OK ik ga even advocaat van de duivel spelen.
De apparatuur voor snelheidsregistratie en andere technische hulpmiddelen zijn identiek aan die van een 'normale' videowagen van de politie. Deze worden dan ook gekeurd en gecontroleerd door de bevoegde instanties.
Maar betaald door een televisieprogramma. Wie kan mij garanderen dat dit allemaal correct is gegaan?
Waar het om gaat is dat de overtredingen worden geconstateerd door een bevoegd politieman. Het voertuig waarin hij of zij rijdt is voor justitie niet belangrijk. Een agent buiten diensttijd in een privéauto heeft immers ook nog steeds bevoegdheden om strafbare feiten te constateren.
Klopt, daar zit het probleem ook niet. Maar met die privéauto (want dat is het immers) wordt wel stelselmatig overtredingen begaan, of er nou wel of geen agent achter het stuur zit.
Ben ik ook benieuwd naar de aansprakelijkheid, verzekering etc. Het is geen door de dienst beschikbaar gesteld voertuig en het gebruik van het voertuig is niet bepaald incidenteel te noemen voor politietaken. Mijn verzekering gaat het niet pikken als ik de privé auto constant voor de dienst gebruik.
Sterker nog, het voertuig staat op naam van een privé (commercieel) bedrijf!
Hoe het precies zit met de Ogs installatie durf ik niet te zeggen. Maar ik vermoed dat er voor deze auto's een ontheffing is van het ministerie van veiligheid en justitie.
Vraag ik me ook af wat de afweging is. Wij krijgen hem niet, maar een commerciele productiemaatschappij dan weer wel? Iets met voor wat hoort wat? Overigens komt die vrijstelling niet van V&J
Bovendien ben ik naar aanleiding van jouw verhaal ook wel benieuwd naar de 'partijdigheid', de korpsen die geen VROS auto hebben krijgen nu een groot bot voorgeschoteld en daar mogen ze op kauwen zolang BodW maar lekker mag filmen. Win/Win voor twee partijen? Of is dat dan weer niet helemaal eerlijk....
Voor de duidelijkheid! Ik vind BodW een leuk programma om te kijken hoor en natuurlijk ben ik aan het muggenziften. Toch vind ik het een interessante discussie, want ben van mening dat wat ik zeg wel degelijk hout snijdt.