Van de week heb ik een gesprek gehad met de burgemeester van gemeente Oldebroek om van gedachte te wisselen. Ik ga geen verklaringen van de gemeente hier neer schrijven, dat is aan hen zelf. Wel ben ik de afgelopen weken meer te weten gekomen over hoe het nou allemaal werkelijk zou zijn.
In de gemeente Nunspeet, Elburg, Heerde etc. is HartVeilig Wonen actief, een project van Connexxion, waarbij burgers worden gealarmeerd bij een reanimatie. Dit project staat ook op het punt om te beginnen in Oldebroek, ware het niet dat de gemeenteraad nog wat moeite heeft met het bedrag van €50.000,- wat nodig is voor het realiseren van de voorzieningen (buiten AED's, communicatie etc.). De bedoeling is dat de First Responder (een project van de gemeente samen met de brandweer) zou gaan samen lopen met HartVeilig Wonen. Connexxion heeft het laten afweten wat betreft het project First Responder, want geen een keer dit jaar tijdens de verschillende reanimaties is brandweer Hattemerbroek gealarmeerd.
Verdere achterliggende reden voor wat betreft het express niet willen laten slagen van de pilot First Responder zou kunnen zijn dat als de pilot in de gemeente Oldebroek een succes zou zijn, dat ook Hattem en Heerde mee zouden gaan doen aan deze pilot. Ook in deze gemeentes is HartVeilig Wonen actief van Connexxion.
Dan kom je dus bij de vraag: zou Connexxion bewust de brandweer buiten het hele verhaal willen houden voor wat betreft het reanimeren. Ik kan het niet 100% bewijzen, maar alle vermoedens wijzen er wel op.
Waarom? De brandweer van Elspeet (gemeente Nunspeet) is enkele jaren geleden ook gestart met de pilot First Responder. Dat kwam zeer moeizaam van de grond, mede omdat Connexxion hier niet direct aan mee wilde werken. De burgemeester van gemeente Nunspeet heeft toen na een gesprek met Connexxion toch voor elkaar gekregen om de pilot te laten starten.
Wat verder opvalt is dat in andere gemeenten waar de pilot draait (denk aan de plaatsen Aalten en Uddel), Connexxion niet de uitbater was van de ambulancedienst ten tijde van de start van de First Responder (zo is mij verteld). Daarom is het daar nooit een probleem geweest.
Wat verder een pikant detail is: in de gemeente Hattem is HartVeilig Wonen dus actief. Echter: het werkt daar niet. De reden daarachter ligt in het samenwerkingsverband tussen Noord- en Oost Gelderland en IJsselland. De ambulancedienst van IJsselland, de RAV, weigert om mee te werken aan het project van Connexxion. Aangezien meer dan de helft van de ambulances in Hattem uit Zwolle komt, werkt het hele project daar dus niet. Wat bijzonder zonde is, want uiteindelijk kost dit de gemeente Hattem dus ook €50.000,-!
Toch nog even een vraag; ik heb van meerdere bronnen gehoord dat het zo schijnt te zijn dat Connexxion per rit betaald krijgt (een vergoeding). Is er iemand die dit kan bevestigen?