelijks onder behoorlijk pittige omstandigheden. Uiteraard zijn er met andere motoren ook problemen, dat is nooit uit te sluiten. Ik heb dan weer wel het idee dat het aantal (complexe) storingen hoger ligt als bij andere type/merken motoren, ze staan er blijkbaar ook om bekend...
Ik heb het dan natuurlijk niet over staartstukken die van motoren worden gevaren en dergelijke, dat zijn gewoon gebruikersfouten...
en bij deze Joost nog een R2, een R2000 en een Novurania 530, bij 1 brigade
Ook alle leenboten van de bond (R2, R3) zijn met Etec
Ik heb wel sterk het idee dat alle elektronische toevoegingen van de afgelopen jaren voor meer gevoeligheid en storingen zorgt. Bij de Scoutinggroep waar ik ook lid ben hebben we jarenlang een oude Yamaha 20PK langstaart gehad, zo'n mooie donkerblauwe. Dat ding was op een gegeven moment 20 jaar oud, had al 3 jaar geen onderhoud gehad, was niet winterklaar gemaakt, maar we trokken hem in het voorjaar uit de kast en 2x trekken = lopen. En met de oude benzine van vorig seizoen gingen we dan gewoon een uur varen, zonder gedoe.
Nu hebben we een 3 jaar oude viertakt en niks dan gedoe: benzine te oud, niet juiste octaangehalte, onjuiste ligging bij het opbergen etc. Dan kun je zeggen: dat ligt aan het gebruik. En dat klopt ook! Maar voor een vereniging moet de handleiding niet te lang zijn, want die leest niemand. Motoren moeten het gewoon doen, ook als je je een keer niet netjes aan de richtlijnen houdt!