Vrachtwagens klaar om naar buiten te rijden bij brand: wat is wijsheid?

Auteur Topic: Vrachtwagens klaar om naar buiten te rijden bij brand: wat is wijsheid?  (gelezen 8820 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

leo the emperor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Het begint zo zachtjes aan weer naar de kerst toe te kruipen, en dan steekt bij ons altijd weer de volgende discussie de kop op.

Tussen kerst en nieuwjaar zijn we gesloten, en worden de geladen vrachtauto's binnen in de fabriekshal gezet. Het gaat hier ongeveer om 70 vrachtauto's.
Zo kunnen we direct op 2 januari de materialen naar onze klanten brengen.

Mijn stelling is altijd dat we sleutels in de speciale sleutelkluis dienen te bewaren, zodat  criminelen in de vakantietijd moeilijker de wagens met lading kunnen stelen.

Anderen beweren echter dat het verstandiger is om de sleutels op het dashboard te leggen , zodat in geval van brand, de wagens naar buiten gereden kunnen worden en niet ten prooi aan de vlammen zullen vallen.

Is hier in het kader van hulpverlening iets over te zeggen?

Zullen brandweermensen zelf,  of anderen toestaan om de wagens naar buiten te rijden ?




PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2012, 23:27:15
Rare gedachte misschien, maar wat zegt de verzekering hierover?
Zijn de vrachtwagens en lading verzekerd bij / tegen een brand?
Ben je nog verzekerd als je de vrachtwagen sleutels niet degelijk opruimt / opslaat?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2012, 23:32:02
Het is de keuze die door het bedrijf zelf gemaakt word ik zou zeggen als de VW binnen staan met afgesloten deuren en alarm op het pand gewoon sleutels in het contact.
Bij brand zullen met name vrijwillige brandweermensen alles er aan te proberen te doen om VW te redden omder het mom van schadebeperking.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2012, 00:28:12
Misschien is het een goed idee om eerst een een risicoscan te maken van het brandrisico en de brandpreventiemaatregelen. Hoe groot is het risico op brand?

Als een brand niet op tijd ontdekt wordt dan heb je helemaal niets aan een sleutelplan. Een investering in een brandmeldinstallatie zou dan verstandiger zijn. En hoe is de alarmopvolging geregeld?

Bij een loods vol met rook en vuur zal de brandweer niet snel toestemming geven aan medewerkers om voertuigen eruit te rijden. Ook de brandweer zal eerder kiezen voor een defensieve aanpak en de brand van buitenaf bestrijden. Eigen veiligheid eerst.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2012, 00:29:57
De lokale brandweer hier verplicht het timmerbedrijf van een kennis van mij om de sleutels in de heftruck en auto's te laten zitten als deze in de loods staan.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2012, 00:36:41
De lokale brandweer hier verplicht het timmerbedrijf van een kennis van mij om de sleutels in de heftruck en auto's te laten zitten als deze in de loods staan.

Dat kan soms lokaal beleid zijn maar de landelijke ontwikkelingen zijn vaker gericht op defensief blussen dus bij rook en vuur niet meer naar binnen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2012, 03:05:31
Bij brand zullen met name vrijwillige brandweermensen alles er aan te proberen te doen om VW te redden omder het mom van schadebeperking.
Kun je mij uitleggen waarom je hier een verschil maakt tussen beroeps en vrijwilligers?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


ChiellieNL

  • Aspirant Recherchekundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2012, 03:13:27
De lokale brandweer hier verplicht het timmerbedrijf van een kennis van mij om de sleutels in de heftruck en auto's te laten zitten als deze in de loods staan.

Nu zal een heftruck ook niet al te goedkoop zijn... Maar denk dat er een aardig financieel verschil zit tussen een heftruck die wordt ontvreemd of een volgeladen vrachtwagen...  ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2012, 08:56:47

Bij brand zullen met name vrijwillige brandweermensen alles er aan te proberen te doen om VW te redden omder het mom van schadebeperking.
Wat is dit nu voor een redenatie? Ik mag toch van de brandweer verwachten dat zij alles zullen te doen om schade te beperken, ongeacht of zij vrijwillig of beroeps zijn? ::)


leo the emperor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2012, 11:25:03
Ik zal even iets meer toelichting geven.

We zijn zowel verzekerd voor brand als voor diefstal, en de verzekering  heeft  hier niks van bepaald in de polisvoorwaarden.

Zoals u aan het aantal vrachtwagens kunt zien betreft het hier vrij grote hallen, vaak meerdere hectares. De hallen zijn niet gecompartimenteerd, maar wel allemaal voorzien van fire-beams, met directe doormelding op 112. De hallen behoefden  tijdens de bouw niet gecompartimenteerd te worden omdat de mogelijke vuurlast laag is. De oplsag betreft hier namelijk voornamelijk metalen.

De Vrachtwagens staan in afgesloten hallen op een afgesloten terrein met camera's en beveiliging. Het betreft hier dus wel diefstalgevoelig materialen.