Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie  (gelezen 26823 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #50 Gepost op: 23 oktober 2012, 18:44:29
IK BEN BANG DAT MIJN REACTIE NIET GOED IS BEGREPEN. waarom nu even een aanvulling.


Zelf werk ik op de ambulance en weet dus wel degelijk waarover ik praat !

Hoe meer hulp hoe beter zegt Stefan Verkerk ...nou dat is dus niet altijd waar. leken kunnen enkel met 2 een goede huplverlening op gang zetten ( beademen & masseren ) en wij als ambulance doen dit het beste met 4 man.

1e ambulanceteam die ontfermt zich over de Airway en zolang er nog geen 2e ambu is is het wenselijk dat een 3e persoon ( leek,brandweer,noem maar op dit doet)
2e ambulanceteam die ontfermt zich over de medicatie en zodra beide ambulancesteams er zijn is het voor de brandweer niks meer dan eventueel te helpen met de patient naar beneden tillen indien dit nodig en gewenst is.

Om ook maar niet te praten over de LUCAS danwel de AUTOPULSE want dan kan in de toekomst 1 ambulanceteam een reanimatie doen indien nodig...

Volgens mij heb je geen idee hoe het is als familie als er ineens een heleboel mensen je huis inkomen om het verschrikkelijkste moment in hun leven....voor jou als fotograaf is dit wel stoer om te zien maar voor de achterblijvers is dit vak niet zo fijn...dus tuurlijk is het goed dat er brandweer kan helpen indien het nodig is en als ze er eerder kunnen zijn moeten ze ook zeker worden gepiept maar op momenten dat de meldkmer weet dat de ambulances eerder danwel gelijk aankomen dan heeft het vaak gewoon geen meerwaarde vind ik.

En bedenk je eigen ook dat (van wat ik van brandweermensen hoor als ik vanuit de ambulance ICET lessen geef ) dat niet iedere brandweerman-vrouw zit te wachten op een reanimatie....vele vinden het toch eng als er een echt slachtoffer bij een hulpverlening is betrokken en dit is ook niet erg natuurlijk.

Wel wil ik meegeven dat sommige mensen mij niet moeten afvallen in een PB of hier zoals Stefan verkerk schrijft: dat het niet getuigd van.....en ga zo maar verder.

We hebben dit forum om dingen de bediscuseren en moeten niet hierover een persoon op zich afvallen...anders resulteerd het erin dat de meeste mensen niet meer zullen reageren op een onderwerp.

Maar het is voor familie veel erger als je, zoals op grote delen van de Veluwe geld, 12 tot soms meer als 15 minuten moet wachten voordat die 1e ambulance ter plaatse komt, dan heb ik liever andere vreemde mensen over de vloer welke wel kunnen reanimeren, alhoewel meestal nog bekender, als die ambulancemedewerkers uit de dichtstbijzijnde grote plaats.
Of zoals een hartfalen weduwe bij mij in de straat zei "Ik was blij dat de brandweer en andere mensen kwamen om te reanimeren, want nu weet ik dat alles wat mogelijk is, gedaan is om mijn man te redden" .
Want als op de ambulance had moeten gewacht was er pas na 12 minuten of meer na alarmering wat gedaan, nu was er binnen 4 minuten iemand ter plaatse voor reanimatie na alarmering en met 5 minuten de brandweer met een AED.
De brandweer en burger AED is geen vervanging van de ambulance maar een "Snel Eerste Interventie Team" want juist bij hartfalen ben je altijd niet op tijd en heel vaak veel te laat.

Ook heeft het voor familie vaak een toegevoegde waarde als de vrijwilligers van een plaatselijk brandweerkorps meekomen, want deze mensen kennen ze vaak beter als die vreemde van de ambulancedienst uit de dichtsbijzijnde grote plaats.

De brandweermensen kunnen als relatief "bekende" de mensen op een "prettigere" manier opvangen als die "veelal geheel onbekende" agent.

En wat bedoel je in je eerste posting met steeds meer op tijd, waarschijnlijk 15 minuten als ambuVPK weet je ook erg goed dat dat veel en veel  te laat is voor een succesvolle reanimatie.
PS:De eerste persoon welke terplaatse was was een Intensive care medewerker met een jaar of 8 ervaring .


