GRIP 1 Grote brand (flatgebouw) De Regent - Eindhoven 21-10-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (flatgebouw) De Regent - Eindhoven 21-10-2012  (gelezen 11000 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:51:05
Ik ken de filmpjes wel en ook de manier van werken, ik geloof ook wel dat het op bepaalde manieren werkt, zeker wanneer je weet wat de brandlast is, de uitbreidingskansen goed kent en dergelijke over het brandgedrag. Anders kies ik liever voor zekerheid met een LD straal met een instelbaar debiet.

Maar ieder zijn ding maar ik ga voor zekerheid en veiligheid in alle omstandigheden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:52:16
Ik ken de filmpjes wel en ook de manier van werken, ik geloof ook wel dat het op bepaalde manieren werkt, zeker wanneer je weet wat de brandlast is, de uitbreidingskansen goed kent en dergelijke over het brandgedrag. Anders kies ik liever voor zekerheid met een LD straal met een instelbaar debiet.

Maar ieder zijn ding maar ik ga voor zekerheid en veiligheid in alle omstandigheden.
Hier heb je ook zeker gelijk in. O0


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #32 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:55:13
Ik ken de filmpjes wel en ook de manier van werken, ik geloof ook wel dat het op bepaalde manieren werkt, zeker wanneer je weet wat de brandlast is, de uitbreidingskansen goed kent en dergelijke over het brandgedrag. Anders kies ik liever voor zekerheid met een LD straal met een instelbaar debiet.

Maar ieder zijn ding maar ik ga voor zekerheid en veiligheid in alle omstandigheden.
Het grootste deel van de woningbranden wordt bestreden met HD, daar is dan ook op ingespeeld. Maar natuurlijk bij grote branden kies je voor LD  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Michael 2141

  • Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #33 Gepost op: 21 oktober 2012, 20:01:44
Ook nog een paar foto`s op mijn website



www.michaeltheelen.wordpress.com


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #34 Gepost op: 22 oktober 2012, 08:06:02
Het grootste deel van de woningbranden wordt bestreden met HD, daar is dan ook op ingespeeld. Maar natuurlijk bij grote branden kies je voor LD  O0

In België schakelen we meer en meer over op LD voor woningbranden, er gaan zelfs stemmen op om slechts 1 HD haspel in de autopomp te laten zitten en de 2de te verwijderen ten behoeve van het nieuwe LD aflegsysteem (amerikaans systeem met opgevouwen slangen in bundels). Wel wil men dan de HD beperken in lengte en hiercoor de diameter vergroten om zo een groter debiet te bekrijgen. Max lengte zou dan terug gebracht worden op 60 m.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2012, 08:12:29
In België schakelen we meer en meer over op LD voor woningbranden, er gaan zelfs stemmen op om slechts 1 HD haspel in de autopomp te laten zitten en de 2de te verwijderen ten behoeve van het nieuwe LD aflegsysteem (amerikaans systeem met opgevouwen slangen in bundels). Wel wil men dan de HD beperken in lengte en hiercoor de diameter vergroten om zo een groter debiet te bekrijgen. Max lengte zou dan terug gebracht worden op 60 m.
het grote nadeel in mijn ogen is een grotere neven schade doordat er meer (onnodig) bluswater wordt gebruikt. Het beperken van schade speelt een steeds grotere rol. Bij een juiste inzet met HD kun je extra nevenschade beperken.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #36 Gepost op: 22 oktober 2012, 08:44:30
het grote nadeel in mijn ogen is een grotere neven schade doordat er meer (onnodig) bluswater wordt gebruikt. Het beperken van schade speelt een steeds grotere rol. Bij een juiste inzet met HD kun je extra nevenschade beperken.  O0

Snap wat je bedoelt, maar in sommige situaties is het niet anders toch? Heel spijtig voor de onderburen, maar ik denk dat die allang blij zijn dat het hele zootje niet instort of doorslaat naar beneden..
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl




ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #38 Gepost op: 22 oktober 2012, 11:47:08
het grote nadeel in mijn ogen is een grotere neven schade doordat er meer (onnodig) bluswater wordt gebruikt. Het beperken van schade speelt een steeds grotere rol. Bij een juiste inzet met HD kun je extra nevenschade beperken.  O0
Waterschade door correct toegepast straalpijptechnieken en debiet instellingen????

Debiet ingesteld op 250l/min schotje van 1 sec geeft à 5 l water in mooie nevel die goed verdampt. Niet meer waterschade dan met HD hoor. Maar straalpijptechnieken zijn heel belangrijk
Go home we got it !!!  We finish what others can't


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #39 Gepost op: 22 oktober 2012, 13:16:54
Waterschade door correct toegepast straalpijptechnieken en debiet instellingen????

Debiet ingesteld op 250l/min schotje van 1 sec geeft à 5 l water in mooie nevel die goed verdampt. Niet meer waterschade dan met HD hoor. Maar straalpijptechnieken zijn heel belangrijk
eens, maar als je die technieken ook met HD beheerst kun je bijna elke woningbrand ook met HD blussen.  ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid