Ik begrijp de aard van de meldingen wel. Ik wil alleen aangeven dat zelfs de brw vaak geen idee heeft waar het werkelijk om gaat (zelfs niet als ze al lang en breed terug op de kazerne zijn) . Dit levert extra gevaar op voor inzittenden en de hulpverleners zelf. Ik snap ook wel dat hulpverleners niet alle vliegtuigtypen kunnen kennen maar er zitten aan verschillende types levensgevaarlijke "haken en ogen" waarvan de hulpverleners in mijn ogen echt wel van de op de hoogte zouden moeten zijn.
Geloof me ik zit veel dichter bij het vuur als dat je mischien denkt.
Verder wil ik helemaal niemand tegen de borst stoten.
Geheimzinnig hoor dat je zo dicht bij het vuur zit, maar kennis op brandweergebied ontbreekt wel geloof ik. Je doet ze met je uitspraken voor als een stel holbewoners met bijlen. ''Verder wil ik helemaal niemand tegen de borst stoten.'' slaat dus nergens op.
Onderbouw je uitspraken of doe ze niet.
Je hebt best een punt op het gebied dat er meer kennis bij de brandweer zou moeten zijn over vliegtuigen, maar het is een utopie om dat te realiseren. Ze kunnen overal uit de lucht vallen. Ik heb als bevelvoerder wel iets anders te doen dan alle vliegtuigsoorten met bijkomende gevaren uit mijn hoofd te leren. Dat doe ik met auto's ook niet, en van alle instellingen en bedrijven heb ik ook geen aanvalsplan op mijn persoonlijke HDD staan. Daar zijn mooie hulpmiddelen voor zoals het ''crash recovery system'' en de digitale bereikbaarheidskaart.
Een mooie oplossing hiervoor zou zo'n vergelijkbaar systeem zijn op luchtvaartgebied. Dan hoef je geen parate kennis te hebben die tot in de details gaat, maar kan je zaken raadplegen als je ze nodig hebt. Overigens vind ik dit geen opdracht voor de brandweer, maar voor de luchtvaart zelf om hiermee te komen. Zie het als een stukje aftersales naar de klanten, dat als het fout gaat er ook alles aan gedaan is om de overlevingskansen zo groot mogelijk te houden.
Helaas kan ik van zo'n hoop schroot op de grond niet veel meer maken dat dat het van boven gekomen is en ooit gevlogen heeft. Je blijft dus toch afhankelijk van veel onbekende factoren en blijft een verkenning met alle risico's die eraan zitten nodig.
Ik hoop dat ik je een beetje een beeld gegeven hebt van hoe het in het veld werkt, en wat je als (luchtvaartdeskundige?) graag zou willen.