Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie  (gelezen 26811 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #60 Gepost op: 24 oktober 2012, 17:15:52
Aantal extra handen is handiger dan erom verlegen zitten en dan pas assistentie te moeten vragen. Als het ambuteam vindt dat er teveel hulpverleners rondlopen dan moeten zijzelf de regie nemen en het aantal hulpverleners afschalen, het is tenslotte nog altijd de ambulancezorg die de regie heeft in dit soort situaties; niet volgen maar leiden.

Joffry for President!!! 098uo 098uo

Dit is ook precies wat ik bedoelde. Opschalen aan de voorkant is altijd gewenst om de delay te verkorten. Als er, na een tijdje, te veel hulpverleners aanwezig zijn dan grijp ik kordaat doch vriendelijk in. Iedereen hier in de regio weet dat en het wordt altijd gerespecteerd en op prijs gesteld.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #61 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:42:38
Joffry for President!!! 098uo 098uo

Dit is ook precies wat ik bedoelde. Opschalen aan de voorkant is altijd gewenst om de delay te verkorten. Als er, na een tijdje, te veel hulpverleners aanwezig zijn dan grijp ik kordaat doch vriendelijk in. Iedereen hier in de regio weet dat en het wordt altijd gerespecteerd en op prijs gesteld.

CM
jvo zoekt de "vind ik leuk" knop.... O0

Ik vind het over het algemeen erg prettig samenwerken met de brandweer en politie, die zijn er ook vaak eerder dan wij terwijl er soms 20 ambu's in dienst zijn, in mijn regio zijn er ook strakke afspraken, en dat gaat eigenlijk bijna altijd goed, de werkplek is dan ook altijd goed georganiseerd door 1e auto/BV brandweer.. politie doet een stapje terug als de brandweer er is, en gaat dan rondom gegevens verzamelen en familie opvangen...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:48:19
Zo'n ervaring lijkt mij sterk 4 of 5 politie eenheden in een klein dorp dat is wel heel erg 1900 of eerder,  in het dorp Harskamp waar ik woon, heb je als we geluk hebben 1 politie-eenheid in de buurt maar meestal moet deze van een KM of 15 of meer weg komen net als de ambulance.
Normaliter zijn er op een gebied van ongeveer 2000 Ha er in die buurt maximaal 1 a 2 politie-eenheden aanwezig en veel vaker een marechaussee-eenheid maar die rijden niet op reanimatie.
Of te wel roep en Burger AED en Brandweer en Politie op want de ambulance is in 100% van de gevallen TE LAAT om als eerste interventie eenheid op te treden bij hartfalen want ambulance mogen er 15 hele minuten over doen om terplaatse te komen en dat word ook nog eens op tijd genoemd, terwijl het voor een reanimatie gewoon 300% te laat is !!!
 En met name brandweer en burger AED zijn in een klein dorp niet Jan en alleman maar gewoon ons kent ons bekenden.

Dus ik betwijfel jou ervaring of het moet natuurlijk een klein dorpje net bij een grote stad zijn, ik noem dat een buitenwijk van de grote stad.
Als je het red om uberhaupt de politie terplaatse te krijgen. De ervaring is dat op het moment dat zo,n melding reanimatie er is ook de politie te laat is omdat ze van ergens anders vandaan moeten komen. Daar kan de politie niets aan doen, maar op dat moment is de brandweer weldegelijk vele malen sneller. Ook sneller dan een ambulance.


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #63 Gepost op: 24 oktober 2012, 20:19:24
Er wordt hier telkens gerefereerd aan voertuigen/eenheden/enz die in buurt of juist niet in de buurt zijn. Kan ik ergens een betrouwbare bron vinden waarin aanrijtijden bij reanimaties e.d. zijn verwerkt? Misschien een website/boek/rapport...?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #64 Gepost op: 25 oktober 2012, 16:31:14
Ik wil toch nog even twee punten naar voren halen. Je eerste punt kan ik niet zo goed plaatsen, ik zie bij reanimaties altijd blijde gezichten bij het ambupersoneel als de brandweer of politie er is om het reanimeren over te nemen. Vier man GGD kunnen zich dan bezig houden met alle dingen eromheen terwijl de brandweer (of politie) het reanimeren verricht. Ik heb het tot op heden nog altijd zo meegemaakt. Ik wens de ambubemanning trouwens ook veel sterkte als je met 2 chauffeurs 20 minuten om en om moet reanimeren, de kwaliteit zal het niet echt ten goede komen....  :-\

Een hele boel mensen in huis op het verschrikkelijkste moment van je leven....... Ik denk dat je jezelf wel ergens anders zorgen om maakt als je echtgenoot/kind/kennis op de grond ligt dood te gaan. Of er dan 4 of 10 man in je huiskamer staan zal de meeste mensen echt een zorg wezen, als je echtgenoot/kind/kennis het maar overleeft....

Helemaal waar, 2 ambuteams die ook nog eens de BLS moeten verrichten, zoals vroeger vaak voorkwam, en dan zeker wanneer er nog maar 1 ambu ter plaatse is dat vertraagd juist enorm de defibrillaties en andere ACLS interventies.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #65 Gepost op: 25 oktober 2012, 16:33:40
Er wordt hier telkens gerefereerd aan voertuigen/eenheden/enz die in buurt of juist niet in de buurt zijn. Kan ik ergens een betrouwbare bron vinden waarin aanrijtijden bij reanimaties e.d. zijn verwerkt? Misschien een website/boek/rapport...?

kijk eens op de website van ambulancezorg nederland, uitruktijden en gebiedenvoor A1 ritten zijn beschreven en onthullende plaatjes  ook beschikbaar...(alles medisch en verpleegkundig verantwoord natuurlijk) ;) ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #66 Gepost op: 25 oktober 2012, 16:56:30
Ik ben letterlijk eens in de boeken gedoken op zoek naar een aantal oude krantenberichten over de First Responder uit de regio Barneveld. Ik heb de artikelen terug gevonden en de cijfers liegen er niet om. Voordat in 2002 gestart werd met de First Responder in Zwartebroek en Kootwijkerbroek was het overlevingspercentage na een reanimatie 5%. Sinds de invoering van de First Responder service is de overlevingskans gestegen tot 30%. Hierbij moet vermeld worden dat de FRB dienst van Zwartebroek toen ook nog uitrukte naar Hoevelaken, Nijkerkerveen en Nijkerk. Hoevelaken en Nijkerk hebben nu een eigen FRB dienst waardoor de tijden nog vaker gehaald worden (= nog hogere kans). Dat betekend dat met de inzet van de FRB in Kootwijkerbroek en Zwartebroek de kans op overleven 6X hoger is geworden. Dat weegt denk ik vrij snel op tegen de nadelen van de FRB dienst. Mocht er behoefte zijn kan ik wel even kijken of ik de artikelen over 'onze' FRB dienst hier kan krijgen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #67 Gepost op: 25 oktober 2012, 17:06:43
Hoewel het indrukwekkende getallen zijn kan je ze niet helemaal aan de FRB toeschrijven. Ook de reanimatie-richtlijnen en postreanimatie zorg is in de tussentijd flink verbeterd.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #68 Gepost op: 25 oktober 2012, 17:29:02
Hoewel het indrukwekkende getallen zijn kan je ze niet helemaal aan de FRB toeschrijven. Ook de reanimatie-richtlijnen en postreanimatie zorg is in de tussentijd flink verbeterd.

Dan is het misschien voor de beeldvorming belangrijk om te melden dat de 5% uit 2002 komt, en de 30% uit 2007.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #69 Gepost op: 25 oktober 2012, 17:36:50
Hoewel het indrukwekkende getallen zijn kan je ze niet helemaal aan de FRB toeschrijven. Ook de reanimatie-richtlijnen en postreanimatie zorg is in de tussentijd flink verbeterd.


De cijfers zijn het verschil van dood aankomen in het ziekenhuis of met hartslag en dit is vooral het werk van FRB en niet zo zeer het veranderen van de reanimatie-richtlijnen aangezien het  het verschil is tussen 2002 en 2007 betreft, en al helemaal niet van de postreanimatiezorg aangezien de postreanimatiezorg vooral plaats vind na het moment van opname in het ziekenhuis.

Dan durf ik het aan om te zeggen dat de verbeterde overlevingskans voor 90 tot 95% door de inzet van FRB en/of Burger AED komt.
Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar een combinatie van brandweer en burger alarmering, want het gaat er niet om wie begint met reanimeren als het maar zo spoedig als mogelijk is, aangezien bij reanimatie werkelijk elke seconde telt.
Want hoe eerder begonnen met reanimatie in combinatie met AED inzet hoe meer overlevingskans maar misschien nog belangrijker, hoe meer kans op een goede levenskwaliteit na reanimatie.