"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 71406 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #120 Gepost op: 27 juli 2013, 01:30:58
Het is Groningen :)  Ambulance wordt 'opgepikt' op de paterwoldseweg (spoorwegovergang). Geloof dat het verzetstrijderslaan eindpunt is.
Dat ligt tegen het stadspark aan, waar het bevrijdingsfestival bezig was.

Ik weet niet zeker maar het kan wel eens een afspraak zijn in Groningen, hetzelfde werd ook gedaan tijdens 30 april, ik stond op de vrij markt en was nog vroeg.

Maar daar gingen 2 motoren voorop bij de Ambu. Diverse andere vk's waarschuwde de aanwezige mensen met fluit signalen.

Dus, het is best mogelijk dat dit gewoon een afspraak is in Groningen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #121 Gepost op: 1 oktober 2013, 22:32:11
Na het hele topic doorgelezen te hebben ben ik weer heel veel wijzer geworden voor de motorvoertuigen tijdens de evenementen waar ik verkeer regel.

Ik dacht eerst een mooie opmerking gevonden te hebben maar die werd later weer ontkracht door een mede forumlid
(het staan met de motor tussen de benen en het regelen van het verkeer)
Helaas...

Echter ben ik zelf afgelopen weekend bij een hardloopwedstrijd wezen verkeer regelen en daar was ik mijn mijn auto TP.
Toen moest ik ook van punt A naar B... Wetende dat ik een onderdeel ben van de organisatie zou ik ook om de hekken heen kunnen rijden en door kunnen gaan... aangezien ik amber op me dak aan had kunnen zetten. Enige wat mij tegenhield was het "cowboy" effect.  Het overdreven rijden met amber waar ik op dit forum al meerdere opmerkingen over heb gelezen.

Daarom heb ik er voor gekozen om een omweg te nemen en me als normale verkeersdeelnemer door het verkeer te begeven.
Omdat het complete dorp ene grote afgesloten boel was werd het mij redelijk moeilijk gemaakt maar "geduld is een schone zaak"
Het is mij uiteindelijk gelukt om op punt B te komen en ik kon daar mij ding gaan doen. Een keer tegen gehouden door een agent. Maar omdat ik mijn vkrhesje in de auto nog aanhad was het voor hem snel duidelijk en kon ik er door.

Voor de motorrijders lijkt mij het zelfde... begeef je door het verkeer als een normale verkeersdeelnemer. En zorg er voor dat je normaal inhaalt waar dat kan. Naar waarschijnlijkheid (wanneer ik altijd kijk naar de snelheden van mijzelf...) Dan behaal ik hoogstens op 90 km wanneer ik hardrijd (140km/h) ongeveer 10 min winst maak...
Dan te bedenken dat een brwvrt maar 80 rijd... dan maak je een tijdwinst van niets volgens mij als je te hard rijd.

Houd je liever aan de regels als vkr zijnde dan zorg je voor veiligheid... en een discussie minder op het forum :)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #122 Gepost op: 2 oktober 2013, 06:32:32
Citaat van: VKRC link=msg=1089312 date=1351185099
Op zich begrijp ik wel dat ze "zich naar voren rijden".
Dat je dan iets vlotter dan de stoet rijdt kan ik begrijpen, maar haal dan wel in wanneer het kan.
tevens misschien handig om met een motor niet op de belijning te rijden  e050

Zoals ik het begrepen heb zou het bij een verkeerstechnische begeleiding helemaal niet nodig moeten zijn om zich naar voren te rijden, maar rijden ze als het goed is in een molen voor de colonne.
Motorrijder zet de kruising stop, en rijdt zodra het eerste voertuig van de colonne de kruising nadert weer voor de colonne uit terwijl de collega's al onderweg zijn naar de volgende kruising. Sluitmotor achter de colonne geeft kruising weer vrij.

Vraag twee is daarnaast ook nog of het wenselijk is dat dit door verkeersregelaars gedaan wordt. Volgens mij mag een verkeersregelaar namelijk nog altijd geen aanwijzing geven vanaf een voertuig (m.u.v. weginspecteur).

Blijf het zonde vinden dat degelijke cowboys de verkeersregelaar in het algemeen in een kwaad daglicht stellen. Verkeersregelaars doen goed werk, zijn hard nodig, maar mensen die dat op deze manier denken te moeten doen zijn de titel verkeersregelaar niet waard. Ze brengen zichzelf en medeweggebruikers onnodig in gevaar. Zoals eerder genoemd is een Art. 5 wel op zijn plaats voor deze mannen.
Servo Per Amikeco


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #123 Gepost op: 2 oktober 2013, 11:06:51
Citaat van: thetwin84 link=msg=1206152 date=1380659531
Echter ben ik zelf afgelopen weekend bij een hardloopwedstrijd wezen verkeer regelen en daar was ik mijn mijn auto TP.
Toen moest ik ook van punt A naar B... Wetende dat ik een onderdeel ben van de organisatie zou ik ook om de hekken heen kunnen rijden en door kunnen gaan... aangezien ik amber op me dak aan had kunnen zetten. Enige wat mij tegenhield was het "cowboy" effect.  Het overdreven rijden met amber waar ik op dit forum al meerdere opmerkingen over heb gelezen.

Daarom heb ik er voor gekozen om een omweg te nemen en me als normale verkeersdeelnemer door het verkeer te begeven.
Omdat het complete dorp ene grote afgesloten boel was werd het mij redelijk moeilijk gemaakt maar "geduld is een schone zaak"
Het is mij uiteindelijk gelukt om op punt B te komen en ik kon daar mij ding gaan doen. Een keer tegen gehouden door een agent. Maar omdat ik mijn vkrhesje in de auto nog aanhad was het voor hem snel duidelijk en kon ik er door.

Wat jij hier beschrijft is ook best een mogelijkheid bij een hardloopwedstrijd, echter bij een Truck-run enz. waarbij je over grotere afstanden moet werken gaat dit niet altijd op. Echter dan rijd er ook meestal een agent voorop naast de VKR's om te verplaatsen.

Citaat van: Roy009147 link=msg=1206203 date=1380688352
Zoals ik het begrepen heb zou het bij een verkeerstechnische begeleiding helemaal niet nodig moeten zijn om zich naar voren te rijden, maar rijden ze als het goed is in een molen voor de colonne.
Motorrijder zet de kruising stop, en rijdt zodra het eerste voertuig van de colonne de kruising nadert weer voor de colonne uit terwijl de collega's al onderweg zijn naar de volgende kruising. Sluitmotor achter de colonne geeft kruising weer vrij.
Klopt zoals ik al schreef wordt dit vaak ook nog begeleid door een andere motoragent die eventueel de andere poot dicht te zetten maar ook soms alleen als spitser waar je daarna weer naar toe rijd.
Citaat van: Roy009147 link=msg=1206203 date=1380688352
Vraag twee is daarnaast ook nog of het wenselijk is dat dit door verkeersregelaars gedaan wordt. Volgens mij mag een verkeersregelaar namelijk nog altijd geen aanwijzing geven vanaf een voertuig (m.u.v. weginspecteur).
Ook een Weginspecteur mag alleen een "stop" uitvoeren vanuit het voertuig. De transportbegeleider heeft wel de mogelijkheid tot het geven van aanwijzingen, maar ook deze zal liever uitstappen dan dat hij in zijn voertuig blijft zitten.
Citaat van: Roy009147 link=msg=1206203 date=1380688352
Blijf het zonde vinden dat degelijke cowboys de verkeersregelaar in het algemeen in een kwaad daglicht stellen. Verkeersregelaars doen goed werk, zijn hard nodig, maar mensen die dat op deze manier denken te moeten doen zijn de titel verkeersregelaar niet waard. Ze brengen zichzelf en medeweggebruikers onnodig in gevaar. Zoals eerder genoemd is een Art. 5 wel op zijn plaats voor deze mannen.
Niet al deze mensen zijn cowboys en voeren het werk uit onder toezicht van of de wegbeheerder of de politie. Dat wil voor mij zeggen dat er is over nagedacht en dat er toestemming is. Wat deze mensen wel in kwaad daglicht stelt zijn de mensen die het "beter" weten. En eigenlijk weten deze mensen het helemaal niet. Neem alleen maar eens de opmerkingen die je hoort als VKR als je door een werkvak heen naar de werkplaats rijdt, of wanneer je je auto even neerzet om de weg vrij te krijgen en je staat daarbij op een plaats waar je volgens een ander niet mag staan.
En art.5  is op een ieder van toepassing, niet alleen op de mensen die in een ander zijn ogen iets verkeerd doen. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #124 Gepost op: 2 oktober 2013, 21:58:49


Citaat van: HIT link=msg=1206268 date=1380704811
Niet al deze mensen zijn cowboys en voeren het werk uit onder toezicht van of de wegbeheerder of de politie. Dat wil voor mij zeggen dat er is over nagedacht en dat er toestemming is. Wat deze mensen wel in kwaad daglicht stelt zijn de mensen die het "beter" weten. En eigenlijk weten deze mensen het helemaal niet. Neem alleen maar eens de opmerkingen die je hoort als VKR als je door een werkvak heen naar de werkplaats rijdt, of wanneer je je auto even neerzet om de weg vrij te krijgen en je staat daarbij op een plaats waar je volgens een ander niet mag staan.
En art.5  is op een ieder van toepassing, niet alleen op de mensen die in een ander zijn ogen iets verkeerd doen. O0

Wat zijn we toch blij dat er een art 5 bestaat...
Alles waar geen artikel voorstaat word onder dat artikel geschoven...

Gelukkig had ik ook nog eens de mazzel dat ik bij de 1e kilometer was ingedeeld en bij de 15e km was ingedeeld. Dus tijd genoeg om van A naar B te gaan tijdens de hardloopwedstrijd.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


VKR Drenthe

  • Beroeps VKR
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #125 Gepost op: 23 november 2013, 08:45:49
hallo,

ik wil graag reageren in dit onderwerp en dan met name over de ambu begeleiding tijdens de TT van Assen. Deze motorrijders zijn van STeB groningen en enkele van hun hebben ook een opleiding motorbegeleiding gevolgd. De reden om de ambu te begeleiden vanaf het circuit is om dat er op de aan en afvoer wegen meerdere wegen op uit komen waar verkeer dus kan invoegen. Aangezien verkeersregelaars nog steeds niet als volwaardig worden aangezien en ook dus hier wel eens een auto doorrijdt worden er 1 of 2 motoren voorruit gestuurd om ervoor te zorgen dat de weggebruikers extra geattendeert worden op een naderende ambu. aangezien ik zelf tijdens evenemengen vkr ben op de wegen rond het circuit volg ik middels de porto ook de berichten en ik weet dat deze ambu echt met spoed naar het ziekenhuis moest. Deze mensen hebben toestemming om dit te doen, tijdens de grote evenementen zit op de CP een speciaal commando eenheid bestaande uit politie, ambu, RWS, defensie, gemeente Assen en Midden Drenthe, van elk 1 persoon. Deze personen hebben op die dag de volledige bevoegdheid om beslissingen te nemen en dus ook of de ambu wel of niet begeleidt word. Er zijn ook ambu's die niet begeleidt word en dit zal aan de aard van de verwondingen liggen. tijdens dit soort evenementen hebben we te maken met een apartbslag vol wat tijdens het naar huis gaan, wanneer op de dag dan ook, hun kwaliteiten nog eens willen laten zien op de openbare weg. dus om een stukje extra veiligheid te creeeren en om de ambu veilig en goed vanaf het circuit en toegangswegen word er besloten om 2 motorrijders voorruit te sturen. Tevens voor de vkr's verder buiten een circuit een teken om op dat moment het verkeer stil te leggen. Afspraak is dat Ambu's tijdens dit soort evenementen altijd een vrije doorgang hebben/krijgen.

over hoe ze de ambu begeleiden dat dat beter kan oordeel ik niet over aangezien ik geen motorrijder en dus ook opleiding voor begeleiding heb.

Ik las verschillende reacties en ik vermoed dat het meerendeel oordeelt uit zijn eigen kennis en ervaring maar waarschijnlijk niet op de hoogte is van de afspraken die wij maken voorraf dit soort evenementen.

graag nodig ik mensen uit om tijdens de TT 2014 eens te komen kijken en zelf te oordelen met eigen ogen.

mvg, Bert
Mvg, Bert


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #126 Gepost op: 23 november 2013, 12:16:18
Citaat
Deze motorrijders zijn van STeB groningen en enkele van hun hebben ook een opleiding motorbegeleiding gevolgd.
Ben toch heel benieuwd door wie deze zogenaamde opleiding is gegeven. Begeleiding in de zin zoals ik en meerdere hier op het forum die uitvoer kunnen en mogen deze motorrijdende vkrs absoluut niet. PUNT UIT.

Citaat
De reden om de ambu te begeleiden vanaf het circuit is om dat er op de aan en afvoer wegen meerdere wegen op uit komen waar verkeer dus kan invoegen. Aangezien verkeersregelaars nog steeds niet als volwaardig worden aangezien en ook dus hier wel eens een auto doorrijdt worden er 1 of 2 motoren voorruit gestuurd om ervoor te zorgen dat de weggebruikers extra geattendeert worden op een naderende ambu.
Allemaal leuk en aardig dit, maar totaal kansloos. Wat ik en met mij meerdere proffesionele beroepsmotorrijders op dit forum, op de betreffende filmpjes zie is gewoon weg onverantwoord rijgedrag(EMG waardig), door een gewone burgermotorrijder met wat oranje zwaailampjes(overigens ook strafbaar om die zomaar te voeren)zonder enige vorm van bevoegdheid.

En zoals jij zelf suggeert dat vkrs niet als volwaardig worden aangezien, helpt dit soort filmpje ook absoluut niet bij, mijns inziens.

Ik ben zelf 2x keer aanwezig geweest bij de TT beroepshalve, dat er vreemd volk rond loopt zal ik niet ontkennen. Echter ben ik van mening dat je domweg niet te zoeken heb voor die ambu met je privemotor met wat oranje lampjes. Als je iemand voor zijn sodemieter rijdt heb je geen poot om op te staan. Ik gok zomaar dat de politie er ook wat van gaat vinden en zeker een rechter.


VKR Drenthe

  • Beroeps VKR
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #127 Gepost op: 23 november 2013, 12:27:58
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1222314 date=1385205378
Ben toch heel benieuwd door wie deze zogenaamde opleiding is gegeven. Begeleiding in de zin zoals ik en meerdere hier op het forum die uitvoer kunnen en mogen deze motorrijdende vkrs absoluut niet. PUNT UIT.
Allemaal leuk en aardig dit, maar totaal kansloos. Wat ik en met mij meerdere proffesionele beroepsmotorrijders op dit forum, op de betreffende filmpjes zie is gewoon weg onverantwoord rijgedrag(EMG waardig), door een gewone burgermotorrijder met wat oranje zwaailampjes(overigens ook strafbaar om die zomaar te voeren)zonder enige vorm van bevoegdheid.

En zoals jij zelf suggeert dat vkrs niet als volwaardig worden aangezien, helpt dit soort filmpje ook absoluut niet bij, mijns inziens.

Ik ben zelf 2x keer aanwezig geweest bij de TT beroepshalve, dat er vreemd volk rond loopt zal ik niet ontkennen. Echter ben ik van mening dat je domweg niet te zoeken heb voor die ambu met je privemotor met wat oranje lampjes. Als je iemand voor zijn sodemieter rijdt heb je geen poot om op te staan. Ik gok zomaar dat de politie er ook wat van gaat vinden en zeker een rechter.

Das jou mening dat het niet mag, leg mij dan uit waarom de politie hier wel toestemming voor geeft ? Als dit niet mag zoals jij beschrijft en ze ook niet verzekerd zijn wie is dan de schuldige als er wat gebeurt? Als deze rijders in opdracht/overleg van de div. instanties ter plekke dit toestaan dan zijn zij in dit geval niet meer aansprakelijk, discussie over de motor (schade) zal dan later ter sprake komen.
Mvg, Bert


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #128 Gepost op: 23 november 2013, 12:43:18
Citaat van: Bert69 link=msg=1222317 date=1385206078
Das jou mening dat het niet mag, leg mij dan uit waarom de politie hier wel toestemming voor geeft ? Als dit niet mag zoals jij beschrijft en ze ook niet verzekerd zijn wie is dan de schuldige als er wat gebeurt? Als deze rijders in opdracht/overleg van de div. instanties ter plekke dit toestaan dan zijn zij in dit geval niet meer aansprakelijk, discussie over de motor (schade) zal dan later ter sprake komen.

Ik hoop voor je dat je dit nooit aan de rechter hoeft uit te leggen, als iemand zegt dat het mag wil dat nog niet zeggen dat je daartoe bevoegd of bekwaam bent. Tenzij er zwart op wit een aantal zaken met vergunningen/vrijstellingen zijn geregeld en je gaat mij niet wijsmaken dat daar hier sprake van is...

Oja de politie... Die jongens hebben om te beginnen een uitgebreide opleiding hierin gevolgd en hebben vrijstelling van vrijwel alle verkeersregels.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #129 Gepost op: 23 november 2013, 12:55:45
Ik zou niet te zwaar hangen aan de verleende toestemming van de politie. Als het al via de politie gaat, heeft men in de SGBO ruimte hele andere dingen te doen dan twee motorrijdende verkeersregelaars.

Er kan hiervoor geen toestemming verleend worden omdat het juridisch niet mag en kan. Endat is nu net waar een rechter naar kijkt.

Ik vind het argument dat ze voorruit rijden omdat er tijdens de TT vervelend volk doms niet luistert ook bijzonder. Als ze dan toch lak hebben aan een verkeersregelaar gaat een motorrijdende verkeersregelaar daar niets aan veranderen :-\
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein