Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie  (gelezen 26830 keer)

0 gebruikers (en 30 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #70 Gepost op: 25 oktober 2012, 18:02:22
Hoewel het indrukwekkende getallen zijn kan je ze niet helemaal aan de FRB toeschrijven. Ook de reanimatie-richtlijnen en postreanimatie zorg is in de tussentijd flink verbeterd.
Vergeet ook niet dat het een dunbevolkt gebied is. Als je 4 reanimaties per jaar hebt en 2 overleven het dan heb je 50%...!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #71 Gepost op: 25 oktober 2012, 18:06:25
Vergeet ook niet dat het een dunbevolkt gebied is. Als je 4 reanimaties per jaar hebt en 2 overleven het dan heb je 50%...!

CM

Volgens het onderzoek ging het hier om 45 inzetten per jaar, In 25 gevallen betrof het een daadwerkelijke reanimatie. Het onderzoek is verspreid over 5 jaar, en gaat dus 225 uitrukken waarvan 125 reanimaties. bij de andere 100 gevallen bleek het slachtoffer al overleden te zijn, of er was geen sprake van een reanimatie. :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #72 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:31:52
Volgens het onderzoek ging het hier om 45 inzetten per jaar, In 25 gevallen betrof het een daadwerkelijke reanimatie. Het onderzoek is verspreid over 5 jaar, en gaat dus 225 uitrukken waarvan 125 reanimaties. bij de andere 100 gevallen bleek het slachtoffer al overleden te zijn, of er was geen sprake van een reanimatie. :)
M.a.w. van de 125 zijn maar 25 geincludeerd in het onderzoek. Dat maakt een definitieve uitspraak lastig.
CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #73 Gepost op: 26 oktober 2012, 11:57:04
En echt interessant is: Is het aantal mensen dat levend het ziekenhuis uit komt ook significant gestegen? En hoe?
Arts  www.alphalog.nl


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #74 Gepost op: 26 oktober 2012, 12:57:52
Wellicht ten overvloede maar al stijgt de overleveingspercentage maar met 1%... of is er 1 dode minder per jaar op basis van 25 reanimaties... het is toch weer één mensenleven wat gered is.

M.a.w. te veel op de cijfertjes staren is wat mij betreft ook weer overdreven.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #75 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:16:21
Wellicht ten overvloede maar al stijgt de overleveingspercentage maar met 1%... of is er 1 dode minder per jaar op basis van 25 reanimaties... het is toch weer één mensenleven wat gered is.

M.a.w. te veel op de cijfertjes staren is wat mij betreft ook weer overdreven.
Helaas is de waarheid anders, een mensenleven heeft gewoon een waarde. Deze wordt geschat tussen de 1,9 en 2,5 miljoen euro. Het is dus gewoon een kosten/baten analyse
Hobby Bobby eenheid Den Haag


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #76 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:22:37
Volgens mij (correct me if i'm wrong) doelt Delta meer op,  je hebt meer succesvolle reanimaties, maar in welke toestand verlaten mensen het ziekenhuis weer. Gewoon "gezond als daarvoor" of met ernstige nevenschade waarbij je je eigenlijk moet afvragen wat de kwaliteit van leven nog is en de ethische vraag "was het het waard of had je iemand beter kunnen laten gaan."


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #77 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:38:26
Volgens mij (correct me if i'm wrong) doelt Delta meer op,  je hebt meer succesvolle reanimaties, maar in welke toestand verlaten mensen het ziekenhuis weer. Gewoon "gezond als daarvoor" of met ernstige nevenschade waarbij je je eigenlijk moet afvragen wat de kwaliteit van leven nog is en de ethische vraag "was het het waard of had je iemand beter kunnen laten gaan."
Ik denk dat dit niet een vraag is waar je als HV'er moet gaan bezighouden. je kan dan ook gaan zeggen, waarom bejaarden uit een brandend huis redden etc. gewoon niet mee beginnen! Elk leven heeft een nut en moet geprobeerd worden gered te worden!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #78 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:46:30
Ik denk dat dit niet een vraag is waar je als HV'er moet gaan bezighouden. je kan dan ook gaan zeggen, waarom bejaarden uit een brandend huis redden etc. gewoon niet mee beginnen! Elk leven heeft een nut en moet geprobeerd worden gered te worden!
Kan me vinden in jou mening hoor, maar het is een vraag uit het zelfde hoofdstukje waar je de economische waarde van een leven gaat uitrekenen.....


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #79 Gepost op: 26 oktober 2012, 16:14:46
Ik denk dat dit niet een vraag is waar je als HV'er moet gaan bezighouden. je kan dan ook gaan zeggen, waarom bejaarden uit een brandend huis redden etc. gewoon niet mee beginnen! Elk leven heeft een nut en moet geprobeerd worden gered te worden!
Het ligt eraan welke tak van sport je bedrijft. Ik vind dat een ambulanceverpleegkundige daar best bij stil mag syaan. Anders worden we protocollenapen die blindelings een opdracht volgen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon