14-03-2005 Grip 2 bij ammoniaklekkage IJmuiden

Auteur Topic: 14-03-2005 Grip 2 bij ammoniaklekkage IJmuiden  (gelezen 3344 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Gepost op: 14 maart 2005, 17:44:07
IJMUIDEN - Maandagochtend om 06.11 uur werd de brandweer gealarmeerd voor een amoniaklucht op de Trawlerkade in IJmuiden. Bij aankomst van het eerste brandweer voertuig bleek het te gaan om een loods. De omgeving werd afgezet en de gaspakkenlijn werd opgestart. De korpsen van Haarlem en Velsen zetten het hele traject op waarna er metingen konden worden verricht. Een van de aflsluiters bleek defect waardoor er continu amoniak kon vrijkomen uit de opslag van 1000 kilo. Enkele bedrijfsdeskundige van het bedrijf wat de amoniak levert hebben de aflsuiters geheel afgesloten waarna de deuren van de loods werden opengezet om te luchtten. Door het inzetten van waterkanonnen kon de amoniak grootdeels worden opgevangen waardoor de overlast beperkt bleef. Diverse meetploegen werden ingezet om de waardes te meten.

Het bedrijf Kloosterboer is ontruimd. Er zijn geen gewonden gevallen, zo laat woordvoerder Margot Oversen van de gemeente Velsen weten. Het lek werd omstreeks 06.30 uur ontdekt bij een bedrijf waar vis wordt gekoeld. Een uur later was het lek gedicht. Aanvankelijk werd een ruim gebied afgezet. Nadat het lek gedicht was, werd de afzetting beperkt tot het gebied rond de Vuurtorenstraat en de Middenhavenstraat. Naastgelegen bedrijven hebben het advies gekregen ramen en deuren gesloten te houden. In het pand hangt nog een wolk ammoniak. De brandweer bekijkt hoe de wolk gecontroleerd uit het gebouw verdreven kan worden.

Later in de ochtend wordt het geheel weer opgeschaald en de buurt ruim afgezet. Ruimte voor ruimte wordt gelucht en de dampen continu gemeten of er gevaar is voor de omgeving. De brandweer is nog uren bezig geweest met de inzet.

Ingezette voertuigen:
528 Kennemerland Verzorging
575 Kennemerland BMH ADM
577 Kennemerland BMH DEC
583 Kennemerland HA
584 Kennemerland HA
587 Kennemerland HA
588 Kennemerland HA
591 Kennemerland VC
592 Kennemerland HOvD
594 Kennemerland ROGS
595 Kennemerland OvD Midden
646 IJmuiden TS
647 Velsen TS
648 Velsen TS
685 Velsen BMH GP
687 Velsen PM BT
741 Haarlem TS
746 Haarlem TS
753 Haarlem AL
786 Haarlem HA



Bronnen: www.Brandweer Velsen.nl en www.brandweerkennemerland.nl


[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Brandwacht 1e klas + WVD


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2005, 18:37:20
Ha Roland,

Citaat
Ingezette voertuigen:
528 Kennemerland Verzorging
575 Kennemerland BMH ADM
577 Kennemerland BMH DEC
583 Kennemerland HA
584 Kennemerland HA
587 Kennemerland HA
588 Kennemerland HA
591 Kennemerland VC
592 Kennemerland HOvD
594 Kennemerland ROGS
595 Kennemerland OvD Midden
646 IJmuiden TS
647 Velsen TS
648 Velsen TS
685 Velsen BMH GP
687 Velsen PM BT
741 Haarlem TS
746 Haarlem TS
753 Haarlem AL
786 Haarlem HA

Je vergeet de DB 782 en DB 783 en de 894 ROGS Zaanstad  :D

Groeten,
David

PS: Neem je morgen de piepers mee die omgeprogrammeerd moeten worden? Morgen ben ik wel op centrum...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2005, 20:37:20
Ik neem aan dat ook de ovdg ingezet is.


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2005, 20:39:34
Ik neem aan dat ook de ovdg ingezet is.
Ongetwijfeld, ik heb op de foto's sowieso al twee ambu's zien staan. Het lijstje hierboven geeft alleen de brandweerinzet weer.

Groetjes,

Bart


Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Brandweer Beverwijk
Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2005, 17:32:28
De 671 en de 682 van Beverwijk waren ook ter plaatse.
In de 682 zat de meetploeg van Beverwijk als het goed is (54W(hiskey)003)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2005, 20:13:20
Voor de medische kant is inderdaad naast de  twee zichtbare ambulances, 1 maal Haarlem en 1 maal Velsen, de OvD-G, de HS-GHOR, de RGF en het Kernteam gealarmeerd.

Bij de laatste opschaling is ook nog gedacht aan opschaling met de GNK, maar werd niet als een meerwaarde berekend.

De regio werd tijdens deze inzet, voor het normale vervoer, wel geassisteerd door een ambulance uit Noord-Holland Noord, een ambu uit Amsterdam en een ambulance uit Zuid-Holland Noord
Elke hulpverlening start met communicatie.


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2005, 20:40:40
Waar ik nu altijd benieuwd naar ben als het over een ammoniakontsnapping gaat, hoeveel hebben ze nu gemeten!?

Werk al 25 jaar op een ammoniakplant en maken zo'n 1000 ton vloeibare NH3 per dag (!), dus vandaar mijn intresse.... ;)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2005, 21:30:12
Waar ik nu altijd benieuwd naar ben als het over een ammoniakontsnapping gaat, hoeveel hebben ze nu gemeten!?

Werk al 25 jaar op een ammoniakplant en maken zo'n 1000 ton vloeibare NH3 per dag (!), dus vandaar mijn intresse.... ;)

Als ik lieg dan doe ik het niet opzettelijk, maar het ging om een waarde van 1000, terwijl 25 normaal of toegestaan is. Dat kreeg ik tijdens mijn bezoek gisteren op de CPA te horen.

Het zegt mij geen eene . . . ., maar jou waarschijnlijk wel
Elke hulpverlening start met communicatie.


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2005, 22:28:56
Als ik lieg dan doe ik het niet opzettelijk, maar het ging om een waarde van 1000, terwijl 25 normaal of toegestaan is. Dat kreeg ik tijdens mijn bezoek gisteren op de CPA te horen.

Het zegt mij geen eene . . . ., maar jou waarschijnlijk wel

Dan bedoel je ppm waarschijnlijk......25 ppm is niet normaal.... :-\  maar de blootstellingswaarde.

Het volgende komt uit het Noordhollandse dagblad.

Ammoniak begint in concentraties vanaf 25 ppm (partikels per miljoen) al lichamelijke verschijnselen - tranende ogen, hoesten, keelpijn - te geven. In de directe nabijheid van het veem werd gisteren 500 tot zelfs 4000 ppm gemeten. Ammoniak is zwaar explosief en leidt in hoge concentraties tot zwelling van het slijmvlies en de luchtwegen, wat uiteindelijk de verstikkingsdood tot gevolg kan hebben.

Waarbij ik moet vertellen uit praktijkproeven die ik gezien heb in Zweden, dat Ammoniak explosief is in gesloten ruimten omdat je een bepaalde verhouding gas/lucht moet hebben om dit tot ontploffing te brangen. Deze verhouding krijg je niet buiten, daar zit te veel zuurstof in de lucht in verhouding met de ammoniak. ;)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2005, 22:33:55
Dan bedoel je ppm waarschijnlijk......25 ppm is niet normaal.... :-\  maar de blootstellingswaarde.

Sorry, maar dat zegt me ook niks. Ik vraag het morgen wel op de kazerne.
Elke hulpverlening start met communicatie.