persoonlijk vindt ik het niet vreemd dat het project niet gelukt is, als je kijkt naar de brandweer in deze plaatsen zijn het allemaal vrijwilligers. Deze vrijwilligers moeten worden opgepiept, gaan naar de garage en rijden dan naar de plaats van de melding. Ik twijfel dat ze binnen 8 min. ter plaatse kunnen zijn na de melding. Op het moment van allarmeren van de FRS zijn er al twee ambu's aan het rijden.
ik zie meer heil in een project dat de noodhulp van de politie meerijd op deze meldingen. Ik heb ervaring in Kampen met de assistentie van de politie, buitengewoon geweldig hoe zij het doen. Ze zijn al op straat, hebben AED's op de auto en zijn sneller, vaak de eerste hulpverlener ter plaatse. Vaak ook nog sneller dan de gealarmeerde aed bedienaar die door de aed locator is geallarmeerd. Als ambu bemanning ken je deze agenten en weet wat ze kunnen betekeken voor je ( bv in Kampen kennen de meeste agenten de weg in de ambu, kunnen met de brancard overweg enz.) Kort samengevat de politie mee allarmeren met reanimaties is mijn advies. Ik vraag bij een dergelijke melden aan de meldkamer ook meteen om de poltie mee te allarmeren.
In een stad is bijna altijd wel politie aanwezig die binnen een minuut of 5 tot 10 Terplaatse kan zijn.
In een dorp zoals Hattemerbroek doet de ambulance er 15 of meer minuten over om TP te komen, net als de Politie dan blijft er maar 1 of 2 echte optie's open die heten BRANDWEER en BURGER AED aangezien de echte oplossing de Ambulance op tijd dus binnen 5 minuten schijnbaar te duur is.
Als ik het zo lees ligt het werkelijke probleem bij de Ambulancedienst die weigert de protocollen voor reanimatie aan te passen of de MON welke ze niet uitvoert.
Misschien handiger om er een boete voor de Ambulancedienst op te zetten voor elke reanimatie waarbij zij niet binnen 7 minuten een First Responder terplaatse krijgen.
Zoniet dan een boete van € 100.000,00 te geven aan de ambulancedienst, moet jij eens zien wat er dan wel kan.
Dat het niet lukt om deze brandweergroep te allarmeren bij reanimatie is puur het gevolg van onwil, aangezien de vrijwillige en beroepsbrandweer in de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden al 10 jaar lukt om bij reanimatie wel geallarmeerd te worden en succesvol op tijd te beginnen met reanimatie met of zonder AED.
Het grote verschil is dat in Gelderland-Midden het initiatief vanuit de toemmalige regionale ambulancedienst kwam, en in Hattemerbroek waarschijnlijk vanuit de plaatselijke brandweer.
En dan heb je het probleem dat managers vaak niet over hun EGO heen kunnen stappen, dus die ton boete van het salaris van de betreffende manager afhalen.
Want managers snappen over het algemeen alleen dit soort dingen als het geld kost.