Grote hulpverlening (twee doden na vliegtuigcrash) Zeeasterweg - Dronten 22-10-2012

Auteur Topic: Grote hulpverlening (twee doden na vliegtuigcrash) Zeeasterweg - Dronten 22-10-2012  (gelezen 38782 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Ach, het belangrijkste is dat iedereen begrijpt dat het om 2 kleine toestellen gaat, dat het nou net een ander merk is, is totaal niet belangrijk..

Je kunt niet verwachten dat de brandweer precies elk merk en type kent...


Gast

  • Gast
Ach, het belangrijkste is dat iedereen begrijpt dat het om 2 kleine toestellen gaat, dat het nou net een ander merk is, is totaal niet belangrijk..

Je kunt niet verwachten dat de brandweer precies elk merk en type kent...

Nee, kan zomaar ineens wel handig zijn om te weten dat een Cessna een hoogdekker is en een Diamond een laagdekker, en de één op kerosine en de ander op diesel vliegt... nee joh, totaal niet belangrijk...


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Nee, kan zomaar ineens wel handig zijn om te weten dat een Cessna een hoogdekker is en een Diamond een laagdekker, en de één op kerosine en de ander op diesel vliegt... nee joh, totaal niet belangrijk...

Dus je hebt liever dat de volgende keer wordt vermeld dat een vliegtuig welke op kerosine vliegt is neer gestort ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Erikk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Dus je hebt liever dat de volgende keer wordt vermeld dat een vliegtuig welke op kerosine vliegt is neer gestort ;)
Is wel handig als de brandweer dat weet ja!


Zeeuwlander

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Is wel handig als de brandweer dat weet ja!
`

Daar wilde ik heen inderdaad.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Voor de brandweer is het in beginsel niet relevant om wat voor een type vliegtuig het gaat, alleen als het om een grote Boeiing gaat met tig passagiers willen we dit wel graag van te voren weten. Dan nemen we namelijk iets meer mee dan alleen een TS en een HV.
Vaak meld ook een melder dat het om een Cessna gaat, dus daar begint het al. Gaat het om een klein vliegtuig, dan heb je ook te maken met minder brandstof dan bv een Boeiing. Vliegt de boel in brand midden in zo,n veld is er toch geen houden aan. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Onderzoeksraad ‏@Onderzoeksraad

Twee teams met onderzoekers aanwezig in Dronten op locatie van de twee neergestorte vliegtuigjes. #Onderzoeksraad


Zeeuwlander

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Voor de brandweer is het in beginsel niet relevant om wat voor een type vliegtuig het gaat, alleen als het om een grote Boeiing gaat met tig passagiers willen we dit wel graag van te voren weten. Dan nemen we namelijk iets meer mee dan alleen een TS en een HV.
Vaak meld ook een melder dat het om een Cessna gaat, dus daar begint het al. Gaat het om een klein vliegtuig, dan heb je ook te maken met minder brandstof dan bv een Boeiing. Vliegt de boel in brand midden in zo,n veld is er toch geen houden aan. ::)

Spijt me maar dat lijkt me sterk. Het is ook voor de veiligheid van de brw lieden van belang om welk toestel het gaat. Geloof me er zijn 2 persoons toestellen welke aangezien worden als een cessna (wat ze niet zijn) welke een een heel korps om kan leggen tijdens een calamiteit.
Daarbij zijn er Cessna(tjes) van 2 tot wel 12 personen. Bij de eerste melding bij 112 is het al van belang om wat het gaat en om hoeveel personen. De melder en brandweer ziet aan de buitenkant niet zo makkelijk of het om een 4 persoons of 12 persoons toestel gaat (zeker niet met schades als deze).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Spijt me maar dat lijkt me sterk. Het is ook voor de veiligheid van de brw lieden van belang om welk toestel het gaat. Geloof me er zijn 2 persoons toestellen welke aangezien worden als een cessna (wat ze niet zijn) welke een een heel korps om kan leggen tijdens een calamiteit.
Daarbij zijn er Cessna(tjes) van 2 tot wel 12 personen. Bij de eerste melding bij 112 is het al van belang om wat het gaat en om hoeveel personen. De melder en brandweer ziet aan de buitenkant niet zo makkelijk of het om een 4 persoons of 12 persoons toestel gaat (zeker niet met schades als deze).
Ik denk dat je eens een dagje mee moet draaien op een alarmcentrale, en hoor eens rustig aan wat het niveau is van de meldingen die er binnen komen. Ik heb groot respect voor de centralisten die er een bruikbare melding van weten te brouwen. Zeker met dit soort meldingen.
Mensen zien 2 vliegtuigjes tegen elkaar crashen en neerstorten, ergens in het open veld. Verwacht alsjeblieft niet van een melder dat ze gaan kijken om hoeveel inzittende het gaat. Je mag al blij zijn als je een goede plaats aanduiding krijgt, laat staan dat je direct een vliegtuigtype mee krijgt in de melding.

Dus de eerste aankomende hulpverlener zal de eerste details kunnen brengen, en dan krijg je inderdaad al snel dat het om een klein model vliegtuig gaat, type eeuuuhhh, nou doe eens een Cessna. Hoeveel inzittende, dat is weer een geval van eerste verkenning. Pas dan krijg je een goed beeld over het ongeval, en zeker niet eerder.


Zeeuwlander

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Ik denk dat je eens een dagje mee moet draaien op een alarmcentrale, en hoor eens rustig aan wat het niveau is van de meldingen die er binnen komen. Ik heb groot respect voor de centralisten die er een bruikbare melding van weten te brouwen. Zeker met dit soort meldingen.
Mensen zien 2 vliegtuigjes tegen elkaar crashen en neerstorten, ergens in het open veld. Verwacht alsjeblieft niet van een melder dat ze gaan kijken om hoeveel inzittende het gaat. Je mag al blij zijn als je een goede plaats aanduiding krijgt, laat staan dat je direct een vliegtuigtype mee krijgt in de melding.

Dus de eerste aankomende hulpverlener zal de eerste details kunnen brengen, en dan krijg je inderdaad al snel dat het om een klein model vliegtuig gaat, type eeuuuhhh, nou doe eens een Cessna. Hoeveel inzittende, dat is weer een geval van eerste verkenning. Pas dan krijg je een goed beeld over het ongeval, en zeker niet eerder.

Ik begrijp de aard van de meldingen wel. Ik wil alleen aangeven dat zelfs de brw vaak geen idee heeft waar het werkelijk om gaat (zelfs niet als ze al lang en breed terug op de kazerne zijn) . Dit levert extra gevaar op voor inzittenden en de hulpverleners zelf. Ik snap ook wel dat hulpverleners niet alle vliegtuigtypen kunnen kennen maar er zitten aan verschillende types levensgevaarlijke "haken en ogen" waarvan de hulpverleners in mijn ogen echt wel van de op de hoogte zouden moeten zijn.
Geloof me ik zit veel dichter bij het vuur als dat je mischien denkt.

Verder wil ik helemaal niemand tegen de borst stoten.