waar heb je als BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) behoefte aan?

Auteur Topic: waar heb je als BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) behoefte aan?  (gelezen 11365 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2012, 15:23:33
Ik ben dan geen BOA, maar heb wel een mening.
En voor wat betreft de bevoegdheden, vind ik dat je erg moet oppassen, dat het niet te veel gelijkend op de politie wordt. Dan kan je namelijk net zo goed weer de gemeentepolitie invoeren, die we in 1994 hebben uitgezwaaid.

Ik ook geen BOA, wel mening.

Ik sluit mij bij de geciteerde aan op het laatste puntje na, en een gewijzigd puntje.

Wel meer bevoegdheid omdat sinds de afschaffing van de gemeente politie dus is gebleken dat er behoefte is naar deze mensen weer terug in het straatbeeld. Dat gaat niet gebeuren maar het gemis is er dus als je dat met een wat breder in te zetten BOA/Handhaver wel kunt doen zie ik niet het probleem. Wel met duidelijk verschil mbt. de specifiekere Politie taken.

Wat betreft herkenbaarheid zou ik liever zien dat deze mensen ook een BZK stripingscode krijgen, dit geeft ook meer duidelijkheid naar de burger toe over de officiële taak en bevoegdheid van de BOA.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2012, 16:01:34
Nu weet ik niet of ik er nog een paar vergeten ben, zoja excuses.

Je bent er zat vergeten ;) Maar dit zijn wel de belangrijkste waar de gemiddelde man/vrouw op straat mee wordt geconfronteerd.

Voor een compleet overzicht zie Circulaire BOA's (dit is in de plaats gekomen voor de Funtielijst BOA's. zie p.62 voor een overgangstabel)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2012, 16:19:24
Als er dan continue gesproken wordt over extra taken en bevoegdheden, dient er wat mij betreft ook meer gekeken te worden naar het opleidingsniveau en selectie van boa's.

Met de nieuwe HTV opleidingen, is er al een goede stap in de richting gemaakt. Er is echter nog geen verplichte praktijkopleiding, waarin ook zaken als Nederlandse taal en sociale vaardigheden aan bod komen. Ik heb in het verleden dusdanige dingen meegemaakt met gemeentelijke boa's dat ik daar echt een probleem zie vanuit een professioneel perspectief. Je ziet ook in een aantal recente TV programma's dat mensen gewoon niet correct Nederlands kunnen of niet goed kunnen omgaan met burgers. Ik vindt dit persoonlijk echt schandalig.

Uiteraard zijn er meer dan genoeg boa's die het wel begrijpen, zeker mensen die werkzaam zijn in de andere domeinen. Ik was vorige week blij dat een NS conducteur kwam assisteren bij een redelijk dreigende situatie... En niet omdat deze meneer bonnen mag schrijven O0

Kortom: Het uniform maakt niet de man, maar de man maakt het uniform.

Ik zou zelf ook pleiten om niet alleen maar de bevoegdheden meer te verduidelijken onder het publiek, maak vooral duidelijk aan het publiek wat het nut is van de opsporingsambtenaren. Dus niet banaal gezegd; "moet je ons zien, wij mogen bonnen schrijven en hebben handboeien!", daarmee krijg je echt niet meer begrip van de burger. Probeer vooral de burger duidelijk te maken wat bepaalde domeinen bijdragen aan de maatschappij en zorg ook dat de inzet daadwerkelijk iets bijdraagt.  

Ik kijk zeer kritisch naar inzet van opsporingsambtenaren in het publieke domein en merk dat bij veel gemeentes de inzet vooral wordt gezien als oplossing voor een veiligheidsprobleem of als "inkomstenpost" onder het mom van "zero tolerance" beleid. Het lijkt me bij gemeentelijke boa's juist van belang om midden in de maatschappij te staan en problemen bij de oorzaak aan te pakken, dus niet alleen maar repressief optreden in alle gevallen. Hierbij moet dus ook vooral de nadruk liggen op de discretionaire bevoegdheden van boa's, en vervolgens moeten deze mensen er ook op een correcte manier en met "gezond boeren verstand" gebruik van kunnen maken.

Het schrijven van bonnen zou een middel, uit een groter pakket aan maatregelen, moeten zijn om een doel te bereiken en geen doel opzich, zoals het nu wel vaak overkomt op de burger. Ik geloof persoonlijk niet in altijd straffen c.q. zero tolerance als effectief middel, vaak kan je met een goed gesprek meer bereiken!


jordi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2012, 16:40:12
hetzelfde legitimatiebewijs voor elke boa
uitgezonderd de boa's van de politie en kmar, die krijgen een legitimatiebewijs van de politie of kmar


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2012, 06:46:24
@jordi:

Ik heb dit puntje al even voor je geregeld.

Nee, even zonder dollen. Bij mijn weten is de feitelijke situatie al zoals jij omschrijft.
Alle BOA's met uitzondering van politie en KMAR (en misschien ook de Douane) hebben als het goed is een legitimatiebewijs
zoals vastgesteld in het besluit "Vaststelling legitimatiebewijs voor de buitengewoon opsporingsambtenaar"

Zie ook: http://wetten.overheid.nl/BWBR0012767/geldigheidsdatum_25-10-2012#Bijlage1
Servo Per Amikeco


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2012, 10:21:53
En voor wat betreft de bevoegdheden, vind ik dat je erg moet oppassen, dat het niet te veel gelijkend op de politie wordt. Dan kan je namelijk net zo goed weer de gemeentepolitie invoeren, die we in 1994 hebben uitgezwaaid.

Dat zijn we toch allang aan het doen? Officieel wordt het alleen nog ontkend, maar gemeentebestuurders zien de BOA gewoon als een nieuwe variant van gemeentepolitie die ze ooit zijn kwijtgeraakt. Dus op bestuurlijk niveau zijn ze er al uit: nog even een standaard uniform, auto, wat extra bevoegdheden en we zijn weet terug in 1994. En vanuit de gemeentelijke politiek gezien vind ik dat niet vreemd: zij hebben in 1994 alles overgedragen aan het Rijk, want dan zou het beter worden. En vervolgens is alle lokale politiezorg tot op het bot uitgekleed....

Voor voorbeelden: zie elders op dit forum mijn reacties hierover.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2012, 13:50:53
Ik als BOA heb behoefte aan:

Een goed werkend en niet te duur mutatiesysteem.
Waar werken de collega BOA's mee???

Ik ken het BRS systeem, maar dit is volgens mij toegespitst op de groene BOA's.
Servo Per Amikeco


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #18 Gepost op: 25 oktober 2012, 18:41:14
Ik als BOA heb behoefte aan:

Een goed werkend en niet te duur mutatiesysteem.
Waar werken de collega BOA's mee???

Ik ken het BRS systeem, maar dit is volgens mij toegespitst op de groene BOA's.

BRS is zeker niet alleen toegespitst op de groene BOA's. BRS is hier in eerste instantie wel ooit voor gemaakt, maar word nu ook door vele gemeentes gebruikt. Geeft heel veel opties! Je kunt mutaties maken, je pv's invullen, aanhoudingspv's maken enz. enz. Zie het als een soort BVH van de Politie. Zeker de moeite waard om een keer via natuurnetwerk.nl een demo van het systeem aan te vragen!


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2012, 07:39:23
Het Rijk is bezig om zoveel mogelijk in elkaar te schuiven, ZBO’s op te heffen of op te laten gaan in al bestaande agentschappen of uitvoeringsorganisaties, provincies samenvoegen, etc. Het vorenstaande gegeven staat haaks op de mogelijkheid van een municipale politie. De diverse bestuurs- en overheidslagen moeten er namelijk zoveel mogelijk uit. Strakker, platter en functioneler. Verder, hoe dichter een BOA  “kruipt” tegen de bevoegdheden van een algemeen opsporingsambtenaar, hoe zwaarder de opleiding- en selectiecriteria zullen moeten gaan worden.