GRIP 1 Middelbrand (Brand in oude vleesfabriek) Purmerweg - Purmerend 19-10-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand (Brand in oude vleesfabriek) Purmerweg - Purmerend 19-10-2012  (gelezen 6258 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Na aanleiding van het filmpje heb ik toch wel een aantal vragen, gewetensvragen eigenlijk.
Ik ken de situatie in Purmerend daar redelijk goed, mijn werkgever is tenslote ook in P'end gevestigd.

Wat mij vooral opvalt is dat er een aantal voertuigen, en dan voornamelijk DA's over het rijwielpad (en de VC zelfs deels over het voetpad) ziet rijden terwijl men al zeer dicht bij de brandlokatie is. In het filmpje zie je zelfs een fietser schrikken van de DA de haar achterop rijd. Nemen de heren chauffeurs hier niet onnodige risico's. Ik snap best dat het verkeer op de rijbaan een redelijk remmende factor is maar ik denk ook dat de mensen op het rijwielpad zich inprincipe veilig wanen en niet verwachten dat er een auto (met gebruik van OGS) over het rijwielpad komt rijden. De tijd winst in die laatste 100 meter lijkt mij ook naderend nul.
Naar mijn mening wordt de veiligheid van de fietsers onnodig in gevaar gebracht, hoewel er geen enkele DA echt doordrukt, wat de tijdwinst nog minder maakt.
Graag uitleg van waarom jullie dit eventueel toch ook zouden doen....
Niet om mensen af te branden maar leer mij eens wat ten aanzien van jullie afweging om toch het rijwielpad te benutten.

Zo moeilijk is het niet. Er is een incident gaande dat bestreden moet worden, en het liefst zo snel mogelijk zodat de rest van de wereld er zo min mogelijk schade aan over houdt. En daarvoor heeft men het noodzakelijk gevonden om bepaalde mensen terplaatse te laten komen, al dan niet met prio 1. En of er dan mensenlevens mee gered worden is niet zo heel erg belangrijk, het incident moet bestreden worden, en wellicht dat daarmee op de langere termijn alsnog levens mee worden gered, wie zal het zeggen. En waarom dan over het fietspad ? Gewoon de weg van de minste weerstand kiezen. En die fietser had van mij een bonnetje gekregen.


nookie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Ex-brandwacht, Ex-BHV-er, Hulpverleningsfotograaf
Volgens mij mogen er nog meer een bonnetje krijgen in het 2e filmpje. Er rijdt een ambulance rechtsaf bij de kruising, weliswaar via de verkeerde rijbaan en moet vervolgens wachten op een paar fietsers die nog doodleuk doorfietsen ipv voorrang te verlenen. Rond 4:12.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik vraag me heel iets anders af. Waarom was deze weg niet afgesloten zodat alle HV-voertuigen een ongehinderde doorgang hadden naar deze fabriek?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Ik kan heel goed begrijpen dat die weg niet was afgesloten.
Even verderop, het kruispunt wat afentoe te zien is in de filmpjes, is zo'n beetje het drukste en belangrijkste kruispunt in Purmerend. Op het moment dat je deze afsluit staat de hele stad binnen 5 minuten muur en muur vast, en ben je nog verder van huis. Tel daar de werkzaamheden aan de A7 bij op waarbij belangrijke op- en afritten zijn afgesloten en het plaatje is compleet.

Bij het verhaal rond 4:12 dient rekening te worden gehouden met het grijze mercedes busje die de fietsers het zicht op het spoedvoertuig ontnemen. Ook is de situatie natuurlijk hectisch enzo dus kan me voorstellen dat het de fietsers het voertuig niet hebben opgemerkt.