GRIP 1 Grote brand (flatgebouw) De Regent - Eindhoven 21-10-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (flatgebouw) De Regent - Eindhoven 21-10-2012  (gelezen 10999 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2012, 18:21:05
Best wel een uitdaging om je bluswater 96 meter omhoog te brengen, tegendruk ivm hoogte ruim 9 bar.
Zit er onderin de toren een aansluiting om bluswater aan te voeren naar een speciale pompset o.i.d.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2012, 18:46:03
Best wel een uitdaging om je bluswater 96 meter omhoog te brengen, tegendruk ivm hoogte ruim 9 bar.
Zit er onderin de toren een aansluiting om bluswater aan te voeren naar een speciale pompset o.i.d.

Ik begreep van Alexander (via twitter) dat er inderdaad pompen in de flat zitten. Die zullen dan wel zijn voor de droge stijgleiding, waarop je op alle verdiepingen slangen aan kan sluiten. Veel brandweerkorpsen hebben een speciale aanvalskrat voor flatbranden op het voertuig liggen (met bijvoorbeeld 38mm slangen, zoals bij ons) die mee naar boven gesleept kan worden en dan aangekoppeld wordt op de droge stijgleiding.

Een andere optie is de relatief nieuwe 'smallpack'. Dit is als het ware een hogedruk-aanvalsset die op de droge stijgleiding aangekoppeld kan worden. Het voordeel is dat het een stuk lichter is. Ik begreep laatst van een aantal brandweerlieden dat er in bepaalde panden een speciale stijgleiding voor deze 'smallpack' wordt aangelegd, maar het systeem is ook koppelbaar aan de traditionele stijgleiding...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #22 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:10:46
Een andere optie is de relatief nieuwe 'smallpack'. Dit is als het ware een hogedruk-aanvalsset die op de droge stijgleiding aangekoppeld kan worden. Het voordeel is dat het een stuk lichter is. Ik begreep laatst van een aantal brandweerlieden dat er in bepaalde panden een speciale stijgleiding voor deze 'smallpack' wordt aangelegd, maar het systeem is ook koppelbaar aan de traditionele stijgleiding...

Wij hebben ook smallpack's op de auto's, o.a. voor brandbestrijding in een nieuw ziekenhuis. Ideaal en inderdaad een stuk lichter.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:15:06
Een andere optie is de relatief nieuwe 'smallpack'. Dit is als het ware een hogedruk-aanvalsset die op de droge stijgleiding aangekoppeld kan worden. Het voordeel is dat het een stuk lichter is. Ik begreep laatst van een aantal brandweerlieden dat er in bepaalde panden een speciale stijgleiding voor deze 'smallpack' wordt aangelegd, maar het systeem is ook koppelbaar aan de traditionele stijgleiding...
Wij hebben die dingen ook op beide TSen liggen, maar het verhaal over de traditionele stijgleiding gaat niet op. Je hebt dan namelijk maar 8 bar, aangezien je met lage druk die stijgleiding vult. De grap met de hoge druk stijgleiding is dat je die met 40bar kunt vullen, en je op de plek van de brand ook ongeveer 40bar kunt hebben (afgezien wat verlies door de stijgleiding en het aantal meters)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:19:06
p2kflex
19:15:48 21-10-12GROUP-2PRIO 1 : NACONTROLE De Regent DE REGENT 2 EIN : 2332
1104799BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (Monitorcode)
1106973BRW Eindhoven (Centrum) (Kazernealarm)
1106998BRW Eindhoven (Centrum) (Lichtkrant)


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #25 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:23:08
Wij hebben die dingen ook op beide TSen liggen, maar het verhaal over de traditionele stijgleiding gaat niet op. Je hebt dan namelijk maar 8 bar, aangezien je met lage druk die stijgleiding vult. De grap met de hoge druk stijgleiding is dat je die met 40bar kunt vullen, en je op de plek van de brand ook ongeveer 40bar kunt hebben (afgezien wat verlies door de stijgleiding en het aantal meters)

Dat laatste geloof je toch niet hoop ik, je zal nooit 40 bar aan de lans krijgen, dan kan je de lans niet meer  houden wanneer er 150 l/min uit komt. Je zit meen een hoop wrijvingsverliezen als je de helft van je begindruk overhoud mag je blij zijn denk ik. Maar hier zal je bij deze brand toch wel iets meer moeten hebben dan die 150l/min om de brand te blussen, de brandlast is te groot voor het geleverde debiet, dus over naar LD.

Die smallpack en blussen met HD is goed bij nieuwbouw waar alles nog goed gecompartimenteerd is en je per compartiment maar een beperkte brandlast hebt (bv ziekenhuiskamer) anders is het in mijn ogen te gevaarlijk om met een HD een binnenbrand bestrijding te doen in uitgebreide gebouwen. Maar dat is een andere discussie.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #26 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:26:21
Wij hebben die dingen ook op beide TSen liggen, maar het verhaal over de traditionele stijgleiding gaat niet op. Je hebt dan namelijk maar 8 bar, aangezien je met lage druk die stijgleiding vult. De grap met de hoge druk stijgleiding is dat je die met 40bar kunt vullen, en je op de plek van de brand ook ongeveer 40bar kunt hebben (afgezien wat verlies door de stijgleiding en het aantal meters)

Ja, ik had inderdaad begrepen dat er in Bilthoven een aantal objecten zijn en komen met speciale stijgleiding voor de Smallpack. Maar als ik de informatie op internet na las, stond er dat het systeem ook aangesloten kon worden op een 'normale' stijgleiding met een koppelstuk. Vond dat ook al bijzonder gezien het drukverschil tussen LD en HD, maar wellicht wordt er in de beschrijving uitgegaan van een stijgleiding die door een pomp op hogere druk gevuld kan worden (en dus niet de speciale HD-stijgleiding)?

Wij hebben ze nog niet op de auto, maar ook nog geen objecten met een aangepaste droge stijgleiding. Dus gewoon 14 verdiepingen met de aanvalskrat slepen op Vollenhoven.... ;D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #27 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:28:35
RV weer terug

Citaat
19:27:08  21-10-12   Melding   :   PRIO 2 : NACONTROLE DE REGENT DE REGENT 2 EINDHOVEN : 2351
    Regio   :   22 : [BZO] Brabant Zuidoost
    Urgentie   :   O O O : MIDDEL
    Eenheden   :   1106998 : Lichtkrant Kazerne Eindhoven-Centrum
        :   1106973 : Kazernealarm Eindhoven-Centrum
        :   1104799 : Monitorcode Brandweer Brabant-Zuidoost


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:32:22
Ja, ik had inderdaad begrepen dat er in Bilthoven een aantal objecten zijn en komen met speciale stijgleiding voor de Smallpack. Maar als ik de informatie op internet na las, stond er dat het systeem ook aangesloten kon worden op een 'normale' stijgleiding met een koppelstuk. Vond dat ook al bijzonder gezien het drukverschil tussen LD en HD, maar wellicht wordt er in de beschrijving uitgegaan van een stijgleiding die door een pomp op hogere druk gevuld kan worden (en dus niet de speciale HD-stijgleiding)?

Wij hebben ze nog niet op de auto, maar ook nog geen objecten met een aangepaste droge stijgleiding. Dus gewoon 14 verdiepingen met de aanvalskrat slepen op Vollenhoven.... ;D
Je zult ze best op een normale LD stijgleiding aan kunnen sluiten. Alleen vrees ik dat je weinig opbrengst overhoudt aan de straalpijp.
En vertel me niets over het slepen van de krat naar verdieping 10 op de Vollenhoven :-X :-X >:D

Dat laatste geloof je toch niet hoop ik, je zal nooit 40 bar aan de lans krijgen, dan kan je de lans niet meer  houden wanneer er 150 l/min uit komt. Je zit meen een hoop wrijvingsverliezen als je de helft van je begindruk overhoud mag je blij zijn denk ik. Maar hier zal je bij deze brand toch wel iets meer moeten hebben dan die 150l/min om de brand te blussen, de brandlast is te groot voor het geleverde debiet, dus over naar LD.

Die smallpack en blussen met HD is goed bij nieuwbouw waar alles nog goed gecompartimenteerd is en je per compartiment maar een beperkte brandlast hebt (bv ziekenhuiskamer) anders is het in mijn ogen te gevaarlijk om met een HD een binnenbrand bestrijding te doen in uitgebreide gebouwen. Maar dat is een andere discussie.
Bij ons is de hoge drukstijgleiding in het nieuwe winkelcentrum met daarboven woningen gebouwt, en de stijgleiding is voor de woningen erboven. Ik zei al, er zal best verlies zijn, maar hoge druk is voor 35 tot 40bar. ::)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #29 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:32:29
Dat laatste geloof je toch niet hoop ik, je zal nooit 40 bar aan de lans krijgen, dan kan je de lans niet meer  houden wanneer er 150 l/min uit komt. Je zit meen een hoop wrijvingsverliezen als je de helft van je begindruk overhoud mag je blij zijn denk ik. Maar hier zal je bij deze brand toch wel iets meer moeten hebben dan die 150l/min om de brand te blussen, de brandlast is te groot voor het geleverde debiet, dus over naar LD.

Die smallpack en blussen met HD is goed bij nieuwbouw waar alles nog goed gecompartimenteerd is en je per compartiment maar een beperkte brandlast hebt (bv ziekenhuiskamer) anders is het in mijn ogen te gevaarlijk om met een HD een binnenbrand bestrijding te doen in uitgebreide gebouwen. Maar dat is een andere discussie.
Dat is wel mogelijk, in sommige panden zijn droge HD- blusleidingen aangelegd waar je van de TS je hogedruk op kan aanlsluiten, en boven kun je daar je HD aanvalsslag weer op aansluiten en met je HD straalpijp aan de slag  :)

Hier een filmpje als voorbeeld:  Brandweer Leerdam - Hoge druk stijgleiding
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid