Rook- en CO-melders koppelbaar

Auteur Topic: Rook- en CO-melders koppelbaar  (gelezen 3479 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Gepost op: 17 oktober 2012, 14:48:05
Ik ben al even op zoek naar rook- en CO-melders die koppelbaar zijn met elkaar en dan het liefst gewoon op batterijen. 230V aansluitingen word namelijk een beetje lastig. Ik wil namelijk 2 losse rookmelders en 1 CO melder in me huis ophangen en het liefst dat ze allemaal gekoppeld zijn. Dat als de ene afgaat de rest ook allemaal afgaat. Is dat mogelijk?




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2012, 14:50:24
Ik heb vorig jaar draadloos koppelbare melders gekocht op batterijen. Gewoon bij de Gamma.


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2012, 15:02:08
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2012, 15:23:35
Zie volgende link:

http://elektrotechniek.hemmink.nl/hemmink1432/documents/0655ece1-d640-4edc-a365-17e7f74750fd/CmsHandlerDocumentHandler.ashx

Het is juist niet aan te raden dergelijke systemen te koppelen ;)

Ik denk dat dat meer voor bedrijven geldt. In een woning gaat het erom dat de bewoners gealarmeerd worden dat er iets mis is. Mocht de melder afgaan, gaan zij naar buiten. Rekening houden met deuren e.d. die gesloten moeten worden in geval van brand doen maar weinig bewoners; BHV'ers echter krijgen dat vast en zeker mee in de opleiding.

Vind het wel een mooi systeem. Door de CO-melder bijvoorbeeld bij de CV of geiser op te hangen en te koppelen aan de rookmelder die op de bovenverdieping hangt, worden de bewoners ook gewaarschuwd dat er beneden iets niet pluis is. Aan de andere kant, als je helemaal 'veilig' in huis wil zijn kan je ook twee rook- en twee CO-melders ophangen... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2012, 17:22:04
Dan ga ik gewoon voor 2 koppelbare rookmelders en een losse CO melder. Moet vanavond toch naar de Praxis en Gamma. Ga ik daar wel even neuzen.