Spijt me maar dat lijkt me sterk. Het is ook voor de veiligheid van de brw lieden van belang om welk toestel het gaat. Geloof me er zijn 2 persoons toestellen welke aangezien worden als een cessna (wat ze niet zijn) welke een een heel korps om kan leggen tijdens een calamiteit.
Daarbij zijn er Cessna(tjes) van 2 tot wel 12 personen. Bij de eerste melding bij 112 is het al van belang om wat het gaat en om hoeveel personen. De melder en brandweer ziet aan de buitenkant niet zo makkelijk of het om een 4 persoons of 12 persoons toestel gaat (zeker niet met schades als deze).
Ik denk dat je eens een dagje mee moet draaien op een alarmcentrale, en hoor eens rustig aan wat het niveau is van de meldingen die er binnen komen. Ik heb groot respect voor de centralisten die er een bruikbare melding van weten te brouwen. Zeker met dit soort meldingen.
Mensen zien 2 vliegtuigjes tegen elkaar crashen en neerstorten, ergens in het open veld. Verwacht alsjeblieft niet van een melder dat ze gaan kijken om hoeveel inzittende het gaat. Je mag al blij zijn als je een goede plaats aanduiding krijgt, laat staan dat je direct een vliegtuigtype mee krijgt in de melding.
Dus de eerste aankomende hulpverlener zal de eerste details kunnen brengen, en dan krijg je inderdaad al snel dat het om een klein model vliegtuig gaat, type eeuuuhhh, nou doe eens een Cessna. Hoeveel inzittende, dat is weer een geval van eerste verkenning. Pas dan krijg je een goed beeld over het ongeval, en zeker niet eerder.