Voertuigen van BlikopdeWeg, hoe zit dat nou precies?

Auteur Topic: Voertuigen van BlikopdeWeg, hoe zit dat nou precies?  (gelezen 35019 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #70 Gepost op: 20 oktober 2012, 14:45:59
@Haageneesch; Als politieagent doe je je werk, of jij nou op een avond 1 of 5 auto's aan de kant trekt ivm snelheid maakt voor jou verder niet uit. Sterker nog, de échte verkeersdiender is blij. Er wordt niet te hard gereden en daar doe je het voor.

BodW baalt, die willen zoveel mogelijk overtredingen, staandehoudingen en actie. Die zitten in ieder geval niet te wachten op een hele avond vruchteloos surveilleren. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

@Enrico1972: Oh ik maak me er ook absoluut geen zorgen over hoor! Zoals ik al eerder zei ben ik gewoon aan het muggenziften, ik vind 't een leuk programma om naar te kijken maar heb zo af en toe mijn bedenkingen mbt het aanschaffen en opbouwen van een voertuig - voor - de politie.  Dat strookt in mijn ogen niet helemaal met onafhankelijkheid. IK ga er vanuit dat ze alles goed hebben afgetimmerd en er genoeg afspraken zijn, anders gaat het niet zo lang door.

En ja, het is idd A de JONG die snelheidsmeters van de voertuigen ijkt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #71 Gepost op: 20 oktober 2012, 15:15:47
Even een oud artikel erbij halen:

Quote:
Het BVOM bevestigt de boycot. "Dat advies hebben wij al enkele jaren geleden aan de politie gegeven, maar werd niet door alle korpsen tegelijk opgevolgd," aldus een woordvoerder. "Het is simpelweg juridisch onverantwoord dat Leo de Haas een eigen auto gebruikt en niet een politie-auto, hoewel dat wel jarenlang is toegestaan.

Bron: http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/06/spee-zorgt-voor-staatstelevisie


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #72 Gepost op: 20 oktober 2012, 15:34:02
Dat is precies wat ik bedoel! O0
En geloof me..... zo vaak ben ik het niet eens met de heer Spee  >:D
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #73 Gepost op: 20 oktober 2012, 15:39:09
Dat is precies wat ik bedoel! O0
En geloof me..... zo vaak ben ik het niet eens met de heer Spee  >:D

Nee hoor, dat is een ''omgekapte'' reden, dat BlikopdeWeg (/Leo de Haas) ook gewoon zegt dat even lekker doorrijden wel eens leuk is en dat niet alles pro-BVOM is.... Dát was namelijk de reden dat men niet meer met LeodeHaasproductie's mocht werken.
De voertuigen van BODW zijn 100 % goedgekeurd voor politie gebruik, alle systemen zijn geijkt (de alcoholtester, de tintman, de ijktabel en de pro-vida systemen) op dezelfde wijze dat politieapparatuur ook geijkt is. Sterker nog, de Volvo's van BOWD voldeden eerder aan de nieuwe signaleringseisen als de BVOM-vrosvoertuigen  ^-^

Het blauwblauw schakelaartje zit in de kofferbak, men kan dus niet tijdens het rijden ''zomaar'' blauw of amber aanzetten. Net zoals de diverse USA-politievoertuigen in Nederland dit hebben.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #74 Gepost op: 20 oktober 2012, 16:14:48
Jerommeke, dat is niet wat ik zeg. Het interesseert me ook niets dat Leo de Haas 280 rijdt, dat kan idd geen reden zijn tot stopzetten van het programma.
Wat ik een interessante discussie vind is het feit dat een commercieel bedrijf een eigen auto koopt, helemaal laat ijken en vervolgens politieagenten erin laat rijden voor televisiebeelden! Wij zijn een onafhankelijke organisatie en dat moet zo blijven.

Bovendien is meerdere malen gebleken dat de medewerkers van BodW (en dus geen agenten) ook in de BodW auto overtredingen begaan waarvoor de normale burger hard gestraft zou worden.

Dan nog het blauwblauw verhaal. Het mag er niet opzitten, leuk dat het niet is aangesloten... maar officieel mag je het er helemaal niet op hebben!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #75 Gepost op: 20 oktober 2012, 16:22:40
Het blauwblauw schakelaartje zit in de kofferbak, men kan dus niet tijdens het rijden ''zomaar'' blauw of amber aanzetten. Net zoals de diverse USA-politievoertuigen in Nederland dit hebben.

Blijft een feit dat de voertuigen BodW particulier bezit zijn en derhalve dienen te voldoen aan de regelingvoertuigen artikel 5.2.65 en dus niet mogen beschikken over Blauw (ik geloof niet dat ze 450 ontheffingen hebben van de wegbeheerders aangezien ik bij de aanvragen regelmatig te horen krijg dat het voor de wegbeheerders geheel nieuw is !!) Hier zit dan meteen de eerste kneep want er is (nog) geen landelijke ontheffing mogelijk. Tot hier de aanwezigheid van de OGS.

Dan gaan we even verder naar het gebruik van de OGS. Deze is voorbehouden (evenals de aanwezigheid) aan voertuigen indienst van de erkende hulpdiensten (dus beschikken over een roepnummer) een particulier kan niet in dienst zijn van een erkende hulpdienst (te naamstelling) en daarmee dus niet beschikken over een roepnummer waarmee het dus niet kan beschikken over OGS en hiervan al helemaal geen gebruik kan / mag maken. Het fisiek afkoppelen van de OGS ontslaat je niet van artikel 5.2.65 regelingvoertuigen en de regeling OGS. Ook  het feit dat tijdens de opnames het voertuig ter beschikking staat van de erkende hulpdiensten doet aan de regelgeving niets af.
Overigens beschik ik over een soort gelijke schakeling wat voor de politie hollandsmidden geen verschil maakt in het negatieve advies voor een ontheffing van verschillende wegbeheerders in hun regio. Als reden voert de regio Hollandsmidden aan dat ik het misschien toch per ongeluk wel aan zou kunnen zetten.

Ik proef hier een beetje meten met twee maten in de vorm van "eigen belang"

Ik ben het dus wel eens met silque hoe een en ander geregeld is....
Misschien toch eens een WOB procedure op loslaten  e050
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #76 Gepost op: 20 oktober 2012, 16:40:04
ik kan (als simpele burger) best "in dienst" los zien van de tenaamstelling hoor.
want correct me if wrong.. de meeste auto's van de HAP's zijn volledig voorzien van LFR striping én OGS maar hebben wel taxi-platen. Zullen dus ook niet op naam van de betreffende HAP of desnoods Ambudienst staan....

Ik vat dat "in dienst" eerder op als "in gebruik zijnde bij" en dan worden je mogelijkheden al een stukkie ruimer natuurlijk.
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #77 Gepost op: 20 oktober 2012, 16:41:18
Ik vat dat "in dienst" eerder op als "in gebruik zijnde bij" en dan worden je mogelijkheden al een stukkie ruimer natuurlijk.

Correct, datzelfde zie je bijvoorbeeld ook met de voertuigen van ProCentrum, daar kun je exact dezelfde materie op los laten
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #78 Gepost op: 20 oktober 2012, 16:59:04
Nee, Procentrum heeft een ontheffing. Bovendien worden de voertuigen van procentrum alleen bestuurd door mensen die vanuit hun professie een ontheffing hebben. Denk aan ambulancepersoneel, politie, defensie die - ook voor de opleiding - vrijstellingen hebben doordat zij zijn belast met een toezichthoudende, opsporings of veiligheidstaak.

Voor de taxiplaten van de ambulance voertuigen, dit is ook keurig geregeld. Meer info vind je hier.

Overigens is het appels met peren vergelijken, BodW is een commercieel bedrijf en gebruikt de voertuigen alleen ten behoeve van de opnames. Procentrum is een erkend opleidingscentrum en leidt ook alleen (semi) overheidsinstellingen op.

Tel daar nog bij op de verzekering van BodW, ben ik ook wel benieuwd naar. Als hun tijdens een achtervolging een grote klapper maken ben ik erg benieuwd wat de verzekering zegt. Ook blijf ik het gewoon vreemd vinden om commercieel en overheidsbelangen in 1 te slaan.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #79 Gepost op: 20 oktober 2012, 16:59:33
Is het niet zo dat veel dienstauto's leaseauto's zijn dus feitelijk huurauto's op naam van een leasebedrijf?
CN NRK