"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 71368 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #190 Gepost op: 27 oktober 2014, 20:40:14
Citaat van: Dinges link=msg=1304837 date=1414436445
Een opdracht tot claxonneren bestaat denk ik ook niet. Een verplichting lijkt me al helemaal vergezocht.
Minder ver gezocht dan de werkelijkheid is. Het wordt vaker door wegbeheerders geëist.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #191 Gepost op: 27 oktober 2014, 20:54:59
Inderdaad :-)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #192 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:00:57
Kan best, maar een wettelijke basis of grond is er niet. Ook ik rij regelmatig door werkvakken en indien nodig gaan de signalen erop. Soms via vtv geleverde instructies. Soms moet ik over een totaal lege snelweg toeteren, volgens instructies. Nee, dat doe ik niet. Wie moet ik aan de kant toeteren dan, wie moet ik attenderen? Niemand. Daarom; eigen inzicht chauffeur.

En nogmaals de toevoeging: verplicht de claxon gebruiken bestaat nergens.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #193 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:05:19
Is het wit of zwart bij jou Dinges?
Een instructie kan bestaan bij het geven van een geluidsignaal bij dichte benadering van wegwerkers, zoals dit bij veel van dit soort klussen gesteld is.
Dat wil niet zeggen dat, zodra je rijdt begint met toeteren duh. Alsof je op een lege snelweg blijft toeteren....een vkr kan ook nadenken hoor, heel raar maar waar
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #194 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:19:43
Mijn reactie werd deels beïnvloed door het besproken filmpje. Veder denk ik graag in grijze gebieden, omdat de praktijk nou eenmaal vaak grijs is.

Met een toevoeging; de keren dat een ambu met slechte patiënt plots tegen afzettingen / omleidingen / spoedreparaties rijdt enzovoorts.....vele omleidingen en afzettingen zijn vtv aangekondigd. maar vele dingen niet. En altijd komt het goed, al dan niet in overleg met de bewakers van afgezet gebied eventueel in overleg met meldkamer.

Dus zwart-wit gaat mij de gemiddelde ACH zeker wel op ja...denk ik. En met een slechte patiënt en wegafzettingen; wij zoeken onze weg wel. Alles in overleg met de meldkamer. En in overleg met personeel ter plaatse, maar we komen hoe dan ook bij het gewenste ziekenhuis.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #195 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:25:55
Ik heb 12 jaar op de gele bus gereden (Althans, in gereden omdat op het dak te koud en gevaarlijk is  ^-^)
Als ACH kom je er wel, en is het inderdaad niet zwart/wit maar de kleur waar je het meeste winst aan behaald.
En die redt zich dus wel, maar de VKR in de film zal ter plaatse (wat dus ook bij CPA bekend is) de snelste en makkelijkste route weten "binnen het werkvak". Dit omdat deze in nauw contact staat met de uitvoerder. Immers wil je niet met een Ambu van 3500 KG door net geplaatst asfalt rijden e.d.

Maar ik deze positie bekijk ik het vanuit de VKR en de opdracht, en daarin kan intern (dus niet wettelijk) de verplichting zijn een attenderend geluidsignaal te geven bij passeren van mensen...wat ik een goede zaak vind....wat niet een vrijgeleide geeft om als een bezetenen op de toeter te rammen, immers heeft die bus 110 DB aan boord en dus veel betere attentiewaarde.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #196 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:39:27
Onderling kan inderdaad de instructie bestaan elkaar met geluidssignalen te attenderen, waarvoor 100 punten.  Wegwerkers moeten sowieso ogen in het achterhoofd hebben.

Voor de rest zijn we het geloof ik aardig eens. Zolang een motorrijder met fluit in de mond en druk toeterend maar weet wat ie doet en ook om de eigen veiligheid denkt. En wat de wet ervan vindt; daar is de blauwe tak voor.  O0

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met verkeersregelaars, met name in stedelijke gebieden. Daarbuiten is het wel eens wat moeilijker. Maar heeft nooit tot problemen geleidt, soms moet je een grote mond hebben. 0098


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #197 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:51:13
We liggen ook wel op één lijn, dat weet ik vanuit het verleden.  O0
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #198 Gepost op: 27 oktober 2014, 22:19:58
Wanneer ik als evenementen verkeersregelaar actief ben in deze gemeente dan denk ik ook wel eens, hoe te handelen als er een hv-voertuig aankomt. Deze professionals die worden er voor opgeleid en hebben het tijdens hun cursus vaak wel gehad.
Wij krijgen als event-vkr's het alleen via een examen op internet en je mag er weer een jaar tegen aan...

Voor dat ik vaak een evenement hier in de omgeving ga assisteren als vkr bekijk ik maar de filmpjes van de prof...
Maar ik zou zelf naar mijn eigen idee gaan handelen na wat ik van de filmpjes zie...

Wat vinden jullie doe ik daar goed aan?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #199 Gepost op: 27 oktober 2014, 22:25:00
Als jij reageert en het overige verkeer stil zet  O0
Als je de baan waarop de "blauw blauw" aankomt leeg trekt  O0
Als je niets doet  O0

Oftewel, de chauffeurs van deze voertuigen rijden dagelijks meerdere spoedritten per dag, die weten wel wat ze moeten doen en redden zich altijd wel.
Dus, als jij helpt is dat goed...maar mocht je het niet weten vanwege de tijddruk, is dat helemaal geen probleem  0098
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat