waar heb je als BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) behoefte aan?

Auteur Topic: waar heb je als BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) behoefte aan?  (gelezen 11618 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Beboa

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Vanuit Beboa (de beroepsvereniging voor boa's, zie voor info: www.beboa.nl) ondernemen wij inmiddels de nodige activiteiten voor alle Boa's. O.a. adviseren wij het ministerie over het beleid, houden wij ons bezig met het PHB trajact, lobbyen wij voor één uniform en werken samen met de ACP om de positie van de Boa te verbeteren.

Maar waar wij als vereniging ook erg benieuwd naar zijn is waar wij individuele boa's mee kunnen ondersteunen. Hier hebben wij natuurlijk zelf wel een idee over maar wij horen graag ook van jullie waar jullie behoefte aan hebben!




Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2012, 16:36:18
- 1 landelijk uniform
- 1 landelijk soort striping op voertuigen
- leiding en aansturing vanuit Politie of een verplichte opleiding voor leidinggevenden van handhavingsteams. (In ieder geval niet vanuit managers die handhavingsteams aansturen zonder enige vorm van straatervaring of kennis van wetgeving. Deze managers sturen boa's vaak met een heel ander doel naar buiten dan goed zou zijn, geen rekening houdende met discretionaire bevoegdheid of ander soort wetgeving.)
- Kwaliteit van Boa's omhoog (waar met de komst van de PHB al een zeer grote stap in is gezet).
- Meer communicatie over boa's in media, waarbij burgers meer duidelijk gemaakt moet worden wat boa's doen en vooral mogen.
- Meer communicatie binnen de politie over boa's. Merk nog al te vaak dat menig politieagent geen flauw idee heeft van wat de bevoegdheden van een boa zijn.
- Meer samenwerking/ informatieuitwisseling/ enz. enz. met Politie. Valt veel winst te halen voor beide partijen.
- Zodra de kwaliteit van de gemiddelde boa hoger is, ook de bevoegdheden nog iets breder maken. Het is immers heel ongeloofwaardig en niet te rijmen voor een burger dat een auto die met twee wielen op de stoep staat een prent van €85,- aan zijn broek heeft hangen en het ochtendhumeurtje met 90 km/h door dezelfde straat crost met een telefoon aan zijn oor en hier niets voor krijgt, omdat het simpelweg niet kan.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2012, 17:01:38
Vanuit Beboa (de beroepsvereniging voor boa's, zie voor info: www.beboa.nl) ondernemen wij inmiddels de nodige activiteiten voor alle Boa's. O.a. adviseren wij het ministerie over het beleid, houden wij ons bezig met het PHB trajact, lobbyen wij voor één uniform en werken samen met de ACP om de positie van de Boa te verbeteren.
Maar waar wij als vereniging ook erg benieuwd naar zijn is waar wij individuele boa's mee kunnen ondersteunen. Hier hebben wij natuurlijk zelf wel een idee over maar wij horen graag ook van jullie waar jullie behoefte aan hebben!

Lobbyen voor één uniform lijkt mischien wel leuk, maar vergeet niet dat er heel veel verschillende soorten BOA's zijn, denk niet dat een boswachter op een uniform van de NS en omgekeerd zitten te wachten (om maar even een voorbeeld te geven...)
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Beboa

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2012, 17:08:42
Eens, bij het landelijk uniform richten wij ons daarom ook op de boa's van de gemeente die werkzaam zijn in de openbare ruimte.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2012, 17:58:17
Doordat je het hebt over één landelijk uniform, sluit je mijn inziens aardig wat BOA's uit.....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Beboa

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2012, 18:07:58
Wellicht was dat niet geheel duidelijk aangegeven is in het bovenstaande stukje. Wij zijn er voor alle boa's. Het streven naar één landelijk uniform voor een deel van de boa's doet daar ons inziens niks aan af. Het feit dat wij slechts voor die groep naar één landelijk streven heeft te maken met de bezwaren die o.a. reeds zijn aangegeven (bijv. uniform onverenigbaar met functie). De overige speerpunten van de vereniging hebben wel betrekking op de gehele groep zoals professionalisering, aanpak van agressie en geweld, imago etc.

Wij sluiten dus niemand uit. Sterker nog wij zouden graag zien dat zoveel mogelijk boa's lid worden, of je nou in de openbare ruimte werkzaam bent of in het OV.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2012, 18:09:09
Doordat je het hebt over één landelijk uniform, sluit je mijn inziens aardig wat BOA's uit.....

Het grootste probleem qua uniformiteit zit hem voornamelijk in de gemeentelijke handhavers, daar zie je echt door de bomen het bos niet meer. Verschillende bevoegdheden, uniformen, benamingen en ga zo maar door... Daar vindt je ook veel uniformen die (te) veel lijken op dat van de politie.

Je moet naar mijn idee ook niet willen dat een boswachter in hetzelfde uniform loopt als een gemeentelijke handhaver. De "groene boa's" zijn over het algemeen al goed herkenbaar, en hebben een compleet ander takenpakket als de gemeentelijke boa. Hetzelfde verhaal is van kracht bij OV boa's, die wil je ook niet in hetzelfde straatje plaatsen, en zijn over het algemeen nu al goed herkenbaar.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2012, 21:13:08
Ik ben dan geen BOA, maar heb wel een mening.

Ik zou gaan voor 1 landelijk uniform voor alle OV-Boa's, "Groene" Boa's en Gemeentelijke Boa's. Hierdoor heb je 3 uniformen. Nu weet ik niet of ik er nog een paar vergeten ben, zoja excuses.

Verder de uniformen en voertuigen NIET gelijkend op de politie! Dit gebeurd nog veel te vaak. Verder 1 landelijk naam voor BOA's, danwel Handhavingteams.

En voor wat betreft de bevoegdheden, vind ik dat je erg moet oppassen, dat het niet te veel gelijkend op de politie wordt. Dan kan je namelijk net zo goed weer de gemeentepolitie invoeren, die we in 1994 hebben uitgezwaaid.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2012, 23:19:02
Doordat je het hebt over één landelijk uniform, sluit je mijn inziens aardig wat BOA's uit.....
Voor de duidelijkheid: mijn reactie over het landelijke uniform en landelijke striping was ook met name gericht op de boa openbare ruimte. Alhoewel dit voor de overige takken ook niet slecht zou zijn. Binnen b.v. de groene tak zijn ook tientallen verschillende soorten uniformen in omloop.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2012, 23:22:49
Mag meer loon ook?  ;D