"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 71407 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #100 Gepost op: 2 november 2012, 10:05:55
Het is niet zo moeilijk allemaal.
Omdat een transportbegeleider vanuit een bedrijfsauto, dus geen personenauto of MP3, zijn teken geeft. Immers het woord geeft het al aan hij begeleid het transport. Als hij niet vanaf zijn voertuig en teken zou mogen geven zou hij dan ook nooit zijn matrix aan kunnen zetten.
Een VKR is een verkeersregelaar, niet ... bedoelt maar een soort verkeerslicht en die staat stil.

Leer u begrippen en definities en het is u allen duidelijk.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #101 Gepost op: 2 november 2012, 10:34:09
"m R 705 - niet zijnde weginspecteur Rijkswaterstaat, een aanwijzing in de zin van RVV 1990 vanaf motorrijtuig,
of als verkeersregelaar niet zijnde transportbegeleider of weginspecteur Rijkswaterstaat, vanuit motorrijtuig geven"

Maar in hoeverre en wanneer is/kan een VKR transportbegeleider zijn (want daar hebben we het hier toch over). Want dan zou het weer wel mogen. #verwarrend allemaal
Een transportbegeleider is in feite een verkeersregelaar met een extra bevoegdheid: het inzetten van zijn begeleidingsvoertuig (waaraan weer diverse eisen zijn, o.a. dat het een bedrijfsauto moet zijn met een bepaalde hoogte). Deze extra bevoegdheid bestaat er onder meer ook uit dat hij vanuit zijn voertuig middels een verlicht transparant ("stopmatrix") aanwijzingen mag en kan geven aan de overige verkeersdeelnemers, behalve op rijkswegen en kruispunten. Een "gewone" verkeersregelaar heeft deze bevoegdheid niet.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mathijs1982

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #102 Gepost op: 2 november 2012, 13:18:29
Lt col me

Ik dacht dat een tranportbegeleider ook aanwijzingen mocht geven op rijkswegen i.v.m niet inhalen en volgens mij mag een transportbegeleider zelfs het verkeer stil zetten op rijkswegen als het nodig blijkt te zijn


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #103 Gepost op: 2 november 2012, 17:40:46
Maar in hoeverre en wanneer is/kan een VKR transportbegeleider zijn (want daar hebben we het hier toch over). Want dan zou het weer wel mogen. #verwarrend allemaal

Die worden apart opgeleid en hebben ook andere instructie. Tevens zijn de voertuigen die TBG's gebruiken aan regels gebonden en daar valt een motor niet onder.

ff geleend van Dielangemotormuis uit een ander topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=45510.20

-De wagen heeft over een lengte van 2,50 meter een minimale daklijnhoogte van 1,75 meter.
-De kleur van de wagen is geel, RAL 1003, RAL 1004 of RAL 1023.
-De auto is voorzien van geel zwaai-, knipper- of flitslicht, zichtbaar vanaf een afstand van 25 meter rondom het voertuig, gemeten op 1,50 meter boven het wegdek. Aan de voorzijde van de wagen mag een secundaire set gele signaalverlichting zijn gemonteerd, op een hoogte tussen 0,40 meter en 1,20 meter boven het wegdek, met een zichthoek van maximaal 90 graden.
-Het begeleidingsvoertuig is voorzien van een verlicht transparant, zodanig gemonteerd dat deze aan de achterzijde goed zichtbaar is.
-De wagen is voorzien van volledige contourmarkering aan de zijkanten en de achterkant, conform ECE-104 klasse C, geďnstalleerd volgens de Regeling Permanente Eisen. De kleurstelling is wit of geel voor de zijkant en rood, wit of geel aan de achterkant.
-De markering aan de zijkant bestaat uit chevronpijlen die naar de voorzijde van het voertuig zijn gericht, afwisselend rood en geel gekleurd. De markering voldoet aan ECE-104 klasse E. De minimale lengte is 1,00 meter en de hoogte van de pijlen is minimaal 0,30 meter, de breedte van iedere pijl is 0,10 meter. De markering mag geen nadelige invloed hebben op de effectiviteit van de contourmarkering en de verplichte lichten en de oppervlakte mag in elk geval niet meer zijn dan 1/3 van de totale oppervlakte binnen de contourmarkering.
-De voorzijde van het voertuig is voorzien van een diagonale markering in rode en witte lijnen, die "naar boven wijzen" onder een hoek van 45 graden. De oppervlakte is minimaal 0,50 vierkante meter en de breedte van de lijnen is minimaal 0,10 meter en maximaal 0,12 meter. Het materiaal voldoet aan ECE-104 klasse E.
-De achterzijde is eveneens voorzien van een diagonale markering in rode en witte lijnen, die onder een hoek van 45 graden "omhoog wijzen". De markering moet binnen de contourmarkering aangebracht zijn en kent dezelfde afmetingen als de voorzijde.
-Een logo mag aan beide zijkanten van het voertuig zijn aangebracht met een maximale afmeting van 0,40 meter bij 0,20 meter. Het logo is niet retroreflecterend.
-De aanduiding 'CONVOI EXCEPTIONNEL' is op de voorzijde en achterzijde aangebracht met een maximale hoogte van 0,20 meter. De breedte is niet breder dan het voertuig zelf en de aanduiding is niet retroreflecterend. Een bepaald lettertype is niet voorgeschreven.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #104 Gepost op: 2 november 2012, 17:43:44
Lt col me

Ik dacht dat een tranportbegeleider ook aanwijzingen mocht geven op rijkswegen i.v.m niet inhalen en volgens mij mag een transportbegeleider zelfs het verkeer stil zetten op rijkswegen als het nodig blijkt te zijn
Aanwijzingen op rijkswegen alleen te voet, volgens de geldende wet- en regelgeving. Een eventuele noodzakelijke stop mag dus wel, maar alleen te voet.......... En dat is natuurlijk niet te doen. Maar er is geen verbod op afremmen naar stilstand zonder een aanwijzing te geven!  998765
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #105 Gepost op: 2 november 2012, 17:46:38
Die worden apart opgeleid en hebben ook andere instructie. ........ Een bepaald lettertype is niet voorgeschreven.
Dank, dit maakt het een stuk helderder  O0
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #106 Gepost op: 2 november 2012, 17:51:40
Aanwijzingen op rijkswegen alleen te voet, volgens de geldende wet- en regelgeving. Een eventuele noodzakelijke stop mag dus wel, maar alleen te voet.......... En dat is natuurlijk niet te doen. Maar er is geen verbod op afremmen naar stilstand zonder een aanwijzing te geven!  998765

Een kleine maas in de nieuwe regelgeving omtrent werken aan de weg geeft de transportbegeleider wel de mogelijkheid een aanwijzing te geven doormiddel van een een verkeersbord achter op het voertuig.
Alleen is het niet toegestaan dit bord in LED te voeren zoals men in Duitsland al wel mag.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #107 Gepost op: 2 november 2012, 18:35:33
Een transportbegeleider is in feite een verkeersregelaar met een extra bevoegdheid: het inzetten van zijn begeleidingsvoertuig (waaraan weer diverse eisen zijn, o.a. dat het een bedrijfsauto moet zijn met een bepaalde hoogte). Deze extra bevoegdheid bestaat er onder meer ook uit dat hij vanuit zijn voertuig middels een verlicht transparant ("stopmatrix") aanwijzingen mag en kan geven aan de overige verkeersdeelnemers, behalve op rijkswegen en kruispunten. Een "gewone" verkeersregelaar heeft deze bevoegdheid niet.


Beste Lt.Col.Me,

ik neem aan dat je niet bedoeld dat een transportbegeleider ook een stop(drip) mag gebruiken of wel een verkeersstop doen op autosnelwegen,dit mag echt niet hoor een verkeersstop geven door een transportbegeleider sommige VKM-aannemers denken dus dat ze dat ook mogen maar helaas NIET dus
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


mathijs1982

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #108 Gepost op: 2 november 2012, 19:07:57
Aanwijzingen op rijkswegen alleen te voet, volgens de geldende wet- en regelgeving. Een eventuele noodzakelijke stop mag dus wel, maar alleen te voet.......... En dat is natuurlijk niet te doen. Maar er is geen verbod op afremmen naar stilstand zonder een aanwijzing te geven!  998765

Ik had het even nagevraagd (toevallig dat ik er op de koffie zat en ik het mooi ff kon vragen).

Als een transportbegeleider met begeleiden bezig is mag hij in het kader van de verkeersveiligheid het verkeer regelen vanuit en met het voertuig ook op snelwegen alleen ze konden mij niet vertellen of het gedoogd werd of dat het bij de wet geregeld was.
Als voorbeeld namen hun blokrijden. Het blokrijden is alleen toegestaan door RWS en politie maar als er een vrachtwagen met pech op de vluchtstrook staat mag een transportbegeleider 2 banen tegen houden en eventueel een stuk gaan blokrijden overdreven gezegt.

Alleen wat blus de brand ook al zegt het is absoluut geen weginspecteur en als niet met begeleiden bezig zijn zijn het gewoon verkeersregelaars


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #109 Gepost op: 3 november 2012, 11:46:32
Het woord ZITTEN staat helemaal nergens Enrico. Onder VANAF bedoeld men hier, dat jij met je motorfiets tussen je benen op een kruising staat en het verkeer regelt. Dit mag dus niet, je moet gewoon netjes naast je motor gaan staan.

Doen wij trouwens ook op hele grote drukke kruisingen.

Oké jammer ik dacht een gat of maas in de regeling te hebben gevonden omdat het er niet expliciet vermeld staat.
Vond het persoonlijk wel een slimme optie om staand met je motor tussen je benen het verkeer te regelen.
Uiteraard zou dit met een lichte motor makkelijker gaan dan met een zware motor maar dat lijkt me logisch.

Maar ik blijf er bij dat mee moet wegen hoe doet een VKR iets.
Rustig en beheerst rekeninghoudend met de rest van het verkeer of lomp en onbeheerst waarbij gevaar en/of hinder wordt veroorzaakt.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen