Connexxion begrijpt Oldebroek nietAuteur: door Pieter Steenbergen | dinsdag 23 oktober 2012 | 06:15OLDEBROEK - Connexxion bestrijdt dat alleen zij verantwoordelijk is voor het mislukte project First Responders, waarbij de brandweer wordt ingeschakeld in het geval van reanimatie. Vorige week trokken gemeente en brandweer in Oldebroek de stekker uit het project, omdat de brandweer ondanks een aantal reanimatiegevallen nooit in actie hoefde te komen. Daardoor kon de proef ook niet worden geëvalueerd en op waarde geschat, waarna het project werd opgezegd.De lezing van de gemeente dat de meldkamer er niet in slaagde een melding naar de brandweer door te zetten, wordt door Connexxion bestreden. "Dat is één keer gebeurt, omdat het in de melee van drukte werd vergeten, overigens zonder gevolgen.
In de andere gevallen is de brandweer gebeld, maar bleek hun inzet niet nodig omdat er reeds deskundige hulp aanwezig bleek te zijn. Hoe vaak dit is voorgekomen weet ik niet,
maar in die gevallen is de de brandweer wel op de hoogte gesteld. Het automatisme om ze te bellen, zoals afgesproken, functioneerde wel degelijk", nuanceert een woordvoerder van de vervoersmaatschappij die de ambulancezorg uitvoert. De gemeente Oldebroek vertelt volgens Connexxion bovendien niet het hele verhaal. "Voor noodsituties rond reanimatie wordt in deze regio het systeem Hartveilig Wonen gebruikt, waartoe vrijwilligers worden opgeleid om met behulp van AED's (defibrilatoren) eerste te verlenen. Die kastjes hangen her en der, waarbij de dichtstbijzijnde vrijwilligers automatisch worden gealarmeerd. Die zijn altijd eerder dan de professionals, dat is ook de winst ervan. Het is een waterdicht systeem, waar het buitenland ook belangstelling voor heeft. Van de 22 gemeenten in de regio Noord Oost Gelderland doen er 19 mee,
behalve Zutphen, Brummen en Oldebroek, ondanks diverse oproepen daartoe van Connexxion en de het bestuur van de veiligheidsregio. Waarom Oldebroek niet meedoet is mij niet bekend", aldus de woordvoerder. Dat in veel gemeenten First Responders naast Hartveilig Wonen functioneert, was voor Connexxion geen bezwaar om met het initiatief van de gemeente Oldebroek mee te werken. "Elke hulp is welkom, ook de brandweer kan als eerste professional bij reanimatie aanwezig zijn."
De gemeente Oldebroek kon gisteren 'vanwege de vakantietijd' geen commentaar geven.
Ik lees hier dingen waarvan ik wederom denk: uhhhhhhhhh?
1) Connexxion laat weten dat de brandweer elke keer op tijd is ingeseind, maar dat hulp niet nodig was. Volgens hen zou dit telefonisch gaan. Voor zover ik weet heeft de brandweer van Hattemerbroek een speciale capcode gekregen, zodat zij direct bij een reanimatie gealarmeerd zouden worden via de pager. Dit is 0x gebeurd. Telefonisch inlichten? Wellicht achteraf maar het was in ieder geval absoluut niet de afspraak.
2) HartVeilig wonen zou niet actief zijn in de gemeente Oldebroek. Ik weet van minstens twee reanimaties dat hier vrijwillige mensen per SMS voor zijn gealarmeerd, zelfs een forumlid is hier actief mee geweest. Zie ook (enkel voor leden beschikbaar)
dit topic met een verslag van een reanimatie. Er valt te lezen dat de website HartVeilig Wonen nog niet beschikbaar was voor Oldebroek, maar dat aanmelden wel mogelijk was en dat er ook daadwerkelijk gealarmeerd werd in geval van een reanimatie.
Kortom, op een rijtje:
- HartVeilig Wonen website vandaag nog online zodat mensen zich direct goed kunnen aanmelden.
- Brandweer Hattemerbroek in GMS direct koppelen aan reanimaties in de gemeente Oldebroek met de capcode die daarvoor is afgesproken. Geen geneuzel over 'telefonisch inlichten'.
Als er gewoon eens keihard actie wordt ondernomen en niet van dat stomme 'wij geven jullie de schuld' geneuzel, dan kunnen er wellicht nog mensen gered worden die het anders misschien niet halen (of in ieder geval langer moeten wachten).