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #51 Gepost op: 23 oktober 2012, 18:52:21
Waarom worden al die brandweermensen (vrijwillige korpsen) geen lid van een hartveilg wonen
dan kunnen ze rechtstreeks naar het slachtoffer  
ipv van naar de kazerne te gaan en dan met zijn allen uit rukken zonde van de tijd


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #52 Gepost op: 23 oktober 2012, 19:15:15
Waarom worden al die brandweermensen (vrijwillige korpsen) geen lid van een hartveilg wonen
dan kunnen ze rechtstreeks naar het slachtoffer  
ipv van naar de kazerne te gaan en dan met zijn allen uit rukken zonde van de tijd

Waarom via een commercieel initiatief als de meldkamer toch al de ambulance moet alarmeren en er toch naar de kazerne moet worden gegaan om bij een reanimatie in het buitengebied de AED op te halen in de brandweerkazerne.
Waarom veel verkeer genereren van alle brandweermensen welke met de eigen auto naar het reanimatieadres gaan en met 12 mensen komen waar maximaal 4 tot 6 wenselijk is.
Waarom hinder voor de ambulance genereren
Waarom niet via P2000 alarmeren met een luidsignaal van je pager waar je al gewend bent om direkt op te reageren, terwijl je je telefoon vaak niet eens merkt dat er een SMS zo'n zacht en kort geluid, Elke seconde telt.

En wie zegt dat brandweermensen welke in de buurt wonen niet direkt naar het meldadres gaan, gebeurde bij de genoemde hartfalen weduwe ook alleen zij gingen lopen.
Alleen met een pager ben je er zekerder van dat de alarmering gehoord word, plus dat hartveilig wonen alleen op een smartphone werkt als ik de website goed lees.
En er nog altijd mensen zijn die een mobiele telefoon alleen gebruiken om te Bellen en te SMSen en dus nog steeds met een dumbphone werken.

En waarom via hartveiligwonen als de afspraken gewoon goed zijn maar door de ambulancedienst genegeert worden.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #53 Gepost op: 23 oktober 2012, 20:30:11
.De brandweermensen die aan dit project meedoen zijn hiervoor uitgebreid opgeleid middels cursussen dus ze weten heel erg bewust dat ze meedoen aan deze pilot en wat ze dus te wachten staat. Ik vind het daarom een wat loze kreet. ;)

Ehh deze brandweermensen hebben gewoom zoals iedere BLS/AED bedienaar een cursus gevolgd, voor hun werk als gewondenverzorger hebben ze een aanvullende cursus gevolgd. Dus wat jij bedoeld met uitgebreide cursus vat ik even niet.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #54 Gepost op: 23 oktober 2012, 20:44:45
Beste mensen,

Eén van de aspecten die ik mis hier is pluraliteit. Waarom is het of/of? Is en/en niet een beter optie? Hier in de Regio Gelderland Midden is gekozen voor het alarmeren van de Brandweer en de burgerhulpverlening. Het getuigt van hokjesmentaliteit om te stellen dat de één beter dan de ander is. De brandweerkorpsen doen heel goed werk maar als het om een reanimatie melding gaat, dan zijn niet meer of minder opgeleid dan een burger hulpverlener met AED certificaat. En ja, soms leidt het tot veel mensen ter plekke maar dat wordt zelden als vervelend ervaren door de familie. Ze zijn eerder blij dat er hulp is. Wel is er een taak weggelegd voor de eerste ambulance om de aanwezige hulp effectief in te zetten of weg te sturen op een vriendelijke manier. Het mag niet zo zijn dat het aantal aanwezige hulpverleners de hulpverlening belemmert.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


pba1980

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #55 Gepost op: 24 oktober 2012, 10:25:32
Beste mensen,

Eén van de aspecten die ik mis hier is pluraliteit. Waarom is het of/of? Is en/en niet een beter optie? Hier in de Regio Gelderland Midden is gekozen voor het alarmeren van de Brandweer en de burgerhulpverlening. Het getuigt van hokjesmentaliteit om te stellen dat de één beter dan de ander is. De brandweerkorpsen doen heel goed werk maar als het om een reanimatie melding gaat, dan zijn niet meer of minder opgeleid dan een burger hulpverlener met AED certificaat. En ja, soms leidt het tot veel mensen ter plekke maar dat wordt zelden als vervelend ervaren door de familie. Ze zijn eerder blij dat er hulp is. Wel is er een taak weggelegd voor de eerste ambulance om de aanwezige hulp effectief in te zetten of weg te sturen op een vriendelijke manier. Het mag niet zo zijn dat het aantal aanwezige hulpverleners de hulpverlening belemmert.

CM

Uit ervaring weet ik dat in kleine dorpen het behoorlijk impact heeft als ineens jan en alleman het huis binnen rent... en dan heb ik het niet alleen over burgers, maar ook over 4 of 5 politie-eenheden die ineens voor de deur staan en ook allemaal tegelijk naar binnen gaan. Je mag verwachten dat professionals hun verstand blijven gebruiken en eerst nagaan of er zoveel eigen volk aan te pas moet komen. Kortom, even wachten tot je collega's roepen dat ze je nodig hebben kan geen kwaad.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #56 Gepost op: 24 oktober 2012, 10:45:19
Ik heb zowel in een klein dorp als in een grotere plaats meerdere reanimaties meegemaakt, waarbij we als brandweer zijn ingezet. In een paar gevallen stond de ambu per toeval om de hoek, maar ook toen is er nog een inzet van de brandweer geweest. Immers; de verpleegkundige heeft het druk zat met allerlei medicatie toedienen etc.

In die anderhalf jaar dat we nu draaien met de brandweer als first responder heb ik alle varianten wel gezien: wij die ruim (meer dan vijf minuten) voor de ambulance ter plaatse zijn, de politie die er als eerste is en is gestart met de reanimatie of de ambu die -en dat is in de meeste gevallen dan toch echt toeval- in de buurt is. Dat bewijst maar weer eens dat het ontzettend belangrijk is om alle beschikbare hulpverleners te waarschuwen. En inderdaad: zelf een keer meegemaakt dat een familielid zei: "er is hier geen brand, dus we hebben jullie niet nodig", maar daar ligt dan een mooie taak voor de bevelvoerder om e.e.a. toe te lichten.

Secondes kunnen levens redden en handjes kunnen bij een rea heel vaak goed gebruikt worden (al is het maar om de toegangsweg voor de brancard vrij te maken). Lekker laten rijden dus, en ter plaatse wordt dan bekeken of de hulp nog nodig is. Als er al twee politieauto's en een ambulance staan gaan wij ook echt niet meer met 5 man naar binnen ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #57 Gepost op: 24 oktober 2012, 15:06:10
Uit ervaring weet ik dat in kleine dorpen het behoorlijk impact heeft als ineens jan en alleman het huis binnen rent... en dan heb ik het niet alleen over burgers, maar ook over 4 of 5 politie-eenheden die ineens voor de deur staan en ook allemaal tegelijk naar binnen gaan. Je mag verwachten dat professionals hun verstand blijven gebruiken en eerst nagaan of er zoveel eigen volk aan te pas moet komen. Kortom, even wachten tot je collega's roepen dat ze je nodig hebben kan geen kwaad.

4 a 5 politie-eenheden in kleine dorpen?? Zoveel politie-eenheden rijden daar niet eens rond!  
En gelukkig gebruiken professionals zoals jij en ik altijd ons verstand, anders waren we nooit aangenomen door onze werkgevers.

Prima initiatief dat burger AED, zeker wanneer iedere gemeente/plaats een groep AED hulpverleners/vrijwilligers heeft die vooraf zijn geselecteerd en getraind, per pieper gealarmeerd worden en snel ter plaatse kunnen zijn. Voldoende waarborging van kwaliteit en hoeveelheden te alarmeren hulpverleners. Dit systeem is verre te verkiezen boven de SMS Alert- AED-vrijwilligers die inderdaad niet altijd even goed getraind en gemanaged kunnen zijn, waarvoor Jan en Alleman zich kan aanmelden en waarvan in ieder geval de MKA niet weet wie zij ongezien alarmeren.

Het alleen alarmeren van 1 a 2 ambulances die ter plaatse komen na +- 10 minuten aanrijtijd en dan de BLS en ALS aanvangen is wel erg jaren 90/2000 ....
Ook de ambulancezorg moet met zijn tijd meegaan, dat heeft echter nog wel wat tijd en aanpassingsvermogen nodig merken we... ;)

En ook al in de eerste jaren na 2000 heb ik erg vaak de CPA/MKA gevraagd om de politie meteen mee te alarmeren voor opstarten van BLS gezien onze aanrijtijd/locatie etc. en dat in de Haagse regio waar toen een fors aantal ambulances reed/rijdt.  Aantal extra handen is handiger dan erom verlegen zitten en dan pas assistentie te moeten vragen. Als het ambuteam vindt dat er teveel hulpverleners rondlopen dan moeten zijzelf de regie nemen en het aantal hulpverleners afschalen, het is tenslotte nog altijd de ambulancezorg die de regie heeft in dit soort situaties; niet volgen maar leiden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #58 Gepost op: 24 oktober 2012, 16:57:58
Uit ervaring weet ik dat in kleine dorpen het behoorlijk impact heeft als ineens jan en alleman het huis binnen rent... en dan heb ik het niet alleen over burgers, maar ook over 4 of 5 politie-eenheden die ineens voor de deur staan en ook allemaal tegelijk naar binnen gaan. Je mag verwachten dat professionals hun verstand blijven gebruiken en eerst nagaan of er zoveel eigen volk aan te pas moet komen. Kortom, even wachten tot je collega's roepen dat ze je nodig hebben kan geen kwaad.

Zo'n ervaring lijkt mij sterk 4 of 5 politie eenheden in een klein dorp dat is wel heel erg 1900 of eerder,  in het dorp Harskamp waar ik woon, heb je als we geluk hebben 1 politie-eenheid in de buurt maar meestal moet deze van een KM of 15 of meer weg komen net als de ambulance.
Normaliter zijn er op een gebied van ongeveer 2000 Ha er in die buurt maximaal 1 a 2 politie-eenheden aanwezig en veel vaker een marechaussee-eenheid maar die rijden niet op reanimatie.
Of te wel roep en Burger AED en Brandweer en Politie op want de ambulance is in 100% van de gevallen TE LAAT om als eerste interventie eenheid op te treden bij hartfalen want ambulance mogen er 15 hele minuten over doen om terplaatse te komen en dat word ook nog eens op tijd genoemd, terwijl het voor een reanimatie gewoon 300% te laat is !!!
 En met name brandweer en burger AED zijn in een klein dorp niet Jan en alleman maar gewoon ons kent ons bekenden.

Dus ik betwijfel jou ervaring of het moet natuurlijk een klein dorpje net bij een grote stad zijn, ik noem dat een buitenwijk van de grote stad.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #59 Gepost op: 24 oktober 2012, 17:09:26

1e ambulanceteam die ontfermt zich over de Airway en zolang er nog geen 2e ambu is is het wenselijk dat een 3e persoon ( leek,brandweer,noem maar op dit doet)
2e ambulanceteam die ontfermt zich over de medicatie en zodra beide ambulancesteams er zijn is het voor de brandweer niks meer dan eventueel te helpen met de patient naar beneden tillen indien dit nodig en gewenst is.


Volgens mij heb je geen idee hoe het is als familie als er ineens een heleboel mensen je huis inkomen om het verschrikkelijkste moment in hun leven....voor jou als fotograaf is dit wel stoer om te zien maar voor de achterblijvers is dit vak niet zo fijn...dus tuurlijk is het goed dat er brandweer kan helpen indien het nodig is en als ze er eerder kunnen zijn moeten ze ook zeker worden gepiept maar op momenten dat de meldkmer weet dat de ambulances eerder danwel gelijk aankomen dan heeft het vaak gewoon geen meerwaarde vind ik.
Ik wil toch nog even twee punten naar voren halen. Je eerste punt kan ik niet zo goed plaatsen, ik zie bij reanimaties altijd blijde gezichten bij het ambupersoneel als de brandweer of politie er is om het reanimeren over te nemen. Vier man GGD kunnen zich dan bezig houden met alle dingen eromheen terwijl de brandweer (of politie) het reanimeren verricht. Ik heb het tot op heden nog altijd zo meegemaakt. Ik wens de ambubemanning trouwens ook veel sterkte als je met 2 chauffeurs 20 minuten om en om moet reanimeren, de kwaliteit zal het niet echt ten goede komen....  :-\

Een hele boel mensen in huis op het verschrikkelijkste moment van je leven....... Ik denk dat je jezelf wel ergens anders zorgen om maakt als je echtgenoot/kind/kennis op de grond ligt dood te gaan. Of er dan 4 of 10 man in je huiskamer staan zal de meeste mensen echt een zorg wezen, als je echtgenoot/kind/kennis het maar overleeft....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.