Wij hebben die dingen ook op beide TSen liggen, maar het verhaal over de traditionele stijgleiding gaat niet op. Je hebt dan namelijk maar 8 bar, aangezien je met lage druk die stijgleiding vult. De grap met de hoge druk stijgleiding is dat je die met 40bar kunt vullen, en je op de plek van de brand ook ongeveer 40bar kunt hebben (afgezien wat verlies door de stijgleiding en het aantal meters)
Dat laatste geloof je toch niet hoop ik, je zal nooit 40 bar aan de lans krijgen, dan kan je de lans niet meer houden wanneer er 150 l/min uit komt. Je zit meen een hoop wrijvingsverliezen als je de helft van je begindruk overhoud mag je blij zijn denk ik. Maar hier zal je bij deze brand toch wel iets meer moeten hebben dan die 150l/min om de brand te blussen, de brandlast is te groot voor het geleverde debiet, dus over naar LD.
Die smallpack en blussen met HD is goed bij nieuwbouw waar alles nog goed gecompartimenteerd is en je per compartiment maar een beperkte brandlast hebt (bv ziekenhuiskamer) anders is het in mijn ogen te gevaarlijk om met een HD een binnenbrand bestrijding te doen in uitgebreide gebouwen. Maar dat is een andere discussie.