Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie  (gelezen 26835 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

PH-ELP

  • AMBULANCE
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #40 Gepost op: 23 oktober 2012, 11:03:31
IK BEN BANG DAT MIJN REACTIE NIET GOED IS BEGREPEN. waarom nu even een aanvulling.


Zelf werk ik op de ambulance en weet dus wel degelijk waarover ik praat !

Hoe meer hulp hoe beter zegt Stefan Verkerk ...nou dat is dus niet altijd waar. leken kunnen enkel met 2 een goede huplverlening op gang zetten ( beademen & masseren ) en wij als ambulance doen dit het beste met 4 man.

1e ambulanceteam die ontfermt zich over de Airway en zolang er nog geen 2e ambu is is het wenselijk dat een 3e persoon ( leek,brandweer,noem maar op dit doet)
2e ambulanceteam die ontfermt zich over de medicatie en zodra beide ambulancesteams er zijn is het voor de brandweer niks meer dan eventueel te helpen met de patient naar beneden tillen indien dit nodig en gewenst is.

Om ook maar niet te praten over de LUCAS danwel de AUTOPULSE want dan kan in de toekomst 1 ambulanceteam een reanimatie doen indien nodig...

Volgens mij heb je geen idee hoe het is als familie als er ineens een heleboel mensen je huis inkomen om het verschrikkelijkste moment in hun leven....voor jou als fotograaf is dit wel stoer om te zien maar voor de achterblijvers is dit vak niet zo fijn...dus tuurlijk is het goed dat er brandweer kan helpen indien het nodig is en als ze er eerder kunnen zijn moeten ze ook zeker worden gepiept maar op momenten dat de meldkmer weet dat de ambulances eerder danwel gelijk aankomen dan heeft het vaak gewoon geen meerwaarde vind ik.

En bedenk je eigen ook dat (van wat ik van brandweermensen hoor als ik vanuit de ambulance ICET lessen geef ) dat niet iedere brandweerman-vrouw zit te wachten op een reanimatie....vele vinden het toch eng als er een echt slachtoffer bij een hulpverlening is betrokken en dit is ook niet erg natuurlijk.

Wel wil ik meegeven dat sommige mensen mij niet moeten afvallen in een PB of hier zoals Stefan verkerk schrijft: dat het niet getuigd van.....en ga zo maar verder.

We hebben dit forum om dingen de bediscuseren en moeten niet hierover een persoon op zich afvallen...anders resulteerd het erin dat de meeste mensen niet meer zullen reageren op een onderwerp.
Werkzaam op de Ambulance Ambulance/motorambulance bij Broeder de Vries & EMS


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #41 Gepost op: 23 oktober 2012, 11:35:11

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?


Voor iemand die op een ambulance werkt verbaas ik me wel een beetje over bovenstaand citaat. Ik ben het absoluut met je eens dat een ambulance team veel effectievere zorg biedt dan een brandweer/reanimatie team. Alleen in veel regio's zijn er helemaal geen ambulances genoeg, en is het voor de meldkamer vaak een logistieke uitdaging om alles paraat te houden. Om nog maar te zwijgen over de tijden tot ter plaatse komen. Als ik zie in mijn regio hoe vaak de brandweer eerder is als de ambulance. En het verschil in tijden tussen aankomst brandweer en ambulance in sommige gebieden, dan worden er heel wat levens gered denk ik door de snelle inzet van de brandweer/politie.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #42 Gepost op: 23 oktober 2012, 11:41:12
Hoe meer hulp hoe beter zegt Stefan Verkerk ...nou dat is dus niet altijd waar. leken kunnen enkel met 2 een goede huplverlening op gang zetten ( beademen & masseren ) en wij als ambulance doen dit het beste met 4 man.
Ik bedoel er mee te zeggen dat hoe meer mensen je alarmeert, hoe groter de kans is dat de reanimatie eerder kan starten. En of dat nu de politie, KMAR, HartVeilig, ambulance of de brandweer is: als er bij wijze van spreke 10 seconde eerder gestart kan worden met reanimatie omdat de brandweer gealarmeerd wordt, dan is die 10 seconde heel erg mooi meegenomen. Op het moment dat er genoeg hulpverleners ter plaatse zijn, dan kunnen de niet-ambulance hulpverleners een stap achteruit doen.
voor jou als fotograaf is dit wel stoer om te zien...
Mwah, ik sta er niet op te kicken hoor. Zo'n persoon ben ik niet.
maar op momenten dat de meldkmer weet dat de ambulances eerder danwel gelijk aankomen dan heeft het vaak gewoon geen meerwaarde vind ik.
Hier in de regio is het soms nogal uitgedund wat ik begrijp, dus als jij als meldkamer een vooruitziende blik hebt en weet dat er onderweg naar een reanimatie b.v. geen dikke file staat of dat er iets anders onvoorziens gaat gebeuren, dan heeft het misschien geen meerwaarde. Maar ik acht de kans toch vrij klein dat in veel gevallen een ambulance binnen een paar minuten ter plaatse kan zijn (en dan bedoel ik: binnen 5 minuten). Zeker als een ambulance uit Elburg of uit Zwolle moet komen dan red je dat niet.
En bedenk je eigen ook dat (van wat ik van brandweermensen hoor als ik vanuit de ambulance ICET lessen geef ) dat niet iedere brandweerman-vrouw zit te wachten op een reanimatie....vele vinden het toch eng als er een echt slachtoffer bij een hulpverlening is betrokken en dit is ook niet erg natuurlijk.
De brandweermensen die aan dit project meedoen zijn hiervoor uitgebreid opgeleid middels cursussen dus ze weten heel erg bewust dat ze meedoen aan deze pilot en wat ze dus te wachten staat. Ik vind het daarom een wat loze kreet. ;)
of hier zoals Stefan verkerk schrijft: dat het niet getuigd van.....en ga zo maar verder.
Als er wat meer diepgang in je reactie zat, dan was het een interessantere bijdrage geweest en begrepen meer leden hier de situatie over b.v. jouw werkgebied. Maar zeker nieuwe leden die zonder zich ergens voor te stellen van alles gaan roepen willen nog wel eens tegenspraak krijgen. :)[/quote]
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #43 Gepost op: 23 oktober 2012, 11:49:25
Connexxion begrijpt Oldebroek niet
Auteur: door Pieter Steenbergen |   dinsdag 23 oktober 2012 | 06:15

OLDEBROEK - Connexxion bestrijdt dat alleen zij verantwoordelijk is voor het mislukte project First Responders, waarbij de brandweer wordt ingeschakeld in het geval van reanimatie. Vorige week trokken gemeente en brandweer in Oldebroek de stekker uit het project, omdat de brandweer ondanks een aantal reanimatiegevallen nooit in actie hoefde te komen. Daardoor kon de proef ook niet worden geëvalueerd en op waarde geschat, waarna het project werd opgezegd.

De lezing van de gemeente dat de meldkamer er niet in slaagde een melding naar de brandweer door te zetten, wordt door Connexxion bestreden. "Dat is één keer gebeurt, omdat het in de melee van drukte werd vergeten, overigens zonder gevolgen. In de andere gevallen is de brandweer gebeld, maar bleek hun inzet niet nodig omdat er reeds deskundige hulp aanwezig bleek te zijn. Hoe vaak dit is voorgekomen weet ik niet, maar in die gevallen is de de brandweer wel op de hoogte gesteld. Het automatisme om ze te bellen, zoals afgesproken, functioneerde wel degelijk", nuanceert een woordvoerder van de vervoersmaatschappij die de ambulancezorg uitvoert. De gemeente Oldebroek vertelt volgens Connexxion bovendien niet het hele verhaal. "Voor noodsituties rond reanimatie wordt in deze regio het systeem Hartveilig Wonen gebruikt, waartoe vrijwilligers worden opgeleid om met behulp van AED's (defibrilatoren) eerste te verlenen. Die kastjes hangen her en der, waarbij de dichtstbijzijnde vrijwilligers automatisch worden gealarmeerd. Die zijn altijd eerder dan de professionals, dat is ook de winst ervan. Het is een waterdicht systeem, waar het buitenland ook belangstelling voor heeft. Van de 22 gemeenten in de regio Noord Oost Gelderland doen er 19 mee, behalve Zutphen, Brummen en Oldebroek, ondanks diverse oproepen daartoe van Connexxion en de het bestuur van de veiligheidsregio. Waarom Oldebroek niet meedoet is mij niet bekend", aldus de woordvoerder. Dat in veel gemeenten First Responders naast Hartveilig Wonen functioneert, was voor Connexxion geen bezwaar om met het initiatief van de gemeente Oldebroek mee te werken. "Elke hulp is welkom, ook de brandweer kan als eerste professional bij reanimatie aanwezig zijn."

De gemeente Oldebroek kon gisteren 'vanwege de vakantietijd' geen commentaar geven.



Ik lees hier dingen waarvan ik wederom denk: uhhhhhhhhh?

1) Connexxion laat weten dat de brandweer elke keer op tijd is ingeseind, maar dat hulp niet nodig was. Volgens hen zou dit telefonisch gaan. Voor zover ik weet heeft de brandweer van Hattemerbroek een speciale capcode gekregen, zodat zij direct bij een reanimatie gealarmeerd zouden worden via de pager. Dit is 0x gebeurd. Telefonisch inlichten? Wellicht achteraf maar het was in ieder geval absoluut niet de afspraak.

2) HartVeilig wonen zou niet actief zijn in de gemeente Oldebroek. Ik weet van minstens twee reanimaties dat hier vrijwillige mensen per SMS voor zijn gealarmeerd, zelfs een forumlid is hier actief mee geweest. Zie ook (enkel voor leden beschikbaar) dit topic met een verslag van een reanimatie. Er valt te lezen dat de website HartVeilig Wonen nog niet beschikbaar was voor Oldebroek, maar dat aanmelden wel mogelijk was en dat er ook daadwerkelijk gealarmeerd werd in geval van een reanimatie.

Kortom, op een rijtje:

- HartVeilig Wonen website vandaag nog online zodat mensen zich direct goed kunnen aanmelden.
- Brandweer Hattemerbroek in GMS direct koppelen aan reanimaties in de gemeente Oldebroek met de capcode die daarvoor is afgesproken. Geen geneuzel over 'telefonisch inlichten'.

Als er gewoon eens keihard actie wordt ondernomen en niet van dat stomme 'wij geven jullie de schuld' geneuzel, dan kunnen er wellicht nog mensen gered worden die het anders misschien niet halen (of in ieder geval langer moeten wachten).
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


pba1980

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #44 Gepost op: 23 oktober 2012, 13:32:03
Precies wat ik probeerde uit te leggen is nu een feit.................


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #45 Gepost op: 23 oktober 2012, 14:01:13
Het automatisme om te bellen, dat is nog iets uit de tachtiger/negentiger jaren.

Uiteraard gebruik je daar GMS voor, die automatisch een inzetvoorstel genereerd en pagers kan laten afgaan.
Dan ga je toch niet werken, wat al jaren geleden achterhaald is "het bellen".

Delta00


pba1980

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #46 Gepost op: 23 oktober 2012, 15:18:20
Trouwens, hoe weet het brandweerkorps zo goed dat er een aantal keren sprake is geweest van een reanimatiemelding waarvoor ze niet gealarmeerd zijn? Blijkbaar heeft er dus wel een informatie-uitwisseling plaatsgevonden (helaas dan achteraf.. maar toch)

Reanimaties zijn net als andere ambulancemeldingen geen meldingen die we doorgaans via de p2000-sites kunnen meelezen en ook achteraf staan ze niet in de krant. Dus ik vraag me dan af waarop ze hun conclusies gebaseerd hebben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 23 oktober 2012, 16:43:26
In de andere gevallen is de brandweer gebeld, maar bleek hun inzet niet nodig omdat er reeds deskundige hulp aanwezig bleek te zijn. Hoe vaak dit is voorgekomen weet ik niet, maar in die gevallen is de de brandweer wel op de hoogte gesteld. Het automatisme om ze te bellen, zoals afgesproken, functioneerde wel degelijk", nuanceert een woordvoerder van de vervoersmaatschappij die de ambulancezorg uitvoert. De gemeente Oldebroek vertelt volgens Connexxion bovendien niet het hele verhaal. "Voor noodsituties rond reanimatie wordt in deze regio het systeem Hartveilig Wonen gebruikt, waartoe vrijwilligers worden opgeleid om met behulp van AED's (defibrilatoren) eerste te verlenen. Die kastjes hangen her en der, waarbij de dichtstbijzijnde vrijwilligers automatisch worden gealarmeerd. Die zijn altijd eerder dan de professionals, dat is ook de winst ervan.
Ik ben toch erg benieuwt hoe die deskundige hulp eruit heeft gezien. En is een project hart veilig wonen reden om de brandweer dan maar niet te alarmeren, volgens mij ben je dan de rollen aan het omdraaien. Je laat professionele hulpverleners thuis, en gaat een beroep doen op mensen die wellicht geen eens op kunnen komen. Of wel veel te laat.

Trouwens, hoe weet het brandweerkorps zo goed dat er een aantal keren sprake is geweest van een reanimatiemelding waarvoor ze niet gealarmeerd zijn? Blijkbaar heeft er dus wel een informatie-uitwisseling plaatsgevonden (helaas dan achteraf.. maar toch)

Reanimaties zijn net als andere ambulancemeldingen geen meldingen die we doorgaans via de p2000-sites kunnen meelezen en ook achteraf staan ze niet in de krant. Dus ik vraag me dan af waarop ze hun conclusies gebaseerd hebben.
Dat is het mooie van die kleine gemeentes. Ons kent ons, en dit soort zaken gaan als een lopend vuurtje door een gemeente. Informatieuitwisseling achteraf?? Wederom een gemiste kans


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #48 Gepost op: 23 oktober 2012, 18:07:20
@Firefighter1970

Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken is dat we het verhaal van alle kanten moeten belichten in plaats van alleen af te gaan op het betreffende artikel. Wellicht dat dit artikel bedoeld is om de discussie los te maken via de media om zo alsnog de first responder van de grond te krijgen..

Tuurlijk snap ik dat alle partijen (en dus ook meldkamer) mee moeten werken. De wijze waarop de politie werkt, loopt via Hartveilig Wonen; een initiatief van Connexxion! Zie  http://www.hartveiligwonen.nl/Nieuwsbrief
Dat zou de brandweer ook kunnen gebruiken ipv een alarmering via P2000. Kortom, techniek zou niet het argument moeten zijn om het niet werkbaar te kunnen krijgen.

Het probleem is dat als de brandweer niet via de meldkamer word geallarmeerd, zij niet met prio 1 mogen uitrukken en wat voor moeite is het om tegelijk met de meldtekst via SMS ook een alarmering via P2000 er uit te gooien kwestie van 1 x de melding aanmaken en via 2 kanalen eruit gooien, maar nu ik dit lees snap ik de onwil van connexxion zij willen alles via hartveilig wonen doen, maar zetten een belangrijke speler welke altijd in de buurt is, de brandweer, omdat brandweer Nederland binnen 6 tot 7 minuten terplaatse moet zijn, terwijl de politie er binnen 15 minuten moet zijn.
Van de brandweer weet je waar het voertuig staat bij de politie moet je hopen dat er een auto in de buurt is welke beschikbaar is.

Trouwens, hoe weet het brandweerkorps zo goed dat er een aantal keren sprake is geweest van een reanimatiemelding waarvoor ze niet gealarmeerd zijn? Blijkbaar heeft er dus wel een informatie-uitwisseling plaatsgevonden (helaas dan achteraf.. maar toch)

Reanimaties zijn net als andere ambulancemeldingen geen meldingen die we doorgaans via de p2000-sites kunnen meelezen en ook achteraf staan ze niet in de krant. Dus ik vraag me dan af waarop ze hun conclusies gebaseerd hebben.

Omdat zo'n projekt geëvalueerd word waarbij alle meldingen bekeken worden waar de brandweer bij ingezet had moeten worden.
Want de meldingen zijn geen top secret en je roept nu zelf project hartveilig wonen er hoeft maar 1 brandweerman mee te doen om alle meldingen waar de brandweer niet voor is gealarmeerd te registreren.
Connexxion begrijpt Oldebroek niet
Auteur: door Pieter Steenbergen |   dinsdag 23 oktober 2012 | 06:15

OLDEBROEK - Connexxion bestrijdt dat alleen zij verantwoordelijk is voor het mislukte project First Responders, waarbij de brandweer wordt ingeschakeld in het geval van reanimatie. Vorige week trokken gemeente en brandweer in Oldebroek de stekker uit het project, omdat de brandweer ondanks een aantal reanimatiegevallen nooit in actie hoefde te komen. Daardoor kon de proef ook niet worden geëvalueerd en op waarde geschat, waarna het project werd opgezegd.

De lezing van de gemeente dat de meldkamer er niet in slaagde een melding naar de brandweer door te zetten, wordt door Connexxion bestreden. "Dat is één keer gebeurt, omdat het in de melee van drukte werd vergeten, overigens zonder gevolgen. In de andere gevallen is de brandweer gebeld, maar bleek hun inzet niet nodig omdat er reeds deskundige hulp aanwezig bleek te zijn. Hoe vaak dit is voorgekomen weet ik niet, maar in die gevallen is de de brandweer wel op de hoogte gesteld. Het automatisme om ze te bellen, zoals afgesproken, functioneerde wel degelijk", nuanceert een woordvoerder van de vervoersmaatschappij die de ambulancezorg uitvoert. De gemeente Oldebroek vertelt volgens Connexxion bovendien niet het hele verhaal. "Voor noodsituties rond reanimatie wordt in deze regio het systeem Hartveilig Wonen gebruikt, waartoe vrijwilligers worden opgeleid om met behulp van AED's (defibrilatoren) eerste te verlenen. Die kastjes hangen her en der, waarbij de dichtstbijzijnde vrijwilligers automatisch worden gealarmeerd. Die zijn altijd eerder dan de professionals, dat is ook de winst ervan. Het is een waterdicht systeem, waar het buitenland ook belangstelling voor heeft. Van de 22 gemeenten in de regio Noord Oost Gelderland doen er 19 mee, behalve Zutphen, Brummen en Oldebroek, ondanks diverse oproepen daartoe van Connexxion en de het bestuur van de veiligheidsregio. Waarom Oldebroek niet meedoet is mij niet bekend", aldus de woordvoerder. Dat in veel gemeenten First Responders naast Hartveilig Wonen functioneert, was voor Connexxion geen bezwaar om met het initiatief van de gemeente Oldebroek mee te werken. "Elke hulp is welkom, ook de brandweer kan als eerste professional bij reanimatie aanwezig zijn."

De gemeente Oldebroek kon gisteren 'vanwege de vakantietijd' geen commentaar geven.



Ik lees hier dingen waarvan ik wederom denk: uhhhhhhhhh?

1) Connexxion laat weten dat de brandweer elke keer op tijd is ingeseind, maar dat hulp niet nodig was. Volgens hen zou dit telefonisch gaan. Voor zover ik weet heeft de brandweer van Hattemerbroek een speciale capcode gekregen, zodat zij direct bij een reanimatie gealarmeerd zouden worden via de pager. Dit is 0x gebeurd. Telefonisch inlichten? Wellicht achteraf maar het was in ieder geval absoluut niet de afspraak.

2) HartVeilig wonen zou niet actief zijn in de gemeente Oldebroek. Ik weet van minstens twee reanimaties dat hier vrijwillige mensen per SMS voor zijn gealarmeerd, zelfs een forumlid is hier actief mee geweest. Zie ook (enkel voor leden beschikbaar) dit topic met een verslag van een reanimatie. Er valt te lezen dat de website HartVeilig Wonen nog niet beschikbaar was voor Oldebroek, maar dat aanmelden wel mogelijk was en dat er ook daadwerkelijk gealarmeerd werd in geval van een reanimatie.

Kortom, op een rijtje:

- HartVeilig Wonen website vandaag nog online zodat mensen zich direct goed kunnen aanmelden.
- Brandweer Hattemerbroek in GMS direct koppelen aan reanimaties in de gemeente Oldebroek met de capcode die daarvoor is afgesproken. Geen geneuzel over 'telefonisch inlichten'.

Als er gewoon eens keihard actie wordt ondernomen en niet van dat stomme 'wij geven jullie de schuld' geneuzel, dan kunnen er wellicht nog mensen gered worden die het anders misschien niet halen (of in ieder geval langer moeten wachten).

Als de brandweer gebeld is hoelang duurde dat voordat ze gebeld werden, als ik het zo lees na een 10 minuten of zo, dat omdat elke keer al profesionals terplaatse waren en aangezien de ambulancedienst in Hattemerbroek E.O. er gemiddeld 8 tot 12 minuten er overdoen om terplaatse te komen.

En waarom bellen als alles vanaf de 1 meldkamer MON word aangestuurd.
Typisch staaltje managment antwoord: Het lag niet aan ons maar aan de andere partij


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #49 Gepost op: 23 oktober 2012, 18:16:18
Het project " hartveiligwonen" is een dienst van Connexxion.................................


Delta00