Het blauwblauw schakelaartje zit in de kofferbak, men kan dus niet tijdens het rijden ''zomaar'' blauw of amber aanzetten. Net zoals de diverse USA-politievoertuigen in Nederland dit hebben.
Blijft een feit dat de voertuigen BodW particulier bezit zijn en derhalve dienen te voldoen aan de regelingvoertuigen artikel 5.2.65 en dus niet mogen beschikken over Blauw (ik geloof niet dat ze 450 ontheffingen hebben van de wegbeheerders aangezien ik bij de aanvragen regelmatig te horen krijg dat het voor de wegbeheerders geheel nieuw is !!) Hier zit dan meteen de eerste kneep want er is (nog) geen landelijke ontheffing mogelijk. Tot hier de aanwezigheid van de OGS.
Dan gaan we even verder naar het gebruik van de OGS. Deze is voorbehouden (evenals de aanwezigheid) aan voertuigen
indienst van de erkende hulpdiensten (dus beschikken over een roepnummer) een particulier kan niet in dienst zijn van een erkende hulpdienst (te naamstelling) en daarmee dus niet beschikken over een roepnummer waarmee het dus niet kan beschikken over OGS en hiervan al helemaal geen gebruik kan / mag maken. Het fisiek afkoppelen van de OGS ontslaat je niet van artikel 5.2.65 regelingvoertuigen en de regeling OGS. Ook het feit dat tijdens de opnames het voertuig ter beschikking staat van de erkende hulpdiensten doet aan de regelgeving niets af.
Overigens beschik ik over een soort gelijke schakeling wat voor de politie hollandsmidden geen verschil maakt in het negatieve advies voor een ontheffing van verschillende wegbeheerders in hun regio. Als reden voert de regio Hollandsmidden aan dat ik het misschien toch per ongeluk wel aan zou kunnen zetten.
Ik proef hier een beetje meten met twee maten in de vorm van "eigen belang"
Ik ben het dus wel eens met silque hoe een en ander geregeld is....
Misschien toch eens een WOB procedure op loslaten