Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie  (gelezen 26849 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2012, 16:01:31
Volgens mij is dit gewoon een typisch verhaal van langs elkaar gaan. 98uiye

In deze tijd kan zoals al eerder gemeld allerlei dingen tegelijk aangestuurd worden door het systeem ( BV BURGER AED)
 e050 998765
Het niet op orde hebben van inzetvoorstellen binnen bepaalde gebieden getuigd volgens mij aan gebrek aan medewerking van bepaalde afdelingen. Als hierdoor mensen 'onnodig' laat hulp krijgen is dit een zeer kwalijke zaak en zou ik graag zien dat de beheerder van de meldkamer door de hoogste baas van de regio op het matje wordt geroepen wegens het gebrek aan een pro actieve houding. :'(

Mijn inziens: maandag ochtend de boel meteen in orde maken en hele dikke excuus maken aan het betreffende korps en de burgers in dat gebied. >:(


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2012, 17:22:06
De reactie van PH-ELP getuigt van niet echt veel nadenkwerk. Allereerst zijn er (wellicht) in stedelijke gebieden veel ambulances, maar als er hier in de regio een handjevol zijn ingezet dan is het gebied vrij snel leeg. Nu zit Zwolle hier op ongeveer 10-15 minuten rijden (afhankelijk van spitstijden), dus daar kunnen wij als NO-Gelderland ook ondersteuning van krijgen, maar desondanks is het een zeer waardevolle toevoeging als de brandweer ook meerijdt. En zoals Red al zegt, het is niet of/of, het is en/en. Niet voor niets rijden de politie en zelfs de KMAR hier vaak al standaard mee op reanimaties. Echter die zijn soms ook druk met zaken die afgehandeld moeten worden. Als er dan een brandweerpost in de buurt is waar binnen een paar minuten tenminste twee of drie vrijwilligers op pad kunnen met een speciaal daarvoor gekocht voertuig... waarom mogen ze dat dan opeens niet?

Elke serieuze hulpverlener zal niet denken: twee ambulances is genoeg, laten we verder maar niks sturen. Elke serieuze hulpverlener zal denken: hoe meer, hoe beter!
persoonlijk vindt ik het niet vreemd dat het project niet gelukt is, als je kijkt naar de brandweer in deze plaatsen zijn het allemaal vrijwilligers. Deze vrijwilligers moeten worden opgepiept, gaan naar de garage en rijden dan naar de plaats van de melding. Ik twijfel dat ze binnen 8 min. ter plaatse kunnen zijn na de melding. Op het moment van allarmeren van de FRS zijn er al twee ambu's aan het rijden.

ik zie meer heil in een project dat de noodhulp van de politie meerijd op deze meldingen. Ik heb ervaring in Kampen met de assistentie van de politie, buitengewoon geweldig hoe zij het doen. Ze zijn al op straat, hebben AED's op de auto en zijn sneller, vaak de eerste hulpverlener ter plaatse. Vaak ook nog sneller dan de gealarmeerde aed bedienaar die door de aed locator is geallarmeerd. Als ambu bemanning ken je deze agenten en weet wat ze kunnen betekeken voor je ( bv in Kampen kennen de meeste agenten de weg in de ambu, kunnen met de brancard overweg enz.) Kort samengevat de politie mee allarmeren met reanimaties is mijn advies. Ik vraag bij een dergelijke melden aan de meldkamer ook meteen om de poltie mee te allarmeren.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2012, 17:31:29
IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient

Totale onzin dit. Er zijn helemaal geen ambu's genoeg. Ja misschien in sommige regio's wel, maar bij de meeste is het een logistieke uitdaging om alles paraat te houden.

Waarom deze proef is mislukt kan ik niet zeggen. Het lijkt er op dat het een en ander niet goed geregeld is. Om de schuld direct bij de meldkamer te leggen vind ik onzin. Misschien is het daar helemaal niet bekend bij de medewerkers dat Hattemerbroek mee rijdt bij een reanimatie. Ook moet het technisch geregeld worden in GMS. Want al die uitzonderingen en specifieke taken per gemeente is bijna niet meer bij te houden voor een centralist.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2012, 17:33:15
IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient

Wat een onzin verhaal, dat rittijden van 15 minuten steeds beter gehaald worden is correct dus maximaal 15 minuten.
Maar voor een mogelijk succesvolle reanimatie moet die gele wagen binnen 5 minuten terplaatse zijn en dat word in 90% van de gevallen nog steeds overschreden of te wel de Ambulance haalt de voorgeschreven maximale aanrijtijd van 15 minuten maar is in 90% van de gevallen veel telaat voor een poging tot reanimatie met enige kans op succes, het is maar wat je op tijd durft te noemen.
Daar kunnen First Responder Brandweer en Burger AED voor zorgen aangezien deze in ongeveer 50% gevallen binnen 5 minuten terplaatse kunnen zijn.
Ook maak je de fout door te zeggen dat brandweer en burgers in plaats van de ambulance terplaatse komen zij lossen het probleem, voor een deel op, voor de ambulance die een tijdsoverschrijding 150% mag hebben voor een succesvolle reanimatie.

Ook stoort het mij dat jij het niet erg vind dat de mogelijkheid van een succesvolle reanimatie naar bijna 0 % daalt voor inwoners van Hattemerbroek e.o. omdat de ambulancedienst hiervoor altijd te laat komt in deze omgeving, terwijl ze volgen de regels op tijd waren.
Ik heb nog nooit gehoord van een succesvolle bij een begin van reanimatie en AED inzet na 5 minuten en dit is bij minimaal 90% van de gevallen het geval bij alleen inzetten van de ambulancedienst .

En het feit dat het niet lukt om de brandweer te allarmeren komt door onwil van het managment en de ambulancedienst, aangezien in de aangrenzende regio Gelderland-Midden het al ruim 10 jaar lukt, dus MON ga eens terraade bij de collega´s in Gelderland-Midden.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2012, 17:55:43
persoonlijk vindt ik het niet vreemd dat het project niet gelukt is, als je kijkt naar de brandweer in deze plaatsen zijn het allemaal vrijwilligers. Deze vrijwilligers moeten worden opgepiept, gaan naar de garage en rijden dan naar de plaats van de melding. Ik twijfel dat ze binnen 8 min. ter plaatse kunnen zijn na de melding. Op het moment van allarmeren van de FRS zijn er al twee ambu's aan het rijden.
Hoe weet jij zeker dat het zinloos is als de brandweer geen een keer is gealarmeerd? Ze hebben niet eens de kans gekregen om zichzelf te kunnen bewijzen! Daarnaast kunnen ze in principe binnen een minuut of 2 op pad zijn, aangezien hier geen TS bemanning voor nodig is maar gewoon 2 of 3 personen in een dienstauto. Geen bevelvoerder, geen chauffeur etc. Elke brandweervrijwilliger die op het moment dat hij zo'n melding krijgt beschikbaar is, kan direct gaan. Bovendien zouden sommige brandweermensen die toevallig in de buurt van zo'n melding zijn direct naar de locatie kunnen gaan zonder eerst naar de kazerne te rijden.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2012, 18:04:54
IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient

Dan ben ik er benieuwd of jij praktijkervaring heb met optreden als firstresponder of medische hulpverlening...

Vorige week nog een aanrijding van een persoon waar de MOB (motor ondersteuning brandweer) van Haaglanden binnen enkele minuten te plaatse was samen met de politie. De ambulancedienst liet nog wel even op zich wachten... En dan heb ik het over het centrum van Den haag, moet je je voorstellen hoe dat gaat in landelijk gebied.

Je krijgt regelmatig zaken als dit te horen:

"De CPA heeft het heel druk, er is even geen ambu beschikbaar, ik hou u op de hoogte" of "De ambulancedienst is aanrijdend vanuit *random stad meer dan 20/30 kilometer verderop*" En dat gaat dan zeker niet alleen maar over A2 gevalletjes...

Ik juich ieder initiatief om hulpdiensten beter en sneller als firstresponder in te zetten toe, als is het maar om een paar minuten tijd te winnen of om de ambulance dienst te ontlasten. "Kunt u even die kant op en dan horen we graag of er een ambu nodig is" In veel dan die gevallen kan er door de firstresponder worden uitbehandeld zonder dat daarbij "witte" capaciteit verloren gaat, en de mensen zijn toch snel geholpen. Vanuit de oranje kant merk ik dat wij steeds meer voor dit soort zaken ingezet worden of het nou om een flauwte gaat, een vechtpartij met gewonden of een ernstig trauma met complicaties...


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2012, 18:16:16
persoonlijk vindt ik het niet vreemd dat het project niet gelukt is, als je kijkt naar de brandweer in deze plaatsen zijn het allemaal vrijwilligers. Deze vrijwilligers moeten worden opgepiept, gaan naar de garage en rijden dan naar de plaats van de melding. Ik twijfel dat ze binnen 8 min. ter plaatse kunnen zijn na de melding. Op het moment van allarmeren van de FRS zijn er al twee ambu's aan het rijden.

ik zie meer heil in een project dat de noodhulp van de politie meerijd op deze meldingen. Ik heb ervaring in Kampen met de assistentie van de politie, buitengewoon geweldig hoe zij het doen. Ze zijn al op straat, hebben AED's op de auto en zijn sneller, vaak de eerste hulpverlener ter plaatse. Vaak ook nog sneller dan de gealarmeerde aed bedienaar die door de aed locator is geallarmeerd. Als ambu bemanning ken je deze agenten en weet wat ze kunnen betekeken voor je ( bv in Kampen kennen de meeste agenten de weg in de ambu, kunnen met de brancard overweg enz.) Kort samengevat de politie mee allarmeren met reanimaties is mijn advies. Ik vraag bij een dergelijke melden aan de meldkamer ook meteen om de poltie mee te allarmeren.

In een stad is bijna altijd wel politie aanwezig die binnen een minuut of 5 tot 10 Terplaatse kan zijn.
In een dorp zoals Hattemerbroek doet de ambulance er 15 of meer minuten over om TP te komen, net als de Politie dan blijft er maar 1 of 2 echte optie's open die heten BRANDWEER en BURGER AED aangezien de echte oplossing de Ambulance op tijd dus binnen 5 minuten schijnbaar te duur is.
Als ik het zo lees ligt het werkelijke probleem bij de Ambulancedienst die weigert de protocollen voor reanimatie aan te passen of de MON welke ze niet uitvoert.
Misschien handiger om er een boete voor de Ambulancedienst op te zetten voor elke reanimatie waarbij zij niet binnen 7 minuten een First Responder terplaatse krijgen.
Zoniet  dan een boete van € 100.000,00 te geven aan de ambulancedienst, moet jij eens zien wat er dan wel kan.

Dat het niet lukt om deze brandweergroep te allarmeren bij reanimatie is puur het gevolg van onwil, aangezien de vrijwillige en beroepsbrandweer in de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden al 10 jaar lukt om bij reanimatie wel geallarmeerd te worden en succesvol op tijd te beginnen met reanimatie met of zonder AED.
Het grote verschil is dat in Gelderland-Midden het initiatief vanuit de toemmalige regionale ambulancedienst kwam, en in  Hattemerbroek waarschijnlijk vanuit de plaatselijke brandweer.
En dan heb je het probleem dat  managers vaak niet over hun EGO heen kunnen stappen, dus die ton boete van het salaris van de betreffende manager afhalen.
Want managers snappen over het algemeen alleen dit soort dingen als het geld kost.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2012, 18:42:00
Geen bevelvoerder, geen chauffeur etc. Elke brandweervrijwilliger die op het moment dat hij zo'n melding krijgt beschikbaar is, kan direct gaan.
Helemaal correct is dit niet. Niet elke brandweerman mag een prioriteitsrit rijden. Je moet dan toch tenminste de opleiding brandweechauffeur lichte voertuigen hebben gedaan. Maar dit terzijde.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2012, 18:56:23
In een stad is bijna altijd wel politie aanwezig die binnen een minuut of 5 tot 10 Terplaatse kan zijn.
In een dorp zoals Hattemerbroek doet de ambulance er 15 of meer minuten over om TP te komen, net als de Politie dan blijft er maar 1 of 2 echte optie's open die heten BRANDWEER en BURGER AED aangezien de echte oplossing de Ambulance op tijd dus binnen 5 minuten schijnbaar te duur is.
Als ik het zo lees ligt het werkelijke probleem bij de Ambulancedienst die weigert de protocollen voor reanimatie aan te passen of de MON welke ze niet uitvoert.
Misschien handiger om er een boete voor de Ambulancedienst op te zetten voor elke reanimatie waarbij zij niet binnen 7 minuten een First Responder terplaatse krijgen.
Zoniet  dan een boete van € 100.000,00 te geven aan de ambulancedienst, moet jij eens zien wat er dan wel kan.

Dat het niet lukt om deze brandweergroep te allarmeren bij reanimatie is puur het gevolg van onwil, aangezien de vrijwillige en beroepsbrandweer in de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden al 10 jaar lukt om bij reanimatie wel geallarmeerd te worden en succesvol op tijd te beginnen met reanimatie met of zonder AED.
Het grote verschil is dat in Gelderland-Midden het initiatief vanuit de toemmalige regionale ambulancedienst kwam, en in  Hattemerbroek waarschijnlijk vanuit de plaatselijke brandweer.
En dan heb je het probleem dat  managers vaak niet over hun EGO heen kunnen stappen, dus die ton boete van het salaris van de betreffende manager afhalen.
Want managers snappen over het algemeen alleen dit soort dingen als het geld kost.
Ik hoor in de regio Utrecht ook goede berichten, en ook goede snelle inzetten door de brandweer. Waardoor het nut van de brandweer is bewezen en dan praten we zowel over de beroeps als vrijwilligers.
En dan ben ik het met je eens dat hier ook  een stuk onwil in zit vanuit de ambulancedienst om de brandweer mee te laten rijden, juist vanwege de goede resultaten in andere regio,s. En dan zeer zeker de regio Gelderland-Midden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2012, 18:57:52
persoonlijk vindt ik het niet vreemd dat het project niet gelukt is, als je kijkt naar de brandweer in deze plaatsen zijn het allemaal vrijwilligers. Deze vrijwilligers moeten worden opgepiept, gaan naar de garage en rijden dan naar de plaats van de melding. Ik twijfel dat ze binnen 8 min. ter plaatse kunnen zijn na de melding.
Ik ken vrijwillige korpsen die met dit soort inzetten met 2 minuten uitrukken, en dus sneller terplaatse zullen zijn dan een politie of ambulancedienst. ::)