"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 71402 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #110 Gepost op: 3 november 2012, 12:59:18
ik neem aan dat je niet bedoeld dat een transportbegeleider ook een stop(drip) mag gebruiken of wel een verkeersstop doen op autosnelwegen,dit mag echt niet hoor een verkeersstop geven door een transportbegeleider sommige VKM-aannemers denken dus dat ze dat ook mogen maar helaas NIET dus
Een transportbegeleider mag een verlicht transparant (een tekstbordje of autodrip) gebruiken. Deze toestemming is expliciet geregeld in de wet. Het is echter ook bij wet verboden dat ding te gebruiken op rijkswegen en op kruispunten: hier moet een transportbegeleider uitgestegen het verkeer regelen ("te voet"). Een transportbegeleider kan en mag dus geen verkeersstop uitvoeren, dat heb ik ook nergens beweerd. De verkeersstop is uitsluitend uit te voeren door politie en weginspecteurs van Rijkswaterstaat (zelfs een provinciale weginspecteur mag dit niet, ook al denken ze van wel). De capriolen die sommige aannemers uithalen zullen we het maar niet eens over hebben, ik weet precies wat u bedoelt.  :'(

Als een transportbegeleider met begeleiden bezig is mag hij in het kader van de verkeersveiligheid het verkeer regelen vanuit en met het voertuig ook op snelwegen alleen ze konden mij niet vertellen of het gedoogd werd of dat het bij de wet geregeld was.
Als voorbeeld namen hun blokrijden. Het blokrijden is alleen toegestaan door RWS en politie maar als er een vrachtwagen met pech op de vluchtstrook staat mag een transportbegeleider 2 banen tegen houden en eventueel een stuk gaan blokrijden overdreven gezegt.
De transportbegeleider mag vanuit zijn voertuigen aanwijzingen geven met behulp van het verlicht transparant. Een beetje uit het raam zwaaien telt dus niet als aanwijzing. Aanwijzingen geven vanuit het voertuig mag niet op rijkswegen en niet op kruispunten, en dus ook niet op verreweg de meeste snelwegen (er zijn maar een heel klein aantal snelwegen die geen rijksweg zijn). Strikt verboden en strafbaar. Het wordt echter wel vaak door de vingers gezien omdat het voor de veiligheid soms wel handig is (als het al wordt gezien).

Het "blokrijden" wat u bedoelt betreft geen aanwijzing in de zin van de wet. Het echte blokrijden betreft immers de aanwijzing "VOLGEN". De bevoegdheden van de transportbegeleider maken echter dat hij zijn herkenbare begeleidingsvoertuig mag (moet!) gebruiken om een verkeersveilige situatie te creëren. Dat betekent onder meer dat hij waar nodig met zijn voertuig de ruimte moet creëren voor het transport. Bij obstakels op de vluchtstrook of afwezigheid van de vluchtstrook zal dat betekenen dat een transportbegeleider op de linker rijstrook gaat rijden en het transport zelf midden op beide rijstroken. Dit is geen aanwijzing aan het overige verkeer en hiervoor mag het verlicht transparant ook niet worden gebruikt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 23 juli 2013, 22:26:15


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #112 Gepost op: 25 juli 2013, 15:07:33
nette begeleiding op een afgesloten gebied (vermoedelijk door evenement)  O0
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #113 Gepost op: 25 juli 2013, 16:13:20
Citaat van: DeMassel link=msg=1186048 date=1374757653
nette begeleiding op een afgesloten gebied (vermoedelijk door evenement)  O0
Groot afgesloten gebied dan.... Of ligt dan aan mij?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 25 juli 2013, 17:18:08
Citaat van: DvdW link=msg=1186056 date=1374761600
Groot afgesloten gebied dan.... Of ligt dan aan mij?
Lijkt op Groningen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #115 Gepost op: 25 juli 2013, 20:03:32
Citaat van: DeMassel link=msg=1186048 date=1374757653
nette begeleiding op een afgesloten gebied (vermoedelijk door evenement)  O0

Waarom was deze begeleiding nodig? Zo te zien betrof het gewoon een afgezet gebied en dan komt de ambu er met zijn eigen straatkennis wel. Het is anders als je een normaal besloten terrein op moet omdat de ambu dan niet de weg kent maar dit was de ambu zelf ook wel gelukt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bart S

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 25 juli 2013, 20:11:04
Citaat van: DiNozzo link=msg=1186141 date=1374775412
Waarom was deze begeleiding nodig? Zo te zien betrof het gewoon een afgezet gebied en dan komt de ambu er met zijn eigen straatkennis wel. Het is anders als je een normaal besloten terrein op moet omdat de ambu dan niet de weg kent maar dit was de ambu zelf ook wel gelukt.

... als de ambulance het juiste adres had (weet je niet in dit geval). Vaak krijg je bij een incident op een afgesloten terrein het adres op van de in/uitgang en dan is het handig als er iemand even voorgaat naar de plaats waar de patient uiteindelijk is te vinden. Kan dus een verklaring zijn.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #117 Gepost op: 25 juli 2013, 20:58:48
Klopt, dat weet ik niet. Maar het had in dit geval makkelijk gekund om gewoon naar het adres te rijden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #118 Gepost op: 25 juli 2013, 21:54:14
Heb het wel vaker gezien. Misschien was normale route niet mogelijk en daarom een soort van ugs en dan onder begeleiding verder.

En qua grootte van afgezet gebied. Tijdens appelpop/fruitcorso in tiel is bijna heel tiel afgesloten.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #119 Gepost op: 27 juli 2013, 01:14:15
Ik sla even 5 pagina's over, maar denk idd dat dit meer gidsen is, de kruispunten zijn tenslotte al door andere vkr's afgezet.

De snelheid zou voor mij wel een punt zijn, maar die zien we niet dus misschien rijden ze wel netjes 50 (of 80 als dat daar mag :P )  e050 .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)