Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie  (gelezen 26836 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:05:51
Helemaal correct is dit niet. Niet elke brandweerman mag een prioriteitsrit rijden. Je moet dan toch tenminste de opleiding brandweechauffeur lichte voertuigen hebben gedaan. Maar dit terzijde.
Alle vrijwilligers die meedoen aan de pilot hebben (voor zover ik dat destijds heb begrepen) de opleiding voor het besturen van een licht voertuig met OGS behaald. Dus dat maakt niet eens meer iets uit. O0
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #21 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:07:16
Ik ken vrijwillige korpsen die met dit soort inzetten met 2 minuten uitrukken, en dus sneller terplaatse zullen zijn dan een politie of ambulancedienst. ::)

Het meest ideaal zou een systeem met een personenauto met 'gewondentas' (incl. AED en dergelijke) zijn; een beetje het concept zoals dat in Zuid-Oost Brabant draait. Die kan prima bij een vrijwilliger die thuis of op het werk in het dorp is staan, waardoor er heel snel uitgerukt kan worden. Collega's kunnen opgepikt worden, wat zeker in dorpen goed te doen is.

Wij rukken nog steeds met een gewone TS uit voor reanimaties, dus dat zal ten alle tijden (iets) langzamer zijn dan met een personenauto. In bepaalde gebieden (Zuid-Oost Brabant/Baarle Nassau/Arnhem etc.) rukt de FRB/MOB ook uit voor andere incidenten dan reanimaties en het zal me niets verbazen als dat een nieuwe landelijke tendens gaat worden. Immers: bij veel medische problemen kan de brandweer (indien regelmatig geoefend wordt) in eerste instantie een belangrijke en/of ondersteunende rol spelen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #22 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:12:51
Even voor de beeldvorming, dit voertuig (06-6787) is speciaal voor de pilot gekocht. (ex-DA brandweer Zwolle)

www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:14:43
Ik ken vrijwillige korpsen die met dit soort inzetten met 2 minuten uitrukken, en dus sneller terplaatse zullen zijn dan een politie of ambulancedienst. ::)

In bijvoorbeeld Harskamp (VGGM) worden zowel brandweer via P2000, als opgeleide Burgers via SMS gealarmeerd via AEDalert voor een reanimatie.
Over het algemeen komen deze ongeveer gelijktijdig binnen 5 minuten terplaatse en volgt de ambulancedienst na een minuut of 10 tot 20, ja ook VGGM heeft te lange aanrijdtijden.
Hierdoor hebben de slachtoffers ongeveer 75% meer kans om met hartslag het ziekenhuis te halen als zonder inzet van brandweer en AEDalert.
De brandweer neemt de AED in de TS en voor burgers hangt er op diverse plaatsen een door de plaatselijke Rabobank betaalde AED in het dorp.
Voor de gebieden buiten de dorpskern is de AED op de TS in 99% van de gevallen de eerste AED welke aangesloten word.
In het dorp is het 95% de AED van de TS en de rest dorps -of particuliere/bedrijfs AED.
En in 0% van de gevallen de Ambulancedienst de brenger van de eerste AED.
De pads van de meeste in Harskamp gebruikte AED zijn met de pads van de AED van de ambulance uitwisselbaar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:38:32
Zou het nog uitmaken wie de ambulancezorg in een regio verzorgt? Ik zie in de beginposting dat Connexxion de ambulancezorg daar verzorgt. Hier in de regio doet de RAVU dit. Zou het verschil maken of een commerciele partij al het ambulancewerk doet, of een regionale ambulancedienst?


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2012, 20:08:26
Ik hoop dat je het mis heb Peter, maar  ik vrees dat dit de enige reden is waarom het project is mislukt  :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2012, 21:13:20
IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient

Zomaar enkele meldingen van vandaag, alleen al via P2000 welke mogelijk aangeven dat de collega's van de ambulance "haast" moeten maken ivm met een "A1 in de wacht". Vandaag is naar mijn weten een "normale" werkdag zonder een vliegtuihcrash, geen ontspoorde trein of een grootschalige kettingbotsing, dus dat er voldoende ambulances "beschikbaar" zijn is erg overdreven.

Heb hierbij niet de VWS opgeteld, dus ambulancemedewerkers die overal heen rijden om de dekking maar zo goed mogelijk waar te borgen, zelfs naar andere regio's worden gestuurd omdat daar een tekort is en niet elke regio verstuurt bericht via P2000 over dat er een tekort is aan ambulances.

p2kflex
16:01:01 20-10-12GROUP-1CONTAKT CPA/A1 RIT
0120111Ambu 13-111 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
13:26:39 20-10-12GROUP-1graag contact a1
1420053Ambu 17-153 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / BIOS)
p2kflex
15:37:59 20-10-12GROUP-2CONTAKT CPA/A1 RIT
0120175Ambu 13-175 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
14:39:24 20-10-12-ALPHA-Gaarne met spoed contact
1523127Ambu 16-127 (Leiden en Omstreken)
p2kflex
14:57:39 20-10-12-ALPHA-contact ivm a1 aub
1420004Ambu 17-104 (AZRR / RHRR - Ambulancezorg / Regionale Hulpverleningsdienst)


Dus dat er tegenwoordig voldoende ambulances lijkt mij een niet onderbouwde uitspraak...!


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2012, 22:50:10
Waarom kunnen de RR van de brandweer Elspeet WEL gealarmeerd worden voor reanimaties?
Na mijn weten worden zij 'direct' door de ambulance gealarmeerd, zonder een daadwerkelijke tussenkomst van brandweer centralist(en)..

112meldingen
11:22:06 06-05-12A1 REANIMATIE NUNSPETERWEG ELSPEET 8075AB 77

   :   0820352 : Rapid Responders Elspeet
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #28 Gepost op: 20 oktober 2012, 23:00:14
Juist dat is dus de grap: het riedeltje dat het technisch niet mogelijk is op de meldkamer is de verklaring waarom Hattemerbroek niet ingezet wordt als First Responder. Wie gelooft zulke kul nou?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #29 Gepost op: 20 oktober 2012, 23:49:45

http://www.connexxionambulancezorg.nl/prestaties-regio-nog/327

Dus gemiddeld doet een ambulance er ongeveer 10 minuten over om te arriveren bij een A1-rit. Als de First Responder binnen 2 minuten na de melding uitrukt met 2 personen, dan kunnen ze binnen 4 - 6 minuten (met een PRIO 1 rit) na vertrek in het centrum van Wezep* zijn. Dat zal dus vaker eerder zijn dan de ambulance. Sneller dan de politie zal afhankelijk zijn van welke eenheden toevallig in de buurt zijn.

Overigens, al zijn ze net iets later dan de eerste ambulance, dan nog zullen ze eerder zijn dan bijvoorbeeld de tweede ambulance... en ook dat maakt niet uit, want hoe meer handjes...

* = Hattemerbroek ligt als dorp tegen Wezep aan. Wezep is een plaats met z'n 13.000 inwoners.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon