De wet heeft het in ieder geval over "bestuurders van voertuigen in gebruik bij ...". Als een BodW-auto wordt bestuurd door een politieagent ten behoeve van de politietaak lijkt het gebruik van OGS me juridisch dan ook geen enkel probleem.
Neen, dat is nou juist het probleem. Het voertuig is niet in gebruik bij politie, het is in gebruik bij een productiemaatschappij voor filmopnamen. Dat voor die filmopnamen er een agent als bestuurder wordt neergezet en daarmee bepaalde regels wordt overtreden is een ander verhaal. Dit is absoluut geen voertuig wat in gebruik is bij politie, dat is ook de reden dat BVOM een negatief advies heeft afgegeven!!
Dus als ze naar een garage worden gebracht voor onderhoud o.i.d. staat er de hele dag iemand bij welke met ogs mag rijden denk.. nee ik weet dat het niet zo is ze worden dan door gewone monteurs gereden.
De verzekering betaald gewoon uit aangezien dit gewoon bijzondere voorwaarden kunnen zijn in de polis.
Net zoals bij een lesvoertuig van een rijschool, waar bij jou eigen auto lesgeven een uitsluiting voor betaling is , mag dankzij een bijzondere voorwaarde een lesvoertuig van een rijschool hiervoor wel gebruikt worden.
Waarschijnlijk betaald BodW wel een iets hogere verzekeringspremie als dat jij en ik moeten betalen.
Maar als je voldoende premie wilt betalen is elk risico te verzekeren.
Lees mijn bericht nou eens goed. Voor de vrijstelling van het RVV zit er tijdens het lessen altijd een gemachtigd persoon achter het stuur, hetzij in opleiding. Als het voertuig naar de garage gaat voor onderhoud dan mag ik aannemen dat er rustig wordt gereden en ZEKER het RVV niet (bewust) wordt overtreden. Dan kan dus iedereen in het voertuig rijden.
Jij begint nu over OGS, daar hebben ze keurig een ontheffing voor gekregen. Die burger, monteur of wie dan ook kan dus met een gerust hart in dat voertuig naar de garage toe, zolang ze zich maar aan het RVV houden. Die vrijstelling hebben ze op dat moment namelijk niet. Voor de OGS daarentegen hebben ze wel een vergunning, al mag die monteur ze niet voeren.
Over de verzekering: Lees maar eens goed na in je clausule over bedrijfsmatig gebruik. Ik weet niet of je zelf in de hulpverlening zit, maar vraag eens na hoe de voertuigen zijn verzekerd. Ik mag mijn privé voertuig wellicht incidenteel gebruiken voor de uitvoering van de politietaak, maar zeker niet stelselmatig. Indien dit het geval is gaat mijn verzekering er alles aan doen om niet uit te keren.
Mijn vraag was dus ook hoe de verzekering van BodW hiermee omgaat, want een standaard verzekering gaat er niet mee akkoord. Denk ook even aan de art. 5 die in de clausule wordt genoemd. (en ik kan wat momenten bedenken waarbij er geen agent achter het stuur zit, maar toch het RVV flink overtreden wordt)