Ongevallen met kleine vliegtuigjes verdubbeld

Auteur Topic: Ongevallen met kleine vliegtuigjes verdubbeld  (gelezen 1935 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 23 oktober 2012, 16:54:23
Ongevallen met kleine vliegtuigjes verdubbeld

DEN HAAG - Er zijn dit jaar al twee keer zoveel ongelukken met kleine vliegtuigen gebeurd als in heel 2011, namelijk 22. Voor de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) is dat aanleiding een onderzoek te beginnen hoe dat komt, zo meldde een woordvoerder van de raad dinsdag. Het dodelijke ongeval van maandag met twee vliegtuigjes bij Dronten is het 22e ongeluk van dit jaar in de kleine luchtvaart.

De OVV besteedt in het onderzoek onder meer aandacht aan motorstoringen. Reden daarvoor is dat uit een aantal meldingen uit 2012 naar voren komt dat een vliegtuigje mogelijk te kampen had met een motorstoring.
http://www.gooieneemlander.nl/algemeen/binnenland/article18600123.ece/Ongevallen-met-kleine-vliegtuigjes-verdubbeld?lref=vplr


Betreft dit alleen maar motorstoringen, of zijn hier ook andere oorzaken voor? Bijvoorbeeld de ervaring van een piloot?




arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2012, 19:17:33
Pilot error. Ongeacht hoe ervaren je ook bent, het kan altijd plaatsvinden.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2012, 20:15:51
Vooral toeval, domme pech of te veel risico's nemen voor fotovlucht....verder is er niks veranderd, maar je hebt weleens van die jaren die er uit springen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 3 november 2012, 14:33:47
Eisen voor piloten vliegclubs strenger

HILVERSUM De Nederlandse vliegclubs gaan hun leden strengere regels opleggen om de vliegveiligheid te verbeteren. Dat zegt vice-voorzitter Henk van den Berg van pilotenorganisatie AOPA Nederland zaterdag tegen RTV Noord-Holland.

In samenwerking met AOPA-NL (Aircraft Owners & Pilots Association Netherlands) hebben de voorzitters van vliegclubs een convenant gesloten om een eigen veiligheidsmanagementsysteem op te zetten om zo het aantal incidenten te verminderen. Daarmee lopen de vliegclubs voor op een onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid momenteel doet naar aanleiding van de toename van het aantal ongelukken met kleine vliegtuigen.

Ook Hans Houtman, verantwoordelijk voor de veiligheid van Aeroclub Hilversum zegt de eigen leden veel meer op hun verantwoordelijkheid te zullen aanspreken. Piloten zullen worden gestimuleerd om veel meer te vliegen dan de wettelijke twaalf uur per iedere tweede jaar. Ook zal iedereen die bij de Hilversumse club vliegt worden gewezen op een degelijke vluchtvoorbereiding. "95 procent doet het goed, maar ook die laatste 5 procent die minder bezig is met de vliegveiligheid en een voorbereiding, zal worden aangesproken op zijn of haar gedrag. Als je niet veilig bezig bent, dan ga je niet vliegen", zegt Houtman.

Henk van den Berg van AOPA Nederland zegt dat meer controles van de KLPD zoals die al regelmatig worden gehouden, niet veel meer zullen bijdragen aan de veiligheid. "Die controles zijn op de grond, waarbij wordt nagegaan of de piloot wel een geldige vliegkaart aan boord heeft. Maar die kunnen niet beoordelen of jij kunt vliegen, die gaan niet mee. Die veiligheid zit bij jezelf", aldus Van Den Berg.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/90637/Eisen%20voor%20piloten%20vliegclubs%20strenger