Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie  (gelezen 26810 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #80 Gepost op: 27 oktober 2012, 00:21:23
Het ligt eraan welke tak van sport je bedrijft. Ik vind dat een ambulanceverpleegkundige daar best bij stil mag syaan. Anders worden we protocollenapen die blindelings een opdracht volgen.

CM

Inderdaad, en daarbij is het bespreekbaar maken van de zin en de gevolgen van het (starten van) reanimeren en andere levensverlengende maatregelen ook iets wat van een ambulanceverpleegkundige mag worden gevraagd. Vaak is dat nog niet gebeurt maar staan zij wel bij een (potentiele) casus waar dat zeer zinvol zou zijn om het bespreekbaar te maken. Denk maar eens aan 90+ ers die niet meer zo vitaal zijn of anderen die (pre)terminaal ziek zijn maar waar de familie en/of patient nog niet heeft nagedacht over een niet reanimeerverklaring of verklaring mbt wensen rond het levenseinde zoals wel/geen mechanische beademing/levensverlengende ingrepen zoals dialyse en IC-opname.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #81 Gepost op: 5 november 2012, 17:37:41
Mooie test vanmiddag :)

p2kflex
16:40:52 05-11-12GROUP-1PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel : : Zuiderzeestraatweg : 576 8091CW Wezep 6591 6741
0805045BRW Veluwe Noord (Wezep-Hattemerbroek) (Kazernecode)
0805046BRW Veluwe Noord (Wezep-Hattemerbroek) (Blusploeg)
0805070BRW Veluwe Noord (Wezep-Hattemerbroek) (Lichtkrant)
0805071BRW Veluwe Noord (Oldebroek) (Infocode klein Incident)
0805083BRW Veluwe Noord (Oldebroek) (Bevelvoerder)
0805790BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OVD Veluwe Noord piket)
0806824BRW Veluwe Noord (Wezep-Hattemerbroek) (MDT - TS 6741)


Eerste melding op meldkamer was: "Frontale aanrijding met hoge snelheid, 3 gewonden".

Brandweer arriveert om 16:46u.
Eerste ambulance uit Zwolle arriveert om 16:50u.
Tweede ambulance uit Elburg om 16:54u.

De brandweer rijdt met 6 man in een tankautospuit, met 2 man en een First Responder voertuig hebben ze wellicht een nog grotere voorsprong.

Welke manager durft nu nog te beweren dat de brandweer geen toegevoegde waarde kan zijn in het geval van een reanimatie? >:( >:(
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #82 Gepost op: 5 november 2012, 17:42:42
Mooie test vanmiddag :)

p2kflex
16:40:52 05-11-12GROUP-1PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel : : Zuiderzeestraatweg : 576 8091CW Wezep 6591 6741
0805045BRW Veluwe Noord (Wezep-Hattemerbroek) (Kazernecode)
0805046BRW Veluwe Noord (Wezep-Hattemerbroek) (Blusploeg)
0805070BRW Veluwe Noord (Wezep-Hattemerbroek) (Lichtkrant)
0805071BRW Veluwe Noord (Oldebroek) (Infocode klein Incident)
0805083BRW Veluwe Noord (Oldebroek) (Bevelvoerder)
0805790BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OVD Veluwe Noord piket)
0806824BRW Veluwe Noord (Wezep-Hattemerbroek) (MDT - TS 6741)


Eerste melding op meldkamer was: "Frontale aanrijding met hoge snelheid, 3 gewonden".

Brandweer arriveert om 16:46u.
Eerste ambulance uit Zwolle arriveert om 16:50u.
Tweede ambulance uit Elburg om 16:54u.

De brandweer rijdt met 6 man in een tankautospuit, met 2 man en een First Responder voertuig hebben ze wellicht een nog grotere voorsprong.

Welke manager durft nu nog te beweren dat de brandweer geen toegevoegde waarde kan zijn in het geval van een reanimatie? >:( >:(

Brandweer precies op de rand van dat reanimatie nog zin kan hebben, 1ste ambulance 200% te laat en 2e ambulance 300% te laat voor een zinvolle start van reanimatie.

En als je dan onderstaande reactie leest dan word ik moedeloos van zo iemand welke niet over de rand van het eigen veld wil kijken

IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #83 Gepost op: 5 november 2012, 20:59:37
De ambulances waren later dan de brandweer, maar waren ze nog wel binnen vastgestelde richtlijnen ter plaatse? Daar wordt volgens mij naar gekeken. En als dus de brandweer eerder is en de ambulance ook op tijd, zal daar geen manager wakker van liggen, sterker nog dan krijgt hij een bonus omdat alle hulpdiensten op tijd waren.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #84 Gepost op: 5 november 2012, 22:10:23
De ambulances waren later dan de brandweer, maar waren ze nog wel binnen vastgestelde richtlijnen ter plaatse? Daar wordt volgens mij naar gekeken. En als dus de brandweer eerder is en de ambulance ook op tijd, zal daar geen manager wakker van liggen, sterker nog dan krijgt hij een bonus omdat alle hulpdiensten op tijd waren.

Klopt, kun je zien hoe krom richtlijnen zijn ze kunnen die bonus beter besteden aan verbetering van de aanrijdtijden.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #85 Gepost op: 6 november 2012, 01:05:39
Klopt, kun je zien hoe krom richtlijnen zijn ze kunnen die bonus beter besteden aan verbetering van de aanrijdtijden.

Bonus? dacht t niet.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #86 Gepost op: 6 november 2012, 17:03:15
Bonus is inderdaad overdreven, maar zo werkt het en daar kunnen wij ons hier lekker druk om gaan zitten maken, maar we kunnen er niets aan doen...:)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #87 Gepost op: 1 december 2012, 22:12:10
Van de week heb ik een gesprek gehad met de burgemeester van gemeente Oldebroek om van gedachte te wisselen. Ik ga geen verklaringen van de gemeente hier neer schrijven, dat is aan hen zelf. Wel ben ik de afgelopen weken meer te weten gekomen over hoe het nou allemaal werkelijk zou zijn.

In de gemeente Nunspeet, Elburg, Heerde etc. is HartVeilig Wonen actief, een project van Connexxion, waarbij burgers worden gealarmeerd bij een reanimatie. Dit project staat ook op het punt om te beginnen in Oldebroek, ware het niet dat de gemeenteraad nog wat moeite heeft met het bedrag van €50.000,- wat nodig is voor het realiseren van de voorzieningen (buiten AED's, communicatie etc.). De bedoeling is dat de First Responder (een project van de gemeente samen met de brandweer) zou gaan samen lopen met HartVeilig Wonen. Connexxion heeft het laten afweten wat betreft het project First Responder, want geen een keer dit jaar tijdens de verschillende reanimaties is brandweer Hattemerbroek gealarmeerd.

Verdere achterliggende reden voor wat betreft het express niet willen laten slagen van de pilot First Responder zou kunnen zijn dat als de pilot in de gemeente Oldebroek een succes zou zijn, dat ook Hattem en Heerde mee zouden gaan doen aan deze pilot. Ook in deze gemeentes is HartVeilig Wonen actief van Connexxion.

Dan kom je dus bij de vraag: zou Connexxion bewust de brandweer buiten het hele verhaal willen houden voor wat betreft het reanimeren. Ik kan het niet 100% bewijzen, maar alle vermoedens wijzen er wel op.

Waarom? De brandweer van Elspeet (gemeente Nunspeet) is enkele jaren geleden ook gestart met de pilot First Responder. Dat kwam zeer moeizaam van de grond, mede omdat Connexxion hier niet direct aan mee wilde werken. De burgemeester van gemeente Nunspeet heeft toen na een gesprek met Connexxion toch voor elkaar gekregen om de pilot te laten starten.

Wat verder opvalt is dat in andere gemeenten waar de pilot draait (denk aan de plaatsen Aalten en Uddel), Connexxion niet de uitbater was van de ambulancedienst ten tijde van de start van de First Responder (zo is mij verteld). Daarom is het daar nooit een probleem geweest.

Wat verder een pikant detail is: in de gemeente Hattem is HartVeilig Wonen dus actief. Echter: het werkt daar niet. De reden daarachter ligt in het samenwerkingsverband tussen Noord- en Oost Gelderland en IJsselland. De ambulancedienst van IJsselland, de RAV, weigert om mee te werken aan het project van Connexxion. Aangezien meer dan de helft van de ambulances in Hattem uit Zwolle komt, werkt het hele project daar dus niet. Wat bijzonder zonde is, want uiteindelijk kost dit de gemeente Hattem dus ook €50.000,-!

Toch nog even een vraag; ik heb van meerdere bronnen gehoord dat het zo schijnt te zijn dat Connexxion per rit betaald krijgt (een vergoeding). Is er iemand die dit kan bevestigen?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #88 Gepost op: 2 december 2012, 15:15:36
Alle ambulancediensten krijgen per rit betaald, via de zorgverzekeraar. Wat doet het ertoe? Ik heb het idee dat je vindt dat Connexxion de bedrijfsbelangen vooropstelt t.o.v. de mensenbelangen. Dat is pertinent niet waar, ze gaan alleen wel heel kritisch om met beperkte middelen. Dat zouden meer organisaties in de publieke sector moeten doen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #89 Gepost op: 2 december 2012, 15:25:48
Alle ambulancediensten krijgen per rit betaald, via de zorgverzekeraar. Wat doet het ertoe? Ik heb het idee dat je vindt dat Connexxion de bedrijfsbelangen vooropstelt t.o.v. de mensenbelangen. Dat is pertinent niet waar, ze gaan alleen wel heel kritisch om met beperkte middelen. Dat zouden meer organisaties in de publieke sector moeten doen.

CM
Tja, alleen als het verhaal van die Burgemeester klopt, (en waarom zou ik daar aan twijfelen gezien de eerdere berichten). Waarom zouden we dan niet denken dat er een aantal bedrijfsbelangen op het spel staan? En nogmaals, dan ga ik er vanuit dat het verhaal van Stefan klopt.
Kun je wel kritisch omgaan met je middelen, maar dan juist zou je verwachten dat ze dit soort projecten toejuichen